Hjälp med val av högtalare

firrefisken
30 april 2016 · 108 Inlägg

Hej, som rubriker lyder så skulle jag behöva hjälp med valet av högtalare. Ska bygga om mina dörrsidor fram tänkte jag och köra med 2 stycken 6,5" element i varje dörr. Diskant har jag redan kirrat så det är endast midbasar som behöver fixas.
Skrev in mina kriterier på prisjakt och kom fram till dessa 5 (ignorera peerless högtalaren, vette 17 vad den gör bland billjudsprylarna xD) http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s268776370
Det enda märket jag hört om är JL audio. Dom andra är helt okända för mig. Vet inte huruvida man ska gå efter prisjakts rankningar eller inte heller så bäst å kolla här med tror jag tongue

Söker alltså 4 stycken 6,5" element för MAX 1500 kr/st, gärna mindre med rätt så brett frekvensomfång.
Slutsteget som ska driva det hela är ett ground zero titanium gzta 4125x. Kan i värsta fall byta slutsteg om GZ steget inte räcker till.

Tack för svar!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Bassiehof
30 april 2016 · 1 777 Inlägg

En bas är inte konstruerad för att återge mellanregister, så du får leta upp andra alternativ som har en jämn frekvensgång uppåt 3-4000 hz. Som ren bas skulle jag välja JL Audio i den listan, men de är nog bara tänkta att spela upp till 200 hz.

firrefisken
30 april 2016 · 108 Inlägg

Bassiehof skrev:
En bas är inte konstruerad för att återge mellanregister, så du får leta upp andra alternativ som har en jämn frekvensgång uppåt 3-4000 hz. Som ren bas skulle jag välja JL Audio i den listan, men de är nog bara tänkta att spela upp till 200 hz.

Fel av mig, skulle kanske skriva mid-bas istället? Har en fet låda i baken på bilen så djupbas har jag gott om tongue Mellanregister känns som att det ligger för högt upp i frekvensen. Om man tänker sån midbas som man får med när man köper ett 2 vägssystem typ, är sådanna jag söker. Eller borde jag kanske köra på koaxialer istället?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Bassiehof
30 april 2016 · 1 777 Inlägg

De du har länkat till är rena basar, inga midbasar eller bas/mellanregister.

firrefisken
30 april 2016 · 108 Inlägg

Bassiehof skrev:
De du har länkat till är rena basar, inga midbasar eller bas/mellanregister.

Jag vet. Skrev ju det precis tongue Frågade ju efter förslag utöver dem med. Så hoppa länken eftersom det uppenbarligen blev fel tongue

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
1 maj 2016 · 108 Inlägg

Hittat dessa som jag fastnade lite för. Ser riktigt mumsiga ut och ser bra ut på pappret! någon som har erfarenhet av dom? http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1980

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang