Sms fr. Hurmycket.com 88 EURO

tomas997
25 april 2016 · 1 Inlägg

Gjorde vadering, fick sms att dom e på väg skicka faktura 88 euro. Betala eller ?

Tack mvh tomas

Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2016 · 26 143 Inlägg

Det står så här på sidan: "Vi värderar alla bilmärken i alla klasser - Få en värdering av din begagnade bil
Värdering via sms och email inom 24 timmar. Tjänsten inklusive sms, email och post kostar 88 euro"


Så: Ja. Betala och se glad ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 april 2016 · 4 917 Inlägg

Tänk att folk går på sånthär..
Skulle ALDRIG falla mig in att beställa något sådant till DET priset..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
AX3L
27 april 2016 · 398 Inlägg

tommen1 skrev:
Tänk att folk går på sånthär..
Skulle ALDRIG falla mig in att beställa något sådant till DET priset..

Det gör ju givetvis ingen som läser hur mycket det kostar heller. Läste en artikel om detta i någon tidning, klagomålen rasar in till konsumentombudsmännen men de kan inte göra något i de här fallen liksom i fallet med taxi som tar 10k till Arlanda eftersom det råder fri prissättning och köparna blir informerade om priset i förväg.

Muttley
27 april 2016 ·

AX3L skrev:

tommen1 skrev:
Tänk att folk går på sånthär..
Skulle ALDRIG falla mig in att beställa något sådant till DET priset..

Det gör ju givetvis ingen som läser hur mycket det kostar heller. Läste en artikel om detta i någon tidning, klagomålen rasar in till konsumentombudsmännen men de kan inte göra något i de här fallen liksom i fallet med taxi som tar 10k till Arlanda eftersom det råder fri prissättning och köparna blir informerade om priset i förväg.

Några av dem taxibilarna åkte dock på för dålig prisinfo smile

De verkar inte råda i detta fallet,  dålig koll på villkoren gäller här.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 april 2016 · 2 972 Inlägg

Ocker är ändå inte tillåtet, men om €88 räknas dit vågar jag inte avgöra. Tycka kan jag däremot smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torsen
28 april 2016 · 7 236 Inlägg

Jag vänder mig till www.bilpriser.se som är gratis.

Muttley
28 april 2016 ·

matteeee skrev:
Ocker är ändå inte tillåtet, men om €88 räknas dit vågar jag inte avgöra. Tycka kan jag däremot smile

Ocker är inte tillåtet det stämmer.

Men man kan inte ens om man är vid sinnesfulla bruk nämna att detta är ocker.

De står mycket tydligt information på hemsidan.

Om man då missförstår att de kostar 88euro då bör man se över om man ska inleda något avtal överhuvudtaget.

trubbelturbo
28 april 2016 · 1 460 Inlägg

På startsidan står priset tydligt på två olika ställen. Och under Villkoren (som du måste godkänna för att kunna skicka en förfrågan) så står det i första meningen.

Du kan nog inte göra annat än att betala och se glad ut, tyvärr.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 april 2016 · 2 972 Inlägg

tkd_rille skrev:

matteeee skrev:
Ocker är ändå inte tillåtet, men om €88 räknas dit vågar jag inte avgöra. Tycka kan jag däremot smile

Ocker är inte tillåtet det stämmer.

Men man kan inte ens om man är vid sinnesfulla bruk nämna att detta är ocker.

De står mycket tydligt information på hemsidan.

Om man då missförstår att de kostar 88euro då bör man se över om man ska inleda något avtal överhuvudtaget.

I min värld är det ocker även om det framgår tydligt, men jag är ingen expert på området.
Däremot kan jag tycka att man får skylla sig själv om man inte ser något som är tydligt, så jag håller med ändå big_smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
JFfoto
28 april 2016 ·

Ja jisses, varför ens fundera på om du inte ska betala? står ju klart och tydligt, ja, det står tydligt om man faktiskt börjar läsa, inte fyller man i något formulär med telefonnummer e.t.c utan att ens läsa något.

Senast redigerat av JFfoto (28 april 2016)

Muttley
28 april 2016 ·

matteeee skrev:

tkd_rille skrev:

matteeee skrev:
Ocker är ändå inte tillåtet, men om €88 räknas dit vågar jag inte avgöra. Tycka kan jag däremot smile

Ocker är inte tillåtet det stämmer.

Men man kan inte ens om man är vid sinnesfulla bruk nämna att detta är ocker.

De står mycket tydligt information på hemsidan.

Om man då missförstår att de kostar 88euro då bör man se över om man ska inleda något avtal överhuvudtaget.

I min värld är det ocker även om det framgår tydligt, men jag är ingen expert på området.
Däremot kan jag tycka att man får skylla sig själv om man inte ser något som är tydligt, så jag håller med ändå big_smile

Man får ju tyda de som man vill. Men om de verkligen står mitt framför ögonen och du ändå väljer att göra en värdering och kallar de för ocker efter så är du ju ganska naiv?,  med syftet på att du faktiskt vet om de innan.   Om de däremot inte hade stått något alls om priset så är de ju vilseledande.   Förr använde ju dessa sidorna väldigt otydlig info för att man skulle göra det.

Detta är ocker i verkligheten (ej folkmun) smile
Och de har ju inte hänt.

Om någon utnyttjar någons ”trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning” till att ”taga eller betinga sig förmåner som står i uppenbart missförhållande till det vederlag som har erlagts eller utfästs, eller för vilka vederlag inte skall utgå”, är avtalet inte gällande mot den förfördelade.

Senast redigerat av tkd_rille (28 april 2016)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 april 2016 · 2 972 Inlägg

Då är det min tolkning av "ocker" som är felaktig (eller iaf annorlunda än din). Jag tycker det är ocker oavsett hur medveten "offret" är om den oskäliga prislappen. Samtidigt tycker jag att den som går på det får skylla sig själv också big_smile
Men bara att erbjuda något till helt oskäliga pengar, trots all tydlighet, borde rendera i ocker.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
29 april 2016 ·

matteeee skrev:
Då är det min tolkning av "ocker" som är felaktig (eller iaf annorlunda än din). Jag tycker det är ocker oavsett hur medveten "offret" är om den oskäliga prislappen. Samtidigt tycker jag att den som går på det får skylla sig själv också big_smile
Men bara att erbjuda något till helt oskäliga pengar, trots all tydlighet, borde rendera i ocker.

I folkmun är de ju ocker.
Men juridiskt är de inte det wink

Och som alla i Sverige bör veta så är de fri prissättning.  Bara att gå vidare smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 maj 2016 · 2 972 Inlägg

Tur man inte är jurist...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang