Passat bluddrar som en gryta!

WVlasting
26 april 2016 · 14 Inlägg

Passat 04 1.8T var nyligen in på service och har kört med sportluftfilter tidigare men sen började jag pendla och bytte över till original. Nu efter ett tag började motorlampan lysa gult och jag körde enbart väldigt korta sträckor.
Då den började dra med bränsle gissade jag på lambda.
Igår när jag skulle åka till jobbet och det hade vart minus grader över natten började motorlampan blinka gult istället och bilen började bluddra och hacka fram. När problemet uppstod ställde jag bilen och har inte kört en meter mer!
Hela bilen skakar på tomgången men tomgången lever inte sitt egna liv.
kan även tillägga att i servicen byttes stift, olja, oljefilter, brönslefilter och kupefilter.
Denna tråd finns säkerligen men är väldigt dålig av mig på att söka här på garaget så ber om ursäkt.
Tändspole, lambda, LMM?

Tacksam för alla svar och tips!

Mew
26 april 2016 · 2 156 Inlägg

Läs ut felkoderna, så slipper du/vi gissa hejvilt. smile

Utmarks-Loke
26 april 2016 · 5 833 Inlägg

Skulle kunna vara en dålig tändspole, om den går på tre cylindrar. Kör den så gott det går på tomgång en stund och kolla sedan hur stiften ser ut, kanske ett av dom skiljer ut sig

Men som sagt, börja med att kolla felkoder

TheDeadDorkster Dieselgypsy
27 april 2016 · 538 Inlägg

Hos en VW gäller: Läs av felkoderna. Just hos Passat 3B/3BG 1,8T och V5 (AZX) brukar man ha besvär av tändspolarna. Läser du av felkoderna så vet du dessutom vilken som behöver bytas.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
valle22 Smidd i rostigt stål
29 april 2016 · 933 Inlägg

Du kan också ringa din lokala aukt. VW/AUDI handlare och fråga om det finns en återkallning/aktion kvar att kolla tändspolar. Finns den aktiv kan du få de utbytta utan kostnad om det är tändspolar du får felminne på.

Annars brukar det vara vevhus ventilation som är igensatt och då får du dessa "tändningsmissar". Enkelt att kontrollera, starta motorn och öppna oljepåfyllningslocket. Om locket sugs fast har du igensatt ventilation och då får du byta nr 6 på bilden http://etka.cc/vw/part_single/catalog/v … 256/lang/e

Senast redigerat av valle22 (29 april 2016)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang