Poffar innan laddtrycket kommer... Vad är fel?

jimmyanderss
24 april 2016 · 16 Inlägg

Hej! Har en Volvo 240 B23A förgasarturbo och har ett problem sen några veckor tillbaka... Om jag segar på gasen riktigt mycket så går den ganska bra, även vid laddtryck.. Men, råkar jag trycka ner gasen lite "för fort" så poffar det till och sen laddar den fullt i princip... Varför poffar den och rycker till? Låter som att hela motorn hugger till, ganska våldsamt. Jag har bytt tändkablar, tändstift. Tändstiften är gyllenbruna så någon inställning tror jag inte att det ska vara.. Börjar bli less!! Turbon är en T3/T4 W, toppen är portad och planad, uppborrad andra överdimensionen, brytarlöst tändsystem. Fråga om det är något mer ni vill veta! Hoppas att ni här på forumet kan hjälpa mig med detta!

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
24 april 2016 · 26 136 Inlägg

Grejen med förgasare och turbo är att inställningarna är A och O.
Oerhört känslig kombination där det antingen går klockrent eller rent utav halvklent.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jimmyanderss
24 april 2016 · 16 Inlägg

Mack skrev:
Grejen med förgasare och turbo är att inställningarna är A och O.
Oerhört känslig kombination där det antingen går klockrent eller rent utav halvklent.

Har ju ändå gått riktigt bra fram tills nu... Nån anledning måste ju nästan finnas hmm nånting fel iaf.. Kan det till och med bero på väder? 😂

Senast redigerat av jimmyanderss (24 april 2016)

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 136 Inlägg

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:
Grejen med förgasare och turbo är att inställningarna är A och O.
Oerhört känslig kombination där det antingen går klockrent eller rent utav halvklent.

Har ju ändå gått riktigt bra fram tills nu... Nån anledning måste ju nästan finnas hmm nånting fel iaf.. Kan det till och med bero på väder? 😂

Alla tryckslangar sitter som dom ska? Ingen som är lite torr och sprucken?
Förgasaren rengjord och fungerande som den ska?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
jimmyanderss
25 april 2016 · 16 Inlägg

Mack skrev:

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:
Grejen med förgasare och turbo är att inställningarna är A och O.
Oerhört känslig kombination där det antingen går klockrent eller rent utav halvklent.

Har ju ändå gått riktigt bra fram tills nu... Nån anledning måste ju nästan finnas hmm nånting fel iaf.. Kan det till och med bero på väder? 😂

Alla tryckslangar sitter som dom ska? Ingen som är lite torr och sprucken?
Förgasaren rengjord och fungerande som den ska?

Nybytta tryckslangar så ja.. Och ja förgasaren är rengjord också!

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 136 Inlägg

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:

jimmyanderss skrev:

Har ju ändå gått riktigt bra fram tills nu... Nån anledning måste ju nästan finnas hmm nånting fel iaf.. Kan det till och med bero på väder? 😂

Alla tryckslangar sitter som dom ska? Ingen som är lite torr och sprucken?
Förgasaren rengjord och fungerande som den ska?

Nybytta tryckslangar så ja.. Och ja förgasaren är rengjord också!

Hur mycket laddtryck kör du med?
Kör du med ställbar WG?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jimmyanderss
25 april 2016 · 16 Inlägg

Mack skrev:

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:

Alla tryckslangar sitter som dom ska? Ingen som är lite torr och sprucken?
Förgasaren rengjord och fungerande som den ska?

Nybytta tryckslangar så ja.. Och ja förgasaren är rengjord också!

Hur mycket laddtryck kör du med?
Kör du med ställbar WG?

Just nu kör jag med ca. 0,8 - 0,9 i ladd. Wastegaten går att ställa ja, känt på den axeln så den går att röra iallafall. Är det nåt mer man kan göra med den?

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 136 Inlägg

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:

jimmyanderss skrev:

Nybytta tryckslangar så ja.. Och ja förgasaren är rengjord också!

Hur mycket laddtryck kör du med?
Kör du med ställbar WG?

Just nu kör jag med ca. 0,8 - 0,9 i ladd. Wastegaten går att ställa ja, känt på den axeln så den går att röra iallafall. Är det nåt mer man kan göra med den?

0.8-0.9 i ladd är ganska mycket bara så du vet. Prova att ställ ner det och se om problemet försvinner.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JKDesign
25 april 2016 · 4 442 Inlägg

Låter extremt mycket som luftläcka. Gå hela vägen från insug och kontrollera så allt sitter som det skall.

Been there done that. Bytt det mesta och tillslut har man hittat någon liten läcka ändå.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jimmyanderss
25 april 2016 · 16 Inlägg

Mack skrev:

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:

Hur mycket laddtryck kör du med?
Kör du med ställbar WG?

Just nu kör jag med ca. 0,8 - 0,9 i ladd. Wastegaten går att ställa ja, känt på den axeln så den går att röra iallafall. Är det nåt mer man kan göra med den?

0.8-0.9 i ladd är ganska mycket bara så du vet. Prova att ställ ner det och se om problemet försvinner.

Har kört på 1,1 förr och det var inga problem alls.. Så känns inte som att 0,8 ska vara några problem! Förövrigt så har jag märkt att bilen bluddrar i svängar om jag gasar genom svängarna... Borde ju kanske ha något samband! Vad kan det vara?

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
jimmyanderss
25 april 2016 · 16 Inlägg

JKDesign skrev:
Låter extremt mycket som luftläcka. Gå hela vägen från insug och kontrollera så allt sitter som det skall.

Been there done that. Bytt det mesta och tillslut har man hittat någon liten läcka ändå.

Hehe.. Förstår att det låter så, men har haft lös det allllldeles för många gånger så är rätt så säker på att det inte finns någon luftläcka faktiskt! hmm

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 136 Inlägg

Hur mår soppapumpen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
jimmyanderss
25 april 2016 · 16 Inlägg

Mack skrev:
Hur mår soppapumpen?

Har en soppapump i bagaget som tråkigt nog hade släppt från sitt fäste där bak.. Kanske den som är dålig, men vet inte.. Går det att mäta upp dom på något vis? smile

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 136 Inlägg

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:
Hur mår soppapumpen?

Har en soppapump i bagaget som tråkigt nog hade släppt från sitt fäste där bak.. Kanske den som är dålig, men vet inte.. Går det att mäta upp dom på något vis? smile

Kan ju mycket väl vara den som är problemet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jimmyanderss
25 april 2016 · 16 Inlägg

Mack skrev:

jimmyanderss skrev:

Mack skrev:
Hur mår soppapumpen?

Har en soppapump i bagaget som tråkigt nog hade släppt från sitt fäste där bak.. Kanske den som är dålig, men vet inte.. Går det att mäta upp dom på något vis? smile

Kan ju mycket väl vara den som är problemet.

Får kolla om det finns nån soppapump man kan koppla istället och se om den går bättre!

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Meaganeowner
26 april 2016 · 2 250 Inlägg

Nu Skriver jag om betydligt äldre bilar, som uppförde sig just så. Givetvis förgasarmotorer.

Förgasare på den tiden hade nån slags accelerationspump. En liten "cylinder" på förgasaren, med en kolv. I cylindern, fanns bensin. När man tryckte till hastigt på gasen, så skvimpades det in extra bensin i insuget. Ibland kunde man behöva stampa gaspedalen några gånger innan start, för att motorns skulle gå igång (trots full choke).
Senare bilar (typ Saab 99 o s v) hade ett membran i förgasaren, monterat på en fjädrbelastad trottelkolv. På kolven satt en bränslenål, som reglerade bränsleflödet genom ett huvudmunstycke.

Om man hindrade kolven att öppna för fullt, så blev det ett undertryck, och mer bränsle sögs in i förgasarhalsen, fast nålen var långt ned i huvudmunstycket  ( mindre bränsle vid lågvarv). Detta är önskvärt vid acceleration, så då hade man på kolven, i centrum, en liten cylinder, som fylldes med olja. Oljan hindrade kolven av poppa upp till översta läget.
Så med olja och tätt membran, så fungerade detta som en accelerationspump.

Det är väl inte som så att du har en sån förgasare med membran? Stromberger kanske de hette.

jimmyanderss
26 april 2016 · 16 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nu Skriver jag om betydligt äldre bilar, som uppförde sig just så. Givetvis förgasarmotorer.

Förgasare på den tiden hade nån slags accelerationspump. En liten "cylinder" på förgasaren, med en kolv. I cylindern, fanns bensin. När man tryckte till hastigt på gasen, så skvimpades det in extra bensin i insuget. Ibland kunde man behöva stampa gaspedalen några gånger innan start, för att motorns skulle gå igång (trots full choke).
Senare bilar (typ Saab 99 o s v) hade ett membran i förgasaren, monterat på en fjädrbelastad trottelkolv. På kolven satt en bränslenål, som reglerade bränsleflödet genom ett huvudmunstycke.

Om man hindrade kolven att öppna för fullt, så blev det ett undertryck, och mer bränsle sögs in i förgasarhalsen, fast nålen var långt ned i huvudmunstycket  ( mindre bränsle vid lågvarv). Detta är önskvärt vid acceleration, så då hade man på kolven, i centrum, en liten cylinder, som fylldes med olja. Oljan hindrade kolven av poppa upp till översta läget.
Så med olja och tätt membran, så fungerade detta som en accelerationspump.

Det är väl inte som så att du har en sån förgasare med membran? Stromberger kanske de hette.

Helt korrekt! Jag kör med en Stromberg 175CD-2! Intressant läsning.. Undra om det kan vara så

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang