Volvo S80 vibrerar/wobblar vid gaspådrag

Worldbmx
28 april 2016 · 3 Inlägg

Tjenare!

Som titeln tyder så vibrerar min S80 T6 årsmodell 1999 vid gaspådrag men slutar när jag släpper gasen.
Trodde först det var övre motorfästet då detta hade gått av helt och hållet, köpte nytt och monterade men vibrationerna var fortfarande kvar. Började fundera på om det kan vara en drivknut som ballat ur? Kompisen gissar på att ett lager i växellådan har börjat ge upp vilket låter rimligt då dem här första modellerna har kassa automatlådor.
När vi var ute och provkörde häromdagen så vibrera det förbannat mycket på motorvägen i 110, nu vibrerar det ännu mera i 50... sad

Kort info:
Volvo S80 T6 -99
20700 mil
sportluftfilter
väldigt välservad och mycket utbytt av tidigare ägare(papper finns) bland annat är växellådan förstärkt på diverse växlar, (köpte bilen i oktober 2014).
Ställde av den för vinterförvaring oktober 2015 till april 2016.

Tacksam för svar då jag kör den dagligen, annars får jag väl paddla till jobbet.

Mvh
Gustaf

Donvito
28 april 2016 · 964 Inlägg

Vet att det felet ofta var på Saab bilar. Det  var då inre Drivknuten från växellådan ,som I det fallet var dålig
//johan

Senast redigerat av Donvito (29 april 2016)

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Worldbmx
28 april 2016 · 3 Inlägg

Donvito skrev:
Vet att det felet ofta var på Saab bilar,idet var då inre Drivknuten från växellådan var i det fallet dålig
//johan

Okej, ja det låter ju mest rimligt. Ska ringa autoexperten imorgon och se vad dem kan tänkas ta för en reparation.
Tack för svar Johan!

Mvh

alexbenhard Hemlig Agent
29 april 2016 · 1 115 Inlägg

Jag hade exakt samma problem med min S80 T6 -99.
Var en kass inre drivknut.
Volvo sålde inte dem lösa utan man fick köpa hela drivaxeln.
Nu köpte jag begagnat istället för en bråkdel av Volvos pris.

Worldbmx
1 maj 2016 · 3 Inlägg

alexbenhard skrev:
Jag hade exakt samma problem med min S80 T6 -99.
Var en kass inre drivknut.
Volvo sålde inte dem lösa utan man fick köpa hela drivaxeln.
Nu köpte jag begagnat istället för en bråkdel av Volvos pris.

Alright! Tack för svaren! smile
Ja Volvo är inget att vända sig till har jag fått klart för mig.. Såvida det inte handlar om små grejjer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang