Skarva ledlist till 12 volts uttag

Tobias-k
5 maj 2016 · 65 Inlägg

Godkväll garagare!

Fick en galen idé om att köpa en led list igen Ikea

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/40192361/

För att sätta in i bilen, tror ni att man kan skarva om den till ett 12 volts uttag för att använda i bilen.
Om det går, hur skulle ni gå tillväga med att skarva?
Alla tips och tricks är välkomna!

Polaren
5 maj 2016 · 352 Inlägg

Krymp/skarv-hylsa eller löda och krympslang.
Hade du tänkt ha med fjärren till? Titta på trafon att det är 12v på sec sidan så ska det gå klockrent.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Tobias-k
5 maj 2016 · 65 Inlägg

Ja jag hade tänkt ha fjärren till!
En polare bytte nyligen till sig en s70 som har samma led lister och dosan, och jag antar att den är 12 volt då den har suttit i 12 volts uttaget ett bra tag!
Krymp/skarv hylsa vart går det köpa sådana?

zleepy Trucker
5 maj 2016 · 1 391 Inlägg

Tobias-k skrev:
Ja jag hade tänkt ha fjärren till!
En polare bytte nyligen till sig en s70 som har samma led lister och dosan, och jag antar att den är 12 volt då den har suttit i 12 volts uttaget ett bra tag!
Krymp/skarv hylsa vart går det köpa sådana?

biltema har sånt... även swedol, mekonomen osv..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Tobias-k
5 maj 2016 · 65 Inlägg

Men om jag har fattat rätt så, Kapar jag av sladden som skall till ett vägg uttag, Skarvar ihop med en krymp/skarv hylsa, och för att sedan få den att passa i ett 12 volts, hur går jag vidare därifrån?

Polaren
5 maj 2016 · 352 Inlägg

Nejjjj....
Du ska ta bort transformatorn, 230v från ett vanligt uttag som går in till trafon och omvandlas till 12v likström som leder ut till led listerna. Så klipp bort den delen som stickproppen är inkopplad i. Innan du klämmer ihop allt så testa tvinna ihop kablarna till 12v uttaget så du ser till att + - blir rätt.
Lycka till

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Tobias-k
5 maj 2016 · 65 Inlägg

Är lite seg tänkt, men menar du den vita lådan eller sladden till den?

https://gyazo.com/9f4880dcd77f3aee785cad0bca48050f

Polaren
5 maj 2016 · 352 Inlägg

Enligt bilden kan jag inget säga då jag inte ser vart sladd änden tar vägen.
Om det nu är dosan som allt är kopplat till som är själva trafon så verkar det bli värre att "bara" klippa en sladd. Du måste koppla "förbi" trafon eftersom du redan har 12v i bilen.
Varför frågar du inte bara din kompis om han kan se hur det är gjort i hans bil? Enklaste lösningen för dig.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2016 · 17 376 Inlägg

Har en sådan här sedan flera år tillbaka. Sitter på baksidan tv:n som ett trevligt ljus på låg styrka. Som du ser är trafon modell "plugin" och den tunna sladden som löper ut ger DC 12volt. Med + och -. Väldigt viktigt att du får +/- rätt! Annars kan du elda upp styrkortet! Kolla för med multimeter vilken som är vilken och klipp av den 2-3cm från trafon. (aldrig fel att ha en 12v trafo som fungerar...)

Denna typ finns på Teknikmagasinet och den har en i mitt tycke stor fördel: När strömmen varit bruten -vår styrs via Tellstick NET- så kommer den ihåg senaste inställning med färg och ljusstyrka. Vår är förvisso inomhus men har under 3 års tid Lyst 30 minuter före solnedgång till kl. 2400.



http://cdn1.teknikmagasinet.com/storage … 02544a.png

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-99f53201e5e54a8c0e1bd0441fb635f4.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobias-k
13 juni 2016 · 65 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har en sådan här sedan flera år tillbaka. Sitter på baksidan tv:n som ett trevligt ljus på låg styrka. Som du ser är trafon modell "plugin" och den tunna sladden som löper ut ger DC 12volt. Med + och -. Väldigt viktigt att du får +/- rätt! Annars kan du elda upp styrkortet! Kolla för med multimeter vilken som är vilken och klipp av den 2-3cm från trafon. (aldrig fel att ha en 12v trafo som fungerar...)

Denna typ finns på Teknikmagasinet och den har en i mitt tycke stor fördel: När strömmen varit bruten -vår styrs via Tellstick NET- så kommer den ihåg senaste inställning med färg och ljusstyrka. Vår är förvisso inomhus men har under 3 års tid Lyst 30 minuter före solnedgång till kl. 2400.



http://cdn1.teknikmagasinet.com/storage … 02544a.png

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-99f53201e5e54a8c0e1bd0441fb635f4.jpg

Om jag förstår rätt så ska jag klippa av denhär plug in sladden 2-3cm innan transformatorn? Och därifrån köra med krympkopplingar, (det är 12v sec på trafon) men hur gör jag för att det skall fungera i mitt 12 volts uttag?

Tobias-k
30 juni 2016 · 65 Inlägg

Hej igen!
Ska ta tag i detta imorgon!
Trafon är 12v på sec sidan men när ja klipper av den hur ska jag få den att passa till 12v uttag? Har krympkopplingar men vad ska jag koppla dem till?

Tobias-k
1 juli 2016 · 65 Inlägg

Någon som vet?

Polaren
1 juli 2016 · 352 Inlägg

Står längre upp i din tråd

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Tobias-k
1 juli 2016 · 65 Inlägg

Polaren skrev:
Står längre upp i din tråd

Syftade mer på vart + / - skall gå till :p

DragonII
3 juli 2016 · 115 Inlägg

Du kan ohm-mäta sladden, håll ena sladd till mitt i kontakten (där brukar det vara + om man tittar på transformatorn) och den avklippta sladden (glöm inte att skala bort höljet så du får 2 sladdar och skala ytterligare gång så du ser kopparfärgade trådar, mät en tråd med pinnen, ger mätningen inget utslag så byt tråden, get det utslag så har du hittat + tråden.

Tobias-k
4 juli 2016 · 65 Inlägg

DragonII skrev:
Du kan ohm-mäta sladden, håll ena sladd till mitt i kontakten (där brukar det vara + om man tittar på transformatorn) och den avklippta sladden (glöm inte att skala bort höljet så du får 2 sladdar och skala ytterligare gång så du ser kopparfärgade trådar, mät en tråd med pinnen, ger mätningen inget utslag så byt tråden, get det utslag så har du hittat + tråden.

Jag har löst det nu men tack ändå!
Gjorde som du sa utan att mäta ohm utan körde på tills dem lös helt enkelt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang