Lurad på bromsskivorna av verkstad?

Carro88
27 april 2016 · 4 Inlägg

Halloj'

Var och besiktigade bilen, Golf Volkswagen plus, -06:a.
Fick nedslag på bromsbelägg höger fram.
Ringer till en verkstad (vet inte om man får skriva företaget här?) för att se vad det kostar att byta detta, då ska båda bromsbeläggen fram bytas vilket jag kan förstå.
Efter cirka en timme ringer de mig och säger att de inte kan byta bromsbeläggen utan att behöva byta bromsskivorna för att de var tydligen helt slut.
Borde man inte sett detta på besiktningen? Har jag blivit lurad? Tackade ju ja nu, till att byta bromsskivorna och bromsbeläggen.
/Carro

mb_pucken
27 april 2016 · 5 087 Inlägg

Att skivorna behöver bytas är inte alls ovaligt i samband med beläggbyte.
Dock så är det svårt att se skivorna när bromsok sitter monterat då det mesta är inkapslat av bromsskölden och bromsoket. Vilket gör att man inte ser skivan ordentligt innan man skruvat av oket och plockat bort beläggen.
Sen så ska skivan räcka tills beläggen är slut igen. Så om då skivan är sliten så kommer den att bli mycket sliten tills beläggen är slut igen. Detta kan vara en trafikfara. Därför och skulle skivan ta slut innan beläggen så måste beläggen bytas igen.
Dessutom så bedömmer bilprovningen skicket vid kontrollen och inte att det ska hålla en längre tid.

Det man kan göra är att be verkstaden om att få se delarna och be om en förklaring om varför dom behöver bytas.

Senast redigerat av mb_pucken (27 april 2016)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Carro88
27 april 2016 · 4 Inlägg

Tack för svaret!!
Måste passa på att fråga då, kan en fingervisning vara på sin plats här om jag säger att när jag bromsat lite kraftigare så har man hört friktionen?? Kan det vara en fingervisning om skivorna då?
Är himla rädd att jag blivit lurad bara. Och även om jag skulle be om att få se delarna och sådär så skulle jag inte alls veta vad som är bra eller dåligt. sad

mb_pucken
27 april 2016 · 5 087 Inlägg

Oja det kan vara en anledning till att skivorna behövde bytas. Mycket möjligt att det kan ha vart rost på skivorna eller så att beläggens stålyta har tagit i skivan :-)
Dock svårt att svara på utan att sett skivorna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zleepy Trucker
27 april 2016 · 1 391 Inlägg

hört friktionen? Har du hört ett metalliskt skrikande ljud, så har dina belägg mest troligt varit totalt slut och slitit metall mot metall = förstör bromsskivan... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Cupra_
27 april 2016 ·

Om du bromsar och det låter/känns kan det antingen vara beläggen som är slut och går på metallen, eller så är skivorna så slitna att du fått en hög kant på dem som beläggen skrapar emot.

Till slut blir skivorna tunna och vanligast då är att de blir skeva. Då upplever man vibrationer vid inbromsning. I värsta fall kan skivorna även spricka om det går allt för långt.

Oftast skiljer det bara 2 mm i tjocklek på en skiva som är ny och en som är slut.

Senast redigerat av Deception (27 april 2016)

fax110
27 april 2016 · 344 Inlägg

har du hämtat bilen redan?, dom gamla delarna är dina om du vill ha dom bara att säga till. då kan du posta bilder här så vi får se!

torsen
28 april 2016 · 7 234 Inlägg

fax110 skrev:
har du hämtat bilen redan?, dom gamla delarna är dina om du vill ha dom bara att säga till. då kan du posta bilder här så vi får se!

Här kan bilverkstäderna verkligen luras.
Hur vet man att man får de utbytta delarna?
För många år sedan sade Philipsons att de bytt batteriet eftersom det var dåligt.
Jag begärde att få det utbytta batteriet.
Då tog man fram ett helt annat batteri, jag visste nämligen vad jag hade för batteri eftersom jag gjort liten åverkan på det.
När jag påpekade att det var fel batteri sa man att man redan lämnat det till återvinningen.
Eftersom Philipsonsverkstaden hade "gröna punkten" så hotade jag chefen med att anmäla till MRF och ASB.
Då kröp det fram att en av mekarna lagt beslag på batteriet.
Och det var verkligen inte "Biltemapriser" på "Mercedes originalbatteriet".

mopar300
28 april 2016 ·

ta bort ett hjul å titta om skivan e bytt....sen ser du beläggen  med......
man skall kunna lita på en verkstad gör det dom blir tillsagda om å inget mer.......

Muttley
28 april 2016 ·

Du kan ju alltid be dem visa de gamla skivorna när du hämtar bilen och de visar dig felet. 
De kan vara hög kant, för smala skivor, vinga skivor. Spår i skivan.

Du ser oftast utan att ta av hjulet om de sitter nya delar på.

jaka54
28 april 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skivor har en minimi tjocklekt! Det står instansatt på alla nya skivor vad minimimåtet är. Kolla i en Haynes bok för ditt bilmärke.
Om du är orolig att du blivit lurad så varför inte göra jobbet själv!!? Det är ju så enkelt att byta skivor och belägg.

Muttley
28 april 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Skivor har en minimi tjocklekt! Det står instansatt på alla nya skivor vad minimimåtet är. Kolla i en Haynes bok för ditt bilmärke.
Om du är orolig att du blivit lurad så varför inte göra jobbet själv!!? Det är ju så enkelt att byta skivor och belägg.

Och även om jag skulle be om att få se delarna och sådär så skulle jag inte alls veta vad som är bra eller dåligt

Även om de skulle vara enkelt, så känns de dumt och byta ensam första gången.  Och vet man inte om en skiva är bra eller dålig så gör man bara rätt i att lämna in den. För de kan plötsligt bli svårt.  Har man dessutom inte verktyg eller domkraft från början så blir de bara onödigt dyrt om man inte avser att skruva själv smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang