Koppla in hög till lågnivå omvandlare i passat 2008

Haglund_90
30 april 2016 · 192 Inlägg

Tja jag hjälper en vän att koppla en bas med slutsteg som han har skaffat.
Det jag undrar är om omvandlaren.
Den har kablar:
+
-
Remote
Högtalare vänster 2st
Högtalare höger 2st
Lågnivå vänster & höger

Är det möjligt att koppla alla 4 kablarna till endast en högtalare?
För att göra det så lätt som möjligt för oss. Vad skulle kunna hända?


Mvh. Mattias

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Saabath
3 maj 2016 · 5 Inlägg

Inget, men du hade lika väl kunnat kopplat in halva omvandlaren i så fall. Tex om du bara skall använda den vänstra så skulle jag nog bara kopplat in den vänstra kanalen av omvandlaren sen tejpa den andra halvan, och bara använda den vita rca porten. Om du hajjar vad jag menar. En bas drivs ju av en enda kanal ändå. Eller så gör du det på ditt sätt och kopplar in båda till samma. Som sagt, det är inget som kortsluts eller så. och då kan du koppla in båda rca portarna och det blir väl lite snyggare.

Om jag får fördjupa mig lite: En hög till lågnivå omvandlare för två kanaler är igentligen 2 helt separata omvandlare på en enstaka pcb. Detta är sedan ihopsatt i ett chassi. Och på samma sätt som man kan koppla in fler omvandlare på ett par högnivå kablar, så kan man koppla in en kanal i samma omvandlare. Och eftersom du skall driva en bas som en bara tar en mono signal, så kan du lika väl göra så. Hoppas detta hjälpt wink

Haglund_90
6 maj 2016 · 192 Inlägg

Tack! mycket bra information jag testade mig fram och jag drog vänster + och höger + på omvandlaren till + på en orginal högtalare i bilen. Samma med - och - till -  ja... du fattar. Jag prövade först med endast en kanal och sedan med båda kanalerna till samma högtalare och jag tyckte det lät som det spelade bättre med båda kanalerna i så så fick det bli. Många ++ till dig

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang