Köpråd-Bra billig bil

ajajajdentogilla
24 april 2016 · 98 Inlägg

Hej!

Min syster och hennes pojkvän behöver hjälp med ett bilköp och då vände de sig till mig. De är inte motor intresserade, miljövänner, och studerande. De har en budget på 50 000 kronor.

Jag tänkte direkt en golf med 1.6 eller 1.4 liters motorn. Men måste rådfråga er på grund av att jag inte är så insatt i dem där bilarna så mycket. Tänker jag fel? Fler alternativ som är bra kanske? diesel eller bensin och automat eller manuell spelar ingen större roll.

Länka gärna bra exemplar

Mvh Vincent

Senast redigerat av ajajajdentogilla (24 april 2016)

Evildan
24 april 2016 ·

Diesel är inte miljövänligt.

Länkar några annonser till miljöbilarnas miljöbil wink

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Pr … 12&w=3

http://mobil.blocket.se/sodermanland?ca … &me=31

TheDeadDorkster Dieselgypsy
24 april 2016 · 538 Inlägg

Dom flesta lågmilade shoppingbilar (bil i golfklassen, med plats för några matkassar/sportväskor i bagaget) är vettiga alternativ för dom. Skulle satsa på en bensin/etanolbil, med fullständig servicebok. När det gäller utrustning skulle jag enbart se till att bilen har AC.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
spillolja
24 april 2016 · 4 020 Inlägg

Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Knugcab
24 april 2016 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Diesel är inte miljövänligt.

Länkar några annonser till miljöbilarnas miljöbil wink

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Pr … 12&w=3

http://mobil.blocket.se/sodermanland?ca … &me=31

Ja, kan det vara så fel?
Billig att köra, inom budgetramarna och driftsäker, samt uppfyller nog deras behov av beskrivningen att döma.

(Räkna med att den kommer sågas och att BMW E36 med fulturbokonvertering, Golf II med rosthuv och halmbal på taket, dieselkonverterad Volvo 740 utan fjädrar eller Passat 1,8T -98 med uppskruvat laddtryck kommer rekommenderas i stället, eftersom vi är på garaget. Toylådan är ett bättre val än samtliga dessa i deras sits säger jag redan nu så är det sagt.)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ajajajdentogilla
24 april 2016 · 98 Inlägg

"måttligt miljövänliga då" de reflekterar iaf över det. Men är priusarna verkligen driftsäkrare än en golf för samma pris?

M123
24 april 2016 · 962 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
"måttligt miljövänliga då" de reflekterar iaf över det. Men är priusarna verkligen driftsäkrare än en golf för samma pris?

Du får nog lägga in att byta ut batterier i ekvationen på en äldre hybridbil. Så det är varken driftsäkert, miljövänligt eller billigt i längden.
Men det låter ju vackert med ordet Miljöbil.

Tycker du är inne på rätt spår med Golfen där.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
25 april 2016 ·

ajajajdentogilla skrev:
"måttligt miljövänliga då" de reflekterar iaf över det. Men är priusarna verkligen driftsäkrare än en golf för samma pris?

Det är dom tveklöst, inte följt med i pressen gällande alla problem VAG haft med sina produkter? wink
Du behöver normalt sett inte byta hybridbatteriet, 1997 släpptes första priusen och sedan dess har denna märkliga myt hängt med.
Det går att byta enstaka celler för ca 3000kr eller köpa ett ur en krockad Prius för 5000kr eller ett helt nytt för mindre pengar än vad det kostar att byta den raserade dieselpumpen på en dieselbil. Vad som händer oftast känner väl alla till. wink

SportPilot Ubåtsingenjör
25 april 2016 · 7 228 Inlägg

hade köpt en turbo konverterad bmw e36 325, som även är etanolkonverterad så man kan räkna den som miljöbil

en 318d är annars en trevlig liten bil som går billigt, även 118d funkar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
25 april 2016 · 4 020 Inlägg

En billig VW Golf Fsi går inte av för hackor

cool

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang