Framhjulen styr av sig själva!?

aricharliegold Avstängd
29 april 2016 · 84 Inlägg

Hej!

Bytte till sommardäck för någon vecka sedan, och då fick jag ett ganska konstigt fel. Bilen vill nu hela tiden dra åt vänster, såvida jag inte håller emot. (Rätt lufttryck i alla däck.) Samt när jag bromsar hårt så styr ratten kraftigt åt höger eller vänster. Det känns som att ett spöke drar i ratten, den rör inte bara sig lite bland utan kan vridas mer än 45 grader. Samma händer när jag kör över mindre hålor och bulor på vägen.

Lämnade in den, mekanikern sa att det var styrleden på vänster sida som blivit helt knasig så den bytte han. Gjorde en framvagnsinställning, men problemen är fortfarande kvar. Besiktade bilen idag och fick då berättat för mig att det var glapp i båda spindellederna i framhjulen.

Kan detta vara orsaken? Fick avslag på samma sak förra året men då kändes det inte alls så här illa. Då kände man inte av det alls.

Känns lite farligt att köra såhär, då jag inte vill att ett hjul ska ramla av eller dylikt...

Någon som varit med om liknande?

Bilen är en Mitsubishi Lancer -99

Vixhall
29 april 2016 · 37 Inlägg

Man kan få sådana tendenser om man sätter dit för breda hjul, eller om man har fälgar som breddar utåt mycket (lågt ET). Detta kommer i sin tur slita onormalt mycket på framvagnen. Skiljer mycket mellan bil till bil hur känslig de är för detta, vissa bilar blir helt okörbara om man sätter för breda hjul fram och andra bryr sig inte alls.

aricharliegold Avstängd
30 april 2016 · 84 Inlägg

Vixhall skrev:
Man kan få sådana tendenser om man sätter dit för breda hjul, eller om man har fälgar som breddar utåt mycket (lågt ET). Detta kommer i sin tur slita onormalt mycket på framvagnen. Skiljer mycket mellan bil till bil hur känslig de är för detta, vissa bilar blir helt okörbara om man sätter för breda hjul fram och andra bryr sig inte alls.

Hmm, okej. Sommardäcken är betydligt bredare och fälgarna är större än vad de är på vinterdäcken. Men vi har kört med dessa sommardäck de senaste två-tre åren och då har det aldrig varit några problem. Känns skumt om det bara skulle uppstå från ingenstans?..

Maxen Teknisk
30 april 2016 · 328 Inlägg

aricharliegold skrev:

Vixhall skrev:
Man kan få sådana tendenser om man sätter dit för breda hjul, eller om man har fälgar som breddar utåt mycket (lågt ET). Detta kommer i sin tur slita onormalt mycket på framvagnen. Skiljer mycket mellan bil till bil hur känslig de är för detta, vissa bilar blir helt okörbara om man sätter för breda hjul fram och andra bryr sig inte alls.

Hmm, okej. Sommardäcken är betydligt bredare och fälgarna är större än vad de är på vinterdäcken. Men vi har kört med dessa sommardäck de senaste två-tre åren och då har det aldrig varit några problem. Känns skumt om det bara skulle uppstå från ingenstans?..

I trådstarten står det tydligt att symptomen visade sig plötsligt efter byte till sommarhjulen (vilka tydligen är av det bredare slaget men som fungerat förut).

Utifrån detta drar jag slutsatsen att spindellederna i framvagnen försämrats under vinterhalvåret. Då vinterhjulen är smalare och mer förlåtande visar sig inte symptomen på förslitningarna förrän de bredare sommarhjulen monterats.

Byt spindellederna som bilprovningen klagade på så blir det förmodligen bättre.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
aricharliegold Avstängd
1 maj 2016 · 84 Inlägg

Maxen skrev:
I trådstarten står det tydligt att symptomen visade sig plötsligt efter byte till sommarhjulen (vilka tydligen är av det bredare slaget men som fungerat förut).

Utifrån detta drar jag slutsatsen att spindellederna i framvagnen försämrats under vinterhalvåret. Då vinterhjulen är smalare och mer förlåtande visar sig inte symptomen på förslitningarna förrän de bredare sommarhjulen monterats.

Byt spindellederna som bilprovningen klagade på så blir det förmodligen bättre.

Låter som att du har rätt. Förhoppningsvis släpper väl besvären när det är fixat! Trist att jag redan gjort framhjulsinställningen dock, finns väl en risk för att jag måste göra om den då...

Tack!

FLindgren
1 maj 2016 · 5 089 Inlägg

Är däcken snedslitna kan detta göra mycket också. Testa att skifta fram och bakdäck. Eller höger och vänster sida om det ej är rotation.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Evildan
9 maj 2016 ·

Tycker du att det här är ett motorproblem?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2016 · 13 644 Inlägg

det jag inte förstår är hur verkstaden kunde göra framvagnsinställningen med dåliga spindeleder..  det brukar liksom inte gå eftersom värderna fladdrar iväg vid minsta beröring..
dessutom kontrollerar man allt innan framvagnsinställning..allt annat är ju korkat från verkstadens sida.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mynameisEmil
11 maj 2016 · 12 Inlägg

Låter som dåliga bussningar i länkarmarna.
Hissa upp varje sida med domkraft. ''Ta tag i däcket kvart i tre'' och vicka åt sidorna fram och tillbaks. Om det glappar så är det länkarmarna som spökar.
Annars kan du dra handbromsen och med handen trycka däcket frammåt, även då kan man märka av glapp.

Har du satt däcken i samma position som tidigare år?
Olika vinklar på hjulen bak respektive fram gör att däcken slits ojämt och sätter man bakdäcken fram efter en längre tids körning så blir anliggningsytan mindre vilket kan resultera i dessa symptom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang