Ratten inte rak när jag kör på raksträcka. Peugeot 308 SW -16

Soulistic
27 april 2016 · 10 Inlägg

Beställde en ny bil i oktober 2015 och fick den i februari 2016. Riktigt nöjd med bilen förutom att ratten är något vriden åt höger när man kör rakt. Bilen drar inte åt något håll men det är något störande att ratten inte sitter rakt. Jag har lämnat in den till Peugeot i Örebro men de påstår att ratten är inom felmarginalen och att de inte ser någon anledning att åtgärda detta.

Är det värt att lämna in den för en framvagnsinställning eller kan man fixa detta på något annat sätt?

http://s32.postimg.org/jo6qigk75/IMG_20160327_100228.jpg

Meaganeowner
27 april 2016 · 2 250 Inlägg

Löjligt. Klart det ska åtgärdas av säljaren... det är väl ändå inte ett säljargument: våra bilar levereras med sned ratt.
Det kanske finns mer som inte åtgärdas inom garantitiden?

Utmarks-Loke
27 april 2016 · 5 813 Inlägg

Borde vara enkelt att bara lossa ratten och vrida den en kugg eller två, den sitter väl på en axel med splines? Men om peugeot inte vill göra det är det väl inte så enkelt.

zleepy Trucker
27 april 2016 · 1 391 Inlägg

Tillbaka dit du köpte bilen och klaga, säg att du köpt och betalat för en bil med RAK ratt årsmod 2016, inte 2000.. Dom får fixa det där, punkt... Annars borde du reklamera köpet..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 april 2016 · 14 007 Inlägg

Håller fullständigt med. Självklart så ska ratten vara rak på en ny bil. Bara att åka tillbaks med bilen så dom får åtgärda felet!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Highway_Outlaw
27 april 2016 · 198 Inlägg

Har det varit så här sedan du hämtade bilen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 april 2016 · 4 917 Inlägg

Åja, en sned ratt är väl inte hela världen..
Det kunde ju ha varit mycket värre..
Men det ska bli kul att läsa hur det slutar..tongue

Senast redigerat av tommen1 (27 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mew
27 april 2016 · 2 152 Inlägg

Inom marginalerna? Vad är det för fjanteri... Självklart ska de se till att bilen de levererat är korrekt monterad.

tommen1 skrev:
Åja, en sned ratt är väl inte hela världen..
Det kunde ju ha varit mycket värre..
Men det ska bli kul att läsa hur det slutar..tongue

Jodå, jag hade blivit tokig. tongue Lite som när man ser sådant här:
http://a3.files.blazepress.com/image/upload/c_fit,cs_srgb,dpr_1.0,h_1200,q_80,w_1200/MTI4OTk1MjY2NTQzMDExODUw.jpg
Har ett sådant brunnslock på vägen in till stan. Blir lika irriterad varje gång. tongue

Senast redigerat av Mew (27 april 2016)

trubbelturbo
27 april 2016 · 1 442 Inlägg

Mew skrev:
Inom marginalerna? Vad är det för fjanteri... Självklart ska de se till att bilen de levererat är korrekt monterad.

tommen1 skrev:
Åja, en sned ratt är väl inte hela världen..
Det kunde ju ha varit mycket värre..
Men det ska bli kul att läsa hur det slutar..tongue

Jodå, jag hade blivit tokig. tongue Lite som när man ser sådant här:
http://a3.files.blazepress.com/image/up … ExODUw.jpg
Har ett sådant brunnslock på vägen in till stan. Blir lika irriterad varje gång. tongue

wink
http://2.bp.blogspot.com/-2D6iEOKLh8k/UoPhrmYamUI/AAAAAAAABZE/Q97kW2KwBF8/s320/hotell+sned.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Soulistic
27 april 2016 · 10 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Borde vara enkelt att bara lossa ratten och vrida den en kugg eller två, den sitter väl på en axel med splines? Men om peugeot inte vill göra det är det väl inte så enkelt.

Precis, borde vara lätt att åtgärda. Får mig att fundera på ifall det är så på många bilar och de inte vill uppmärksamma problemet för då behöver de eventuellt återkalla många bilar. Någon annan som har en 308 2014-2016? Är er ratt rak?

Soulistic
27 april 2016 · 10 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Har det varit så här sedan du hämtade bilen?

Ja. Jag upptäckte det efter ungefär en dag och pratade med säljaren som rekommenderade mig att komma in med bilen. Jag bokade tid och lämnade in bilen. Efter en timma fick jag sms att bilen var klar. Sweet tänkte jag och blev imponerad över snabbheten. Jag åkte dit på eftermiddagen ca 1 timme före verkstaden stängde och då fick jag höra att de inte kan se något fel på rattinställningen. Jag krävde att få prata med mekanikern men han hade gått hem för dagen.

Soulistic
27 april 2016 · 10 Inlägg

tommen1 skrev:
Åja, en sned ratt är väl inte hela världen..
Det kunde ju ha varit mycket värre..
Men det ska bli kul att läsa hur det slutar..tongue

Nej det är inte hela världen men tillräckligt för att vara störande, speciellt på en ny bil.

Soulistic
27 april 2016 · 10 Inlägg

Mew skrev:
Inom marginalerna? Vad är det för fjanteri... Självklart ska de se till att bilen de levererat är korrekt monterad.

tommen1 skrev:
Åja, en sned ratt är väl inte hela världen..
Det kunde ju ha varit mycket värre..
Men det ska bli kul att läsa hur det slutar..tongue

Jodå, jag hade blivit tokig. tongue Lite som när man ser sådant här:
http://a3.files.blazepress.com/image/up … ExODUw.jpg
Har ett sådant brunnslock på vägen in till stan. Blir lika irriterad varje gång. tongue

Haha vad irriterande smile

Soulistic
27 april 2016 · 10 Inlägg

zleepy skrev:
Tillbaka dit du köpte bilen och klaga, säg att du köpt och betalat för en bil med RAK ratt årsmod 2016, inte 2000.. Dom får fixa det där, punkt... Annars borde du reklamera köpet..

Jag har försökt att påtala detta men de hävdar att den är typ rak. Jag förklarar att det inte bara är jag utan även flera personer som kört bilen upplever samma sak (går även att se på bilden ovan). Det är bara Jonsson bil som tyckt att den är rak. Förvånande...roll

zzr94092
27 april 2016 · 4 378 Inlägg

en fyrhjulsinställning så ska det vara bra sen

Soulman
27 april 2016 · 1 271 Inlägg

Vilket jävla skitsnack av säljaren. Fråga hur mycket inom marginalen din ratt står fel och med vilket mått det mäts och vad gränsvärdet är. Du kommer fullständigt dra ner brallorna på säljaren. Och verkstaden.

Det enda argument som finns för att ratten inte står rakt är att de flesta vägar normalt sett lutar utåt mot vägrenen. Det behöver man ofta kompensera något för. Finns det en mittremsa med dike och mitträcken lutar vägen svagt mot mitten och då ska ratten kompenseras åt andra hållet. Sanningen ligger däremellan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
FLindgren
27 april 2016 · 5 089 Inlägg

Till att börja med. Lossa för guds skull inte ratten och flytta! då kan du svänga två varv åt höger och 1½ åt vänster:P

Lämna in den på hjulinställning så fixar dem det.
Och är bilen ny och ratten sne är mig fösta tanke att det finns en transportskada med krökt styrled eller länkarm eller så.  De släpper ju inte iväg en sådan bil från fabriken så något har ju hänt på vägen!

Sen om du inte har på orginalhjulen utan ett par andra hjul med snedslita däck så kan detta göra att ratten blir sned också.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
FordRSC Los geht's, Schumacher
27 april 2016 · 1 510 Inlägg

Hade också klagat på att varvräknaren går åt fel håll! :p

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
zleepy Trucker
27 april 2016 · 1 391 Inlägg

FordRSC skrev:
Hade också klagat på att varvräknaren går åt fel håll! :p

Ja det är lite stört, sjukt att se den gå från höger till vänster.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Soulistic
28 april 2016 · 10 Inlägg

FLindgren skrev:
Till att börja med. Lossa för guds skull inte ratten och flytta! då kan du svänga två varv åt höger och 1½ åt vänster:P

Lämna in den på hjulinställning så fixar dem det.
Och är bilen ny och ratten sne är mig fösta tanke att det finns en transportskada med krökt styrled eller länkarm eller så.  De släpper ju inte iväg en sådan bil från fabriken så något har ju hänt på vägen!

Sen om du inte har på orginalhjulen utan ett par andra hjul med snedslita däck så kan detta göra att ratten blir sned också.

Vad brukar en fyrhjulsinställning gå på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang