Audi A4 1.8t RWD drifter projekt Nybörjarbygge

Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken är väll att jag för första gången ska testa på det här med drifting :P Varit sugen i många år men aldrig ens testat. nu har jag bilen, ska amatörbyggas lite bara nu under sommaren och prova på lite för att se om man har någon som helst talanf gör detta eller inte. och isåfall under nästa vinter blir det seriösare motor å chassi :) Men det som är gjort nu är iallafll coliovers. (märke ska undersökas) Frontmatad IC monterad, värre koppling (märke okänt) den är chippad å hela den historien. Tanken för i sommar är värre turbo, spridare, rostfritt grenrör Å dp, samt nytt avgassystem. ska försöka få upp den i runt 300 motorhästar. det är ungefär vad dessa brukar palla innan man lär in å riva runt :) Får gå sålänge den håller
  • 73 Följare
  • 48 103 Visningar
  • Projektet avslutat 8 december 2018
SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
27 maj 2016 · 137 Inlägg

Ser skoj ut detta, skulle vara skoj att få vara en lite fluga på väggen och se detta samtidigt som de händer istället för att läsa de via forumet nu och då tongue Iofs inget fel med de, men alltid skoj att vara på plats och titta big_smile

Önskar att man hade råd att börja med mitt egna projekt som just nu bara står och låter skogen växa runt den bilen...

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 maj 2016 · 5 092 Inlägg

SP_oo_K skrev:
Ser skoj ut detta, skulle vara skoj att få vara en lite fluga på väggen och se detta samtidigt som de händer istället för att läsa de via forumet nu och då tongue Iofs inget fel med de, men alltid skoj att vara på plats och titta big_smile

Önskar att man hade råd att börja med mitt egna projekt som just nu bara står och låter skogen växa runt den bilen...

Haha ja jag får skaffa en live gopro som får gå när jag skruvar :p dock är det oftast typ 10 minuter skruvande och 35 minuters svärande haha 😂

Försöker göra så mycket så billig som möjligt. När diffen är i och drivaxlar fram är ur så den igentligen är bara rwd har det kostat mig 200:- för svets jobbet. (Han ville bara ha 100 igentligen) så det kostar inget igentligen.

Köpte dumpen för 400 någonting sen lite klämmor, slangar osv för 2-300 :-

Så under 1000 spänn är nerlagt, och vill jag svetsa bakaxeln sålänge så blir ju det oxå gratis  big_smile

nagasaki.020
28 maj 2016 · 311 Inlägg

Spännande projekt! Följer...

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
28 maj 2016 · 137 Inlägg

Piratstikin skrev:

SP_oo_K skrev:
Ser skoj ut detta, skulle vara skoj att få vara en lite fluga på väggen och se detta samtidigt som de händer istället för att läsa de via forumet nu och då tongue Iofs inget fel med de, men alltid skoj att vara på plats och titta big_smile

Önskar att man hade råd att börja med mitt egna projekt som just nu bara står och låter skogen växa runt den bilen...

Haha ja jag får skaffa en live gopro som får gå när jag skruvar :p dock är det oftast typ 10 minuter skruvande och 35 minuters svärande haha 😂

Försöker göra så mycket så billig som möjligt. När diffen är i och drivaxlar fram är ur så den igentligen är bara rwd har det kostat mig 200:- för svets jobbet. (Han ville bara ha 100 igentligen) så det kostar inget igentligen.

Köpte dumpen för 400 någonting sen lite klämmor, slangar osv för 2-300 :-

Så under 1000 spänn är nerlagt, och vill jag svetsa bakaxeln sålänge så blir ju det oxå gratis  big_smile

Jo men de projektet jag har så är en 2.6 V6 N/A svårare att få ut mera effekt än med turbo sad

Men men ja de e klart att de blir så dyrt man gör de, men när alla ens pengar man har över efter alla räkningar och sådant är betalt går till barnen så känns de ej som man riktigt kan "spendera" på ett projekt som behöver en hel del kärlek för att få den motorn att gå igen tyvärr

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Nu en liten snabb jobb uppdate.

Vart garaget till 02:30 sen ringde klockan 05 för helg jobb :p

Nu ska drivaxlarna väck smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ff77fc8aad54912282f29567150ad49f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-46a1571b7681b09b8304ad8f7137d00b.jpg

Dela på knuten å axeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-2e946955c21426696b2d3984aaa82ab0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-78e31b675eb11e09dcd24846be8e5735.jpg

Var ju ingen slit alls att pilla ur kulorna. Sen själva hållarna fick man ta ett litet brytjärn så man fick lite kraft och bända upp smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b33f6c47dd3a7a8c756697cdc04cd6d9.jpg

Rensad helt och rengjord smile inge obalans eller krångel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-9341683844c5535f99d90a2061a118ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b8c32c410a598389495f4e8eca1d331f.jpg

Så vart det. Ser likadant ut på lådan fast kopparna där är hälften så djupa smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-e1d809bed278612530532bc1f3930f10.jpg

Regnade i natt så då släppte den på båda iallafall  big_smile bara ny bakaxel eller aga denna. Sen ska motorn skrämmas upp lite :p

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Nu lite frågor och funderingar angående detta..

Den är ju o diffad, och när man försöker sladda så släpper den och man får sladd. Men när man svänger lite och bara gasar på utan att försöka sladda så känner man att någonting snurrar. Fast det syns eller hörs inget typ som att ena huset skulle spinna. Typ som man gör på en 740 som enhjular. Det här känns typ som att det är inne i diffen eller något som snurrar utan att hjulet snurrar???

Inte säker men det är precis så det känns.

Sen hoppar och hugger det skapligt ibland så man måste nog byta bussningar å allt möjligt i bakvagnen om den ska bli lite stum :p

Kopplingen kan väll inte slira heller när det inte blir sådär när man kör rakt på och heller inte vart sådär innan jag gjorde den bakhjulsdriven smile

Pexi92 Ålänning!
2 juni 2016 · 532 Inlägg

Piratstikin skrev:
Nu lite frågor och funderingar angående detta..

Den är ju o diffad, och när man försöker sladda så släpper den och man får sladd. Men när man svänger lite och bara gasar på utan att försöka sladda så känner man att någonting snurrar. Fast det syns eller hörs inget typ som att ena huset skulle spinna. Typ som man gör på en 740 som enhjular. Det här känns typ som att det är inne i diffen eller något som snurrar utan att hjulet snurrar???

Inte säker men det är precis så det känns.

Sen hoppar och hugger det skapligt ibland så man måste nog byta bussningar å allt möjligt i bakvagnen om den ska bli lite stum :p

Kopplingen kan väll inte slira heller när det inte blir sådär när man kör rakt på och heller inte vart sådär innan jag gjorde den bakhjulsdriven smile

Låter konstigt tongue tappar du framdrivning när du gör så?

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Tappar framhjulsdrivningen? Den finns ju inte nu när drivaxlarna är väck big_smile

Pexi92 Ålänning!
3 juni 2016 · 532 Inlägg

Piratstikin skrev:
Tappar framhjulsdrivningen? Den finns ju inte nu när drivaxlarna är väck big_smile

Nej inte framhjulsdrivningen utan framdrivning, tappar den kraft att åka framåt?

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:
Tappar framhjulsdrivningen? Den finns ju inte nu när drivaxlarna är väck big_smile

Nej inte framhjulsdrivningen utan framdrivning, tappar den kraft att åka framåt?

Ahaa nja det tycker jag inte den verkar göra smile bara att det hoppar å slår lite i bakvagnen tongue

Simon_Silwer German Engineering
3 juni 2016 · 32 Inlägg

Piratstikin skrev:

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:
Tappar framhjulsdrivningen? Den finns ju inte nu när drivaxlarna är väck big_smile

Nej inte framhjulsdrivningen utan framdrivning, tappar den kraft att åka framåt?

Ahaa nja det tycker jag inte den verkar göra smile bara att det hoppar å slår lite i bakvagnen tongue

Original-diff som gör att den enhjular väl? hmm

Men sen är det nog inte helt ovanligt att den slår och hugger i bakvagnen, några av bussningarna har väl suttit där sen ny kanske. Men där finns soilda bussningar till subframen bla osv till dom.

Kolla på CP-Service smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Ja precis. Men diffar när man vill sladda smile fast grejen är att det känns som att den inte spinner på hjulen utan att den slirar inne i diffen eller nått haha. Ska testa svetsa den så får vi se smile

CarpeDiem German Engineering
3 juni 2016 · 9 081 Inlägg

Hur kunde jag missa detta? tongue

Spännande projekt, detta ska följas! big_smile wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Simon_Silwer German Engineering
3 juni 2016 · 32 Inlägg

Piratstikin skrev:
Ja precis. Men diffar när man vill sladda smile fast grejen är att det känns som att den inte spinner på hjulen utan att den slirar inne i diffen eller nått haha. Ska testa svetsa den så får vi se smile

Svetsa den låter som en bra plan faktiskt, då är den iaf "låst" big_smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
SV3D
6 juni 2016 · 2 Inlägg

Piratstikin skrev:

SV3D skrev:
fan de blir schysst de! inte bara jag som bygger då.. big_smile

Fast du bygger väll skajja? big_smile

Ja men båda bygger ju på förstaprojekt 😊

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Muschi_ skrev:

Piratstikin skrev:
Ja precis. Men diffar när man vill sladda smile fast grejen är att det känns som att den inte spinner på hjulen utan att den slirar inne i diffen eller nått haha. Ska testa svetsa den så får vi se smile

Svetsa den låter som en bra plan faktiskt, då är den iaf "låst" big_smile

Ja jag ska försöka ta tag id et efter mimermeet i helgen smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Tänkte på en grej..

Satt och sökte efter styrvinkel kitt till audin men insåg ganska snabbt att det inte finns.

Tänkte då om man kan byta framvagn istället?
Eller hur vet man vilka som skulle kunna passa osv? eller är allt lika mer eller mindre med mått osv?

Tänkte om en Bmw eller ev volvos 740/940 framvagnar skulle passa? Då finns det styrvinkel kitt att köpa osv big_smile

Eller är det en helt galen ide kanske?

Pexi92 Ålänning!
6 juni 2016 · 532 Inlägg

Piratstikin skrev:
Tänkte på en grej..

Satt och sökte efter styrvinkel kitt till audin men insåg ganska snabbt att det inte finns.

Tänkte då om man kan byta framvagn istället?
Eller hur vet man vilka som skulle kunna passa osv? eller är allt lika mer eller mindre med mått osv?

Tänkte om en Bmw eller ev volvos 740/940 framvagnar skulle passa? Då finns det styrvinkel kitt att köpa osv big_smile

Eller är det en helt galen ide kanske?

Maskin sitter ju fast i framvagnen så tror inte du får det att passa utan att bygga mycket custom tongue

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:
Tänkte på en grej..

Satt och sökte efter styrvinkel kitt till audin men insåg ganska snabbt att det inte finns.

Tänkte då om man kan byta framvagn istället?
Eller hur vet man vilka som skulle kunna passa osv? eller är allt lika mer eller mindre med mått osv?

Tänkte om en Bmw eller ev volvos 740/940 framvagnar skulle passa? Då finns det styrvinkel kitt att köpa osv big_smile

Eller är det en helt galen ide kanske?

Maskin sitter ju fast i framvagnen så tror inte du får det att passa utan att bygga mycket custom tongue

ja jag är inte helt 100 på hur det ser ut? tänkte mest på om man kunde byta ut nav/stag/dämpare osv att varje sida är försig och det enda som gick imellan var typ krängningshämmarstag haha tongue

Men undrar hur mycket custom det skulle bli då? lite fästen osv som ska svetsas och sånt skulle inte vara skit stora problem. tänkte mest så inte en annan framvagn är 1 dec bredare eller så big_smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
6 juni 2016 · 3 352 Inlägg

Krångla inte till det i onödan smile Istället för att byta hela framvagnen just för att få mer styrvinkel så är det ju enklare att tillverka ett styrvinkelkit til bilen istället smile Är ett jäkla jobb med att byta framvagn och få allt att stämma

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang