Vilken grovlek på kabel för att driva dessa 2 slutsteg?

Henkix
27 april 2016 · 6 737 Inlägg

Tänkte se om jag kanske kan få lite hjälp här av någon med att räkna ut vilken grovlek på kabeln från batteriet jag ska ha till strömfördelningsblocket som det sedan ska gå 2 kablar från till varje steg, samt vilken säkring jag lär ha vid batteriet. kabeln kommer att vara ca 5meter lång

Det första steget då är detta. Ett monoblock
http://www.ullareddigital.se/spl-dynami … c-109.aspx
Det steget ska kopplas till en 12" MDS bas på 300W 4 ohm.

Det andra steget är ett 4-kanalssteg. http://www.ullareddigital.se/andersson- … c-108.aspx
2 av kanalerna kommer att kopplas till 4 högtalare med impedans på 4 ohm. alltså kommer dom två kanalerna att köras i 2 ohm.
Högtalarna som kommer drivas på dem 2 utgångarna är ett par 5,25" på 35w rms och ett par 6x9" på 60w rms.

Dem andra 2 kanalerna kommer att driva ett kittsystem på 4ohm.

På monoblocket sitter det  2x30A säkringar och på 4 kanalarn sitter det 2x25A säkringar.

hoppas nån har ett svar till mej big_smile har googlat på detta o hittat lite info men så fort man ska börja räkna ut det så börjar siffrorna bara snurra i huvudet vilket resulterar i att jag inte kommer fram till något vettigt tongue

jag har hittat lite tabeller jag räknat på och kommit fram att jag lär ha en kabel på 45mm2 vilket jag tycker låter oerhört grovt, inget jävla kärnkraftverk jag ska driva tongue
Då plussade jag ihop maxeffekten på stegen 520 + 1200= 1720/~13.5=127, då utgick jag från 127A när jag tittade i tabellerna jag hitta. men kanske är rms effekten jag ska lägga ihop?

mvh

Senast redigerat av Henkix (27 april 2016)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Szummi
28 april 2016 · 268 Inlägg

Det är inte stegen du avsäkrar utan det är kabeln.

Dra en 50 kvadrat med en gång så har du framtidssäkrat ifall du vill uppgradera och kör du med 50 kvadratskabel så skall du ha en säkring på 200 amp.

Fjong
28 april 2016 · 1 494 Inlägg

Smidigast är att dra en grov kabel (50mm2+) och ha ett block back där du tar ut två mindre kablar till dina steg. Tänk på att alla kablar ska avsäkras individuellt efter sin egen grovlek. Ta så grova kablar du kan få in i stegen utan att behöva klippa och greja smile

Hade nog hellre satsat på två vettiga kitsystem eller skippat högtalare i bakdörrarna än att koppla ihop det så men gör som du vill.

Avsäkrings tabell:
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194622/194622-eec886cb457d6de1bca028d7adee0a06.jpg

Henkix
1 maj 2016 · 6 737 Inlägg

Okej tack för era svar, blir att köpa hem 50mm2 kabel.
Men jag fick en liten fundering dock, om det nu skulle bli kortslutning någonstans i 50mm2 kabeln, orkar då batterit lämna så mycket ström som krävs för att bränna sönder 200A säkringen innan det tar eld nånstans? Tycker 200a låter så mycket

Sen vill jag ju så gärna lära mej  lite också, så få blir min fråga varför måste man ha så grova kablar till ett steg? Drar drm verkligen så mycket ström?
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
MammDiin
2 maj 2016 · 2 016 Inlägg

Henkix skrev:
Okej tack för era svar, blir att köpa hem 50mm2 kabel.
Men jag fick en liten fundering dock, om det nu skulle bli kortslutning någonstans i 50mm2 kabeln, orkar då batterit lämna så mycket ström som krävs för att bränna sönder 200A säkringen innan det tar eld nånstans? Tycker 200a låter så mycket

Sen vill jag ju så gärna lära mej  lite också, så få blir min fråga varför måste man ha så grova kablar till ett steg? Drar drm verkligen så mycket ström?
Mvh

Själv så brukar jag välja säkring efter hur mycket ström som förbrukaren drar, så i ditt fall hade jag tagit 150A.
Men det är ju en smaksak om man väljer säkring enligt max tillåtna eller under ifall förbrukningen är mindre.

Men själv har jag också funderat på om säkringen löser ut om exempelvis endast några kardeler kortsluts mot något eller om de smälter av före.

Låg spänning och hög ström kräver grova kablar för att undvika för mycket spänningsfall. Totala kabellängden påverkar också, och i en bil med batteri fram och slutsteg bak så blir det vanligen 5-6 meter kabel totalt.

Fjong
2 maj 2016 · 1 494 Inlägg

Henkix skrev:
Okej tack för era svar, blir att köpa hem 50mm2 kabel.
Men jag fick en liten fundering dock, om det nu skulle bli kortslutning någonstans i 50mm2 kabeln, orkar då batterit lämna så mycket ström som krävs för att bränna sönder 200A säkringen innan det tar eld nånstans? Tycker 200a låter så mycket

Sen vill jag ju så gärna lära mej  lite också, så få blir min fråga varför måste man ha så grova kablar till ett steg? Drar drm verkligen så mycket ström?
Mvh

Inte påläst om säkringar själv men den tabellen är den som används oftast inom billjud vad jag vet och är även mallen för säkringar vid tävling i de klasser som har säkringskrav. Hur mycket ström det kommer beror ju på batteriet/batterierna, har du en stor bank så blir det en ordentlig smäll om det kortsluts kan jag lova smile

I ditt fall behöver du kanske inte så mycket som 50mm2 men då finns kabeln dragen ifall du vill sätta i större grejer längre fram så du slipper dra ny smile Till större anläggningar krävs ännu grövre/fler kabel/kablar. Större steg har ju 2 eller 3 plintar med plats för 2st 50mm2 kablar i varje (en + och en -).

Sen har ju stegen olika effektivitet med klass A/B steg kräver mer ström än klass D då dom har sämre effektivitet.

Henkix
7 maj 2016 · 6 737 Inlägg

Okej man tackar för era svar big_smile
Blir att köpa 50mm2 ifall man får för sej att updatera med lite kraftigare grejer.
Blir nog också att skaffa en lite klenare säkring till 50mm2 kabeln.
Mitt batteri är för övringt på 65 ah

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
8 maj 2016 · 6 737 Inlägg

Då undrar jag en liten grej till. Nån som vet vad diametern är på ett ungefär på en 50mm2 kabel?
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
MammDiin
9 maj 2016 · 2 016 Inlägg

Henkix skrev:
Då undrar jag en liten grej till. Nån som vet vad diametern är på ett ungefär på en 50mm2 kabel?
Mvh

15mm på en 50mm² jag hade i närheten.

Henkix
10 maj 2016 · 6 737 Inlägg

MammDiin skrev:

Henkix skrev:
Då undrar jag en liten grej till. Nån som vet vad diametern är på ett ungefär på en 50mm2 kabel?
Mvh

15mm på en 50mm² jag hade i närheten.

Tack så mycket! big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
6 juni 2016 · 6 737 Inlägg

Nån här som kanske vet vart gränsen går när det gäller hur många steg man kan koppla remoten från stereon på innan man bör ha ett relä? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang