Smörja bromskolvar bak Nissan Almera 2002

Evil_90 +Uppfinnare+
29 april 2016 · 643 Inlägg

Hej!
Jag och en kompis bytte bromsbelägg bak på hans Nissan Almera (2002) och vi skruvade och pressade in kolvarna med hjälp av ett hemmabyggt pressverktyg och polygrip. Nu ligger bromsen an lite grann på den ena sidan och jag misstänker att kolven kärvar i oket(vi smörjde aldrig kolvarna när vi pressade dem tillbaka).
Så min fråga är: Är det riskfritt att pumpa ut kolven en bit och sedan smörja upp med fett innanför damasken för att sedan skruva/pressa in den igen? Eller riskerar man att förstöra handbromsen på något sätt? Jag har nästan enbart mekat med bromsar utan handbroms i oket innan, så jag har dålig koll på just den funktionen.

Mvh

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
jaka54
29 april 2016 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ofta beror kärvande kolvar på rost,antingen på kolven eller på cylindersidorna.
Visst kan man ta loss kolven och kolla och göra rent och eventuellt "smörja" med lite bromsolja men jag tror inte det hjälper. Att använda "fett" kan man väl försöka med men ta inte för mycket. Men som sagt ...det är nog ett nytt ok som behövs.

mb_pucken
29 april 2016 · 5 082 Inlägg

Ofta är det handbromsarmen och mekanismen till handbromsarmen som kärvar. Kolla så armarna går tillbaka till stoppklacken.
Visst är det att riva ok och renovera. Har gjort ett par sådana ingrepp både på jobbet och privat.
Jag brukar hona cylindrar och putsa upp kolvarna om dom ej är rostiga. Är dom rostiga så byts det.
Jag brukar sedan smörja med siliconefett.
När handbromsen kärvar så brukar jag föredra att byta oken till nya då det är mycket vanligt att den kärvar på almeran. Ett beggat ok riskerar att fastna efter ett tag i alla fall.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evil_90 +Uppfinnare+
30 april 2016 · 643 Inlägg

Tack för svaren!
Handbromsarmen hade jag inte tänkt på! Ska kolla upp det, tack för tipset. Bilen har gått ganska lite ca 8000 mil och har stått inne mycket så oken är fortfarande fräscha. Så åter till min fråga, tror ni att det skulle vara ok att pumpa ut kolven för att sedan smörja och pressa in igen? Har läst att det sitter någon gängstång invändigt i kolven som kan gå sönder om man är oförsiktig, stämmer det?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
NIzmO Ollikkala Racing
30 april 2016 · 1 724 Inlägg

Pumpar du ut kolven försiktigt och samma när du trycker/skruvar in den ska det inte vara några problem, har själv aldrig lyckats trycka sönder ett sånt ok men då tar jag det också lugnt och försiktigt.

Senast redigerat av NIzmO (30 april 2016)

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang