Volvo 850 GLT -92 Kamrem av, motorn klarat sig ?

Lommen
2 maj 2016 · 273 Inlägg

Har letat i mina gömmor och hittat en Volvo 850 GLT från 1992 som kamremmen gått av på, detta hände på tomgång, nu undrar jag innan jag börjar skruva nått mer, kan motorn ha klarat sig ? vad är mest sannolikt ?

Försöka hitta en bättre begagnad motor kanske ? Ev lika bra att köpa en hel bil eftersom dom inte är speciellt dyra avbesiktade och oställda.

Är det samma topp som till 140 hästars, eller måste det vara till just en GLT ? kanske större ventiler o grejer i GLT förstås..

Tacksam för svar...

Lommen
2 maj 2016 · 273 Inlägg

Vilket stolpskott man är, klart som fan det inte är samma topp, är ju lite fler ventiler o grejer i GLT.. haha, ja ja, men bättre begagnad motor kanske är att tänka på då.. eller hel bil..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2016 · 14 039 Inlägg

Lommen skrev:
Har letat i mina gömmor och hittat en Volvo 850 GLT från 1992 som kamremmen gått av på, detta hände på tomgång, nu undrar jag innan jag börjar skruva nått mer, kan motorn ha klarat sig ? vad är mest sannolikt ?

Försöka hitta en bättre begagnad motor kanske ? Ev lika bra att köpa en hel bil eftersom dom inte är speciellt dyra avbesiktade och oställda.

Är det samma topp som till 140 hästars, eller måste det vara till just en GLT ? kanske större ventiler o grejer i GLT förstås..

Tacksam för svar...

Du menar väl Obesiktade och Avställda?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 maj 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lommen
2 maj 2016 · 273 Inlägg

Vettemannen skrev:

Lommen skrev:
Har letat i mina gömmor och hittat en Volvo 850 GLT från 1992 som kamremmen gått av på, detta hände på tomgång, nu undrar jag innan jag börjar skruva nått mer, kan motorn ha klarat sig ? vad är mest sannolikt ?

Försöka hitta en bättre begagnad motor kanske ? Ev lika bra att köpa en hel bil eftersom dom inte är speciellt dyra avbesiktade och oställda.

Är det samma topp som till 140 hästars, eller måste det vara till just en GLT ? kanske större ventiler o grejer i GLT förstås..

Tacksam för svar...

Du menar väl Obesiktade och Avställda?

/Benny

Självklart.. brukar skoja till det lite ibland bara big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2016 · 14 039 Inlägg

Lommen skrev:

Vettemannen skrev:

Lommen skrev:
Har letat i mina gömmor och hittat en Volvo 850 GLT från 1992 som kamremmen gått av på, detta hände på tomgång, nu undrar jag innan jag börjar skruva nått mer, kan motorn ha klarat sig ? vad är mest sannolikt ?

Försöka hitta en bättre begagnad motor kanske ? Ev lika bra att köpa en hel bil eftersom dom inte är speciellt dyra avbesiktade och oställda.

Är det samma topp som till 140 hästars, eller måste det vara till just en GLT ? kanske större ventiler o grejer i GLT förstås..

Tacksam för svar...

Du menar väl Obesiktade och Avställda?

/Benny

Självklart.. brukar skoja till det lite ibland bara big_smile

Naturligtvis så fattade inte tröga jag detta!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Marlboroman
2 maj 2016 · 8 229 Inlägg

Om det hände på tomgång så finns det ju en smal chans att skadorna inte vart så stora. Går ju att sätta dit en ny rem och prova innan man gör några större ingrepp. Men det troliga är ju att ventiler / kolvar har fått lite stryk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lommen
2 maj 2016 · 273 Inlägg

Marlboroman skrev:
Om det hände på tomgång så finns det ju en smal chans att skadorna inte vart så stora. Går ju att sätta dit en ny rem och prova innan man gör några större ingrepp. Men det troliga är ju att ventiler / kolvar har fått lite stryk.

Ja precis, tänkte först slita lös en gammal rem från nån av mina andra 850 motorer eller vitsexorna som har jag ståendes, men orkar fan inte ge mig in på det, tror jag ska beställa en rem från Vparts för två stycken tvåhundringar. Jag menar det har jag ju råd att lägga ut för att konstatera om bilen går eller inte. Har kompprovare åxå så jag kan kolla när jag satt dit ny rem om det är tätt och ungefär lika på alla cylindrar.

Bilen är ju inte i trafik så känns väl kanske inte jätte aktuellt att kosta på en begagnad motor, borde istället göra nått roligt med mina Vitsexor...  Men går motorn så kanske man kan sälja den till nån som håller på med Folkrace eller nåt, just GLT är ju populära i dom sammanhangen..

Aronson
2 maj 2016 · 914 Inlägg

Du behöver inte prova med annan rem,den har slagit i ventilerna.

Lommen
2 maj 2016 · 273 Inlägg

Aronson skrev:
Du behöver inte prova med annan rem,den har slagit i ventilerna.

Marlboroman sa ju att det fanns en smal chans att det klarat sig.. men du vill mena att det är 120% säkert att det är skrot av ventiler och kolvar ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2016 · 13 734 Inlägg

Lommen skrev:

Aronson skrev:
Du behöver inte prova med annan rem,den har slagit i ventilerna.

Marlboroman sa ju att det fanns en smal chans att det klarat sig.. men du vill mena att det är 120% säkert att det är skrot av ventiler och kolvar ?

hur många gånger har du vunnit högsta vinsten på en trisslott?

chansen att den klarat sig är lika stor. eller näe det är större chans att du vinner högsta vinsten på trissen tyvärr...  dom smäller ihop var så säker. 

det är så det är tyvärr...

hade en bil med kamkedja som hoppa 5kugg...   10 av 12 ventiler var krokiga (3cyl)
då hade dom dagen före bara stängt av bilen som vanligt dagen efter starta den inte ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
keykey
3 maj 2016 · 163 Inlägg

Growe skrev:

Lommen skrev:

Aronson skrev:
Du behöver inte prova med annan rem,den har slagit i ventilerna.

Marlboroman sa ju att det fanns en smal chans att det klarat sig.. men du vill mena att det är 120% säkert att det är skrot av ventiler och kolvar ?

hur många gånger har du vunnit högsta vinsten på en trisslott?

chansen att den klarat sig är lika stor. eller näe det är större chans att du vinner högsta vinsten på trissen tyvärr...  dom smäller ihop var så säker. 

det är så det är tyvärr...

hade en bil med kamkedja som hoppa 5kugg...   10 av 12 ventiler var krokiga (3cyl)
då hade dom dagen före bara stängt av bilen som vanligt dagen efter starta den inte ;-)

Har hänt mig fler än en gång att kamrem har kuggat eller rensats på tänder (på interference-motorer) som klarat sig och funkat bra med ny kamremssats, så lite troligare än högsta lottovinsten är det nog. Håller dock med om att det såklart är stor risk att ventilerna har gått i kolvarna.

Aronson
3 maj 2016 · 914 Inlägg

Lommen skrev:

Aronson skrev:
Du behöver inte prova med annan rem,den har slagit i ventilerna.

Marlboroman sa ju att det fanns en smal chans att det klarat sig.. men du vill mena att det är 120% säkert att det är skrot av ventiler och kolvar ?

Kolvarna har garanterat klarat sig men ventilerna kan du bygga mini tromboner av.Men har du gott om tid så häng på en rem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2016 · 13 734 Inlägg

håller faktist på med en vw 1.2L tdi som jag verkligen inte ser några fel på.  remmen var helt rensad från kugg förvänta mig en nice suprice när jag lyfte toppen men allt "ser" bra ut men går inte att chansa med ny rem på en diesel  för går ventilerna av så är det garanterat skrot av hela motorn

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lommen
3 maj 2016 · 273 Inlägg

Growe skrev:

Lommen skrev:

Aronson skrev:
Du behöver inte prova med annan rem,den har slagit i ventilerna.

Marlboroman sa ju att det fanns en smal chans att det klarat sig.. men du vill mena att det är 120% säkert att det är skrot av ventiler och kolvar ?

hur många gånger har du vunnit högsta vinsten på en trisslott?

chansen att den klarat sig är lika stor. eller näe det är större chans att du vinner högsta vinsten på trissen tyvärr...  dom smäller ihop var så säker. 

det är så det är tyvärr...

hade en bil med kamkedja som hoppa 5kugg...   10 av 12 ventiler var krokiga (3cyl)
då hade dom dagen före bara stängt av bilen som vanligt dagen efter starta den inte ;-)

Det är olika från bil till bil, Toyota av äldre modell slår inte ihop kolvarna med ventilerna tex, finns flera andra märken som inte slår i ventilerna åxå, så därför denna tråden, angående frågeställningen så var den riktad oavkortat till just Volvo Vitblockare. Alltså inte rent allmänt, eftersom det är olika från motor till motor beroende på märke.

Lommen
3 maj 2016 · 273 Inlägg

Jag har nyheter ang vad som igentligen hänt med den här motorn, vattenpumpen har skurit och då gick kamremmen av helt enkelt.. det är tydligen rätt vanligt om man inte byter vattenpump samtidigt som kamrem, så för min del blir det inte att kosta på nån ny vattenpump och kamrem, det är det inte värt, en likvärdig på blocket kan man få för ett par tusen troligen, som fungerar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang