höja ladd 940

luukas1
24 april 2016 · 2 Inlägg

Tjena Jag har en 940 ltt från 97 som jag vill skrämma upp litegrann, men hur mycket håller kopplingen för? Räcker det verkligen med att byta wastegateklocka som jag såg att nån skrev på VolvoOfSweden? eller måste jag köpa nåt chip? vad är det som skiljer B230FK och B230FT? är det inget mer än wastegateklockan? mvh

Senast redigerat av luukas1 (25 april 2016)

CappZz
25 april 2016 · 3 Inlägg

Så som jag har förstått det så finns det en "snålare" mapp på fk, men inget som jag vet om , bara rykten jag hört. Sen wg klockan kan du ju köpa från typ skroten från en gammal ft eller liknande, eller på kl om du vill ha ställbar. smile

Volvo 940 Turbo "gamle Galten" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 149 Inlägg

Jag antar att du inte sökte i forumet innan du startade tråden..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Farrier
25 april 2016 · 17 Inlägg

Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

luukas1
25 april 2016 · 2 Inlägg

tackar för infon, blir att åka till skroten imorgon och kolla efter en klocka från en b230FT smile gött att det bara var den som var skillnaden mellan fk och ft!

CCRobin
25 april 2016 · 737 Inlägg

Ja eller tattarlösningen med brickor i fästskruvarna till wastegaten. Är ju betydligt billigare än en ny klocka och du får ju ungefär samma effekt

CappZz
22 juni 2016 · 3 Inlägg

Farrier skrev:
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

wgn är ju inte justerbar på ftt? däremot laddar ftt ca 0,55bar? och ltt 0,3. jag vet inte om jag har fel wg isf men min är då inte justerbar tongue

Volvo 940 Turbo "gamle Galten" (1994)
Chrisehhh
23 juni 2016 · 242 Inlägg

CappZz skrev:

Farrier skrev:
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

wgn är ju inte justerbar på ftt? däremot laddar ftt ca 0,55bar? och ltt 0,3. jag vet inte om jag har fel wg isf men min är då inte justerbar tongue

Den är väl visst justerbar på ftt? smile Annars kan du väl köpa en justerbar wastegate på t.ex. kl-racing då dem har nya sådana. Original koppling ska väl börja slira redan vid 200hk vad jag hört. Beror väl säkert lite på hur sliten den är också.

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Joakim-S Hobby Fotograf
23 juni 2016 · 650 Inlägg

CappZz skrev:

Farrier skrev:
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

wgn är ju inte justerbar på ftt? däremot laddar ftt ca 0,55bar? och ltt 0,3. jag vet inte om jag har fel wg isf men min är då inte justerbar tongue

Då kanske nån har bytt din? Kanske tidigare ägare eller nått..

Båda mina FTT har ställbara och har en FTT motor i garaget också som har ställbar WG smile

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang