Behöver rådgivning angående lack & rostskydd Volvo 945 LTT - 95

Chrisehhh
29 april 2016 · 242 Inlägg

Godmorgon allihopa big_smile

Jag har en Volvo 945 lättrycksturbo som jag köpte förra året. När jag köpte den så var den verkligen inte rostig. Va kanske någon fläck nånstans. Lacken va inte så mycket att hurra för dock. Skogsgrön med klarlacksläpp på tak, huv, skärmar osv...

Iallafall så tycker jag att den har börjat rosta rätt mycket. Det är rätt mycket ytrost i framkant på trösklarna, undersidan av dörrarna har börjat rosta, torpedplåten har börjat rosta, bakskärmarna har några fläckar men inget grovt. Underredet är inte alls jätterostigt, det ändå jag har att påpeka där är isåfall att man skulle behöva slipa lite på framvagnsbalk och dragkroken.

Jag har inte så mycket pengar över när jag spenderat det mesta på trim & "Styling". Jag vill ändå få bort rosten då jag hatar varenda rostfläck. Jag har min bil utomhus men kanske kan låna ett garage (inte helt 100%).

Iallafall så tycker jag att färgen på lacken är underbar. Skogsgröna 940 lacken tycker jag att det är något speciellt med. Men jag är rädd för att jag inte kommer att ha tiden & pengarna att lägga så mycket på "riktig" färg, primer, spackel m.m.

Jag har sett någon lackera en bil med Biltemas båtlack (2-komponents polyuretanlack tror jag den hette?). Jag tyckte det såg rätt schysst ut och den var garagelackerad också.

Vad hade ni satsat på för lack? Om ni hade befunnit er i min situation? smile

Mvh Stoffe

Senast redigerat av Chrisehhh (29 april 2016)

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
mercaa
29 april 2016 · 558 Inlägg

Har köpt mig just  denna biltemas epoxy primer som jag ska grunda mitt underrede med, så kan inte svara ännu om den är bra eller inte, men troligtvis håller den måttet så länge man får bort rosten. ska blästra så blir spännande att se smile

Dock har jag hört att det kan bli apelsinlack av denna färg så det är väl något att tänka på!  Annars Finns riktig billack till bra priser på nätet om man kollar runt lite smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang