Bmw 323ti (tidigare köpråd) problem

doglas2009
5 maj 2016 · 209 Inlägg

Hej!

Det är så att jag är på jakt efter nån lite roligare bil än min nuvarande Volvo 940.

Den bil jag sneglat mest på är Bmw Compact, och då främst 323ti då jag upptäckte att försäkringen inte är så hemsk som man kan tro.

Vad jag tyvärr märkt är att de flesta 323ti har ganska höga mil, runt 25k mil. Bör man bli avskräckt av det?

När jag avslöjade mina bilköparplaner för min far så blev han näst intill förskräckt, enligt honom kostar gamla bmw:ar mycket att underhålla. Tycker ni det stämmer? När man läser runt så verkar dom flesta vara överens om att att motorn som sitter i 323ti är riktigt hållbar.

Något speciellt man bör leta efter på dessa bilar när man kollar/provkör?

Mycket tacksam för svar!

Senast redigerat av doglas2009 (29 maj 2016)

simlar
5 maj 2016 · 5 508 Inlägg

Om du kallar 25,000mil för höga mil så säger jag bara, lycka till att hitta en E36 som inte gått över 20k då dom är trots allt 20+ år gamla.

1000-1500mil per år är helt normalt för en bensindriven personbil.

Delar till gamla BMW är inte dyrare än till en gammal Volvo om man beställer från Tyskland genom t.ex Autoteilemann.com

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
5 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:
Om du kallar 25,000mil för höga mil så säger jag bara, lycka till att hitta en E36 som inte gått över 20k då dom är trots allt 20+ år gamla.

1000-1500mil per år är helt normalt för en bensindriven personbil.

Delar till gamla BMW är inte dyrare än till en gammal Volvo om man beställer från Tyskland genom t.ex Autoteilemann.com

Tack så mycket för svaret!

Jag kanske ska omformulera frågan lite, bör man bli avskräckt av en lite äldre Bmw? Brukar det vara mycket krångel med dom?

Min nuvarande 940 som jag köpte för 7 månader sedan har det inte varit ett endaste problem med, det hade varit trevligt att fortsätta så med nästa bil men det kanske inte är så troligt...

simlar
5 maj 2016 · 5 508 Inlägg

doglas2009 skrev:

simlar skrev:
Om du kallar 25,000mil för höga mil så säger jag bara, lycka till att hitta en E36 som inte gått över 20k då dom är trots allt 20+ år gamla.

1000-1500mil per år är helt normalt för en bensindriven personbil.

Delar till gamla BMW är inte dyrare än till en gammal Volvo om man beställer från Tyskland genom t.ex Autoteilemann.com

Tack så mycket för svaret!

Jag kanske ska omformulera frågan lite, bör man bli avskräckt av en lite äldre Bmw? Brukar det vara mycket krångel med dom?

Min nuvarande 940 som jag köpte för 7 månader sedan har det inte varit ett endaste problem med, det hade varit trevligt att fortsätta så med nästa bil men det kanske inte är så troligt...

Har endast erfarenhet av E36 318i jag hade, enda egentliga felet som fanns på den var att den elektriska värmekranen gått sönder, väldigt vanligt fel vad jag förstått.
Relativt dyr, har för mig en värmekran gick på 1000kr från tyskland.
Annars var det inga elektriska fel eller sådant alls.

Senast redigerat av simlar (5 maj 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
5 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:

simlar skrev:
Om du kallar 25,000mil för höga mil så säger jag bara, lycka till att hitta en E36 som inte gått över 20k då dom är trots allt 20+ år gamla.

1000-1500mil per år är helt normalt för en bensindriven personbil.

Delar till gamla BMW är inte dyrare än till en gammal Volvo om man beställer från Tyskland genom t.ex Autoteilemann.com

Tack så mycket för svaret!

Jag kanske ska omformulera frågan lite, bör man bli avskräckt av en lite äldre Bmw? Brukar det vara mycket krångel med dom?

Min nuvarande 940 som jag köpte för 7 månader sedan har det inte varit ett endaste problem med, det hade varit trevligt att fortsätta så med nästa bil men det kanske inte är så troligt...

Har endast erfarenhet av E36 318i jag hade, enda egentliga felet som fanns på den var att den elektriska värmekranen gått sönder, väldigt vanligt fel vad jag förstått.
Relativt dyr, har för mig en värmekran gick på 1000kr från tyskland.
Annars var det inga elektriska fel eller sådant alls.

Okej, 1000kr lät dock inte så hemskt om den var enda felet. Det jag är mest rädd för är dock mekaniska fel eller vad man ska kalla det. Som exempelvis en Saab 9-3og jag hade, rasslande kamkedja och en tveksam turbo, sådana problem vill jag gärna slippa.

Hur är det med kamkedjan i 323ti, behöver den någonsin bytas? En kompis med en Bmw 118d behövde byta kamkedjan och det vet jag hade kostat riktigt tråkiga pengar om inte bmw hade stått för det...

simlar
5 maj 2016 · 5 508 Inlägg

Jag är inte så jätteinsatt i dessa BMW Compact då jag tycker dom är så fula.
Men bör vara M52 motorn och den är en riktigt pålitlig motor vad jag hört.
Ingen turbo på dessa, sugmotor så något turboras behöver du inte oroa dig över.
Kamkedje-problem är så gott som obefintligt på BMW.

Står så här på http://www.autopower.se/:

M52320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 1996 - 2000 M52 motorn gjorde sin debut i samtidigt som E39, och ersätter M50 motorn. M52 är precis som sin föregångare en mycket hållbar konstruktion utan några direkta svagheter. Precis som föregångaren finns såväl VANOS som kamkedja, skillnaden är att motorn är helt byggd i aluminium. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas även här allt oftast av slarv med oljebyten. Vibrationer på tomgång kan förekomma och orsakas bland annat av trasig luftmassemätare eller kamaxelgivare. 1999 fick M52 en teknisk uppdatering bl.a. i form av dubbel-VANOS, dvs. att man även fick VANOS på utblåssidan. Vilket resulterade i bättre vridmoment på låga varv samt lägre förbrukning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
doglas2009
5 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:
Jag är inte så jätteinsatt i dessa BMW Compact då jag tycker dom är så fula.
Men bör vara M52 motorn och den är en riktigt pålitlig motor vad jag hört.
Ingen turbo på dessa, sugmotor så något turboras behöver du inte oroa dig över.
Kamkedje-problem är så gott som obefintligt på BMW.

Står så här på http://www.autopower.se/:

M52320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 1996 - 2000 M52 motorn gjorde sin debut i samtidigt som E39, och ersätter M50 motorn. M52 är precis som sin föregångare en mycket hållbar konstruktion utan några direkta svagheter. Precis som föregångaren finns såväl VANOS som kamkedja, skillnaden är att motorn är helt byggd i aluminium. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas även här allt oftast av slarv med oljebyten. Vibrationer på tomgång kan förekomma och orsakas bland annat av trasig luftmassemätare eller kamaxelgivare. 1999 fick M52 en teknisk uppdatering bl.a. i form av dubbel-VANOS, dvs. att man även fick VANOS på utblåssidan. Vilket resulterade i bättre vridmoment på låga varv samt lägre förbrukning.

Håller med, compact-modellerna är definitivt inte det snyggaste bmw tillverkat, men dom verkar riktigt roliga att köra. 

Att det inte är nån turbo vet jag, jag tänkte om det finns nått annat dyrt, likt en turbo, som kan behöva bytas. Exempelvis tickande ventiler, vad innebär det egentligen? Är det nått som behöver åtgärdas eller är det bara så att man får leva med ett tickande?

simlar
5 maj 2016 · 5 508 Inlägg

doglas2009 skrev:
Håller med, compact-modellerna är definitivt inte det snyggaste bmw tillverkat, men dom verkar riktigt roliga att köra. 

Att det inte är nån turbo vet jag, jag tänkte om det finns nått annat dyrt, likt en turbo, som kan behöva bytas. Exempelvis tickande ventiler, vad innebär det egentligen? Är det nått som behöver åtgärdas eller är det bara så att man får leva med ett tickande?

Tickande ventiler kan lösas av sig själv med hjälp av några täta oljebyten, annars är det byte av dom hydrauliska ventillyftarna som gäller, men är det inte trasigt så skulle jag säga att det går att leva med lite ventiltick då det inte ska vara någon fara.

Sällan några värre fel på M52-motorerna vad jag vet, googla på t.ex M52 problem så bör du kunna läsa dig fram till mer information då jag som sagt inte är så värst insatt i BMW.

Väldigt mycket information går att hitta på http://www.autopower.se/

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2016 · 10 427 Inlägg

Har kört min 323Ci E46 nu ca 6000mil på 6 år och den har väl fungerar skapligt (pendlade först 2 år med den senare har den blivit vinterbil). Hade lite trubbel med vattenpump, remspännare för multiremmen osv nyligen men det gick att lösa (bilen rullat ca 19400 mil). Rätt så simpelt att skruva själv med dessa bilar, dock oftast lite trängre än på tex en Volvo 940 och kanske behövs lite mer verktyg (en sats med stora och små Torx t ex). Blir inte så dyrt om man kan skruva lite, ett plus är att det finns öppna reservdelskataloger på nätet så man kan se sprängskisser på det mesta och sedan jämföra priser på grejer enkelt via reservdelsnummer på Ebay osv. E36 och E46 delar en del komponenter så det har ju tillverkats ett par miljoner av dessa bilar plus alla andra bilar som delar tex motorkomponenter så delar verkar finnas i överflöd smile

M52TUB25 som jag har (med dubbel-Vanos) är en riktigt trevlig motor tycker jag. Gillar karaktären mer på denna än på min nyare 325i med N52 (även om prestandaskillnaden är ganska stor). Kan tänka mig att det blir skaplig skjuts i en Ti som borde vara lite lättare än en coupé smile

Nightmare89
6 maj 2016 · 939 Inlägg

Jag hade min bmw 316 compact i 2 år å den rullade jättebra. Det jag bytte var ett hjullager och skivor på den fram.
Annars vanlig service å tvätt.  Delarna i säg är inte dyra alls snarare billigare än vanligt.
Nu e det ju inte samma modell men men.

doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

steifan skrev:
Har kört min 323Ci E46 nu ca 6000mil på 6 år och den har väl fungerar skapligt (pendlade först 2 år med den senare har den blivit vinterbil). Hade lite trubbel med vattenpump, remspännare för multiremmen osv nyligen men det gick att lösa (bilen rullat ca 19400 mil). Rätt så simpelt att skruva själv med dessa bilar, dock oftast lite trängre än på tex en Volvo 940 och kanske behövs lite mer verktyg (en sats med stora och små Torx t ex). Blir inte så dyrt om man kan skruva lite, ett plus är att det finns öppna reservdelskataloger på nätet så man kan se sprängskisser på det mesta och sedan jämföra priser på grejer enkelt via reservdelsnummer på Ebay osv. E36 och E46 delar en del komponenter så det har ju tillverkats ett par miljoner av dessa bilar plus alla andra bilar som delar tex motorkomponenter så delar verkar finnas i överflöd smile

M52TUB25 som jag har (med dubbel-Vanos) är en riktigt trevlig motor tycker jag. Gillar karaktären mer på denna än på min nyare 325i med N52 (även om prestandaskillnaden är ganska stor). Kan tänka mig att det blir skaplig skjuts i en Ti som borde vara lite lättare än en coupé smile

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr tillhör jag dom som ännu inte lärt mig skruva med bilar, det har dock berott på att det har varit mycket rost på mina bilar. Om jag har en lite fräschare bil där det bara är att skruva bort den "dåliga" delen och sätta dit en ny så kan jag nog lösa det.

Vad blir det för förbrukning blandad körning i 323:an?

doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Jag hade min bmw 316 compact i 2 år å den rullade jättebra. Det jag bytte var ett hjullager och skivor på den fram.
Annars vanlig service å tvätt.  Delarna i säg är inte dyra alls snarare billigare än vanligt.
Nu e det ju inte samma modell men men.

Hur är komforten i compact-modellen? Jag tycker exempelvis att komforten i min 940 är riktigt dålig pga allt motorljud i motorvägsfart...

Nightmare89
6 maj 2016 · 939 Inlägg

doglas2009 skrev:

Nightmare89 skrev:
Jag hade min bmw 316 compact i 2 år å den rullade jättebra. Det jag bytte var ett hjullager och skivor på den fram.
Annars vanlig service å tvätt.  Delarna i säg är inte dyra alls snarare billigare än vanligt.
Nu e det ju inte samma modell men men.

Hur är komforten i compact-modellen? Jag tycker exempelvis att komforten i min 940 är riktigt dålig pga allt motorljud i motorvägsfart...

Nja den e ju inte jätte dålig. dock e ju jag inte känslig mot ljud då jag har 3tum system på sommarbilen.

Dock tyckte jag den var bastant byggd. Tunga dörrar och sånt. Det gav ett bra helhets intryck på mig.
Helt ok inredning  för att vara från 94.  Det ända jag kan klaga lite på var väll takluckan. Reläerna som styr den krånglade 2 gånger under tiden jag ägde den. så de fick bytas.

Men överallt så var jag nöjd med den.   Fick dock sälja den för att jag behövde kombi.

Jokabsson
6 maj 2016 · 1 171 Inlägg

doglas2009 skrev:

steifan skrev:
Har kört min 323Ci E46 nu ca 6000mil på 6 år och den har väl fungerar skapligt (pendlade först 2 år med den senare har den blivit vinterbil). Hade lite trubbel med vattenpump, remspännare för multiremmen osv nyligen men det gick att lösa (bilen rullat ca 19400 mil). Rätt så simpelt att skruva själv med dessa bilar, dock oftast lite trängre än på tex en Volvo 940 och kanske behövs lite mer verktyg (en sats med stora och små Torx t ex). Blir inte så dyrt om man kan skruva lite, ett plus är att det finns öppna reservdelskataloger på nätet så man kan se sprängskisser på det mesta och sedan jämföra priser på grejer enkelt via reservdelsnummer på Ebay osv. E36 och E46 delar en del komponenter så det har ju tillverkats ett par miljoner av dessa bilar plus alla andra bilar som delar tex motorkomponenter så delar verkar finnas i överflöd smile

M52TUB25 som jag har (med dubbel-Vanos) är en riktigt trevlig motor tycker jag. Gillar karaktären mer på denna än på min nyare 325i med N52 (även om prestandaskillnaden är ganska stor). Kan tänka mig att det blir skaplig skjuts i en Ti som borde vara lite lättare än en coupé smile

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr tillhör jag dom som ännu inte lärt mig skruva med bilar, det har dock berott på att det har varit mycket rost på mina bilar. Om jag har en lite fräschare bil där det bara är att skruva bort den "dåliga" delen och sätta dit en ny så kan jag nog lösa det.

Vad blir det för förbrukning blandad körning i 323:an?

0,8-0,9 blandad förbrukning beroende på hur du kör. Varför inte satsa på en "riktig" E36 eller E46 i stället för en compact? Förbrukningen blir densamma och likaså reservdelar. Roligare att äga en snygg BMW i stället för en ful till samma pris kan jag tycka wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

Tack så mycket för svaren!

Anledningen till att jag vill ha en compact är för att jag tycker dom är tuffa och att jag läst att dom ska vara riktigt roliga att köra. Bagaget verkar vara större än vad jag behöver, verkar vara lite samma modell som bagaget i Saab 9-3 og.

Den här är det framförallt jag kollar på nu http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_bm … amp;last=1

Jokabsson
6 maj 2016 · 1 171 Inlägg

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Anledningen till att jag vill ha en compact är för att jag tycker dom är tuffa och att jag läst att dom ska vara riktigt roliga att köra. Bagaget verkar vara större än vad jag behöver, verkar vara lite samma modell som bagaget i Saab 9-3 og.

Den här är det framförallt jag kollar på nu http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_bm … amp;last=1

http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 21&w=2
Du har inte funderat på den då? 15 000 mil i stället för 25 000 och billigare. Visserligen 2 år äldre men fortfarande samma modell smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

Cracksoup skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Anledningen till att jag vill ha en compact är för att jag tycker dom är tuffa och att jag läst att dom ska vara riktigt roliga att köra. Bagaget verkar vara större än vad jag behöver, verkar vara lite samma modell som bagaget i Saab 9-3 og.

Den här är det framförallt jag kollar på nu http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_bm … amp;last=1

http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 21&w=2
Du har inte funderat på den då? 15 000 mil i stället för 25 000 och billigare. Visserligen 2 år äldre men fortfarande samma modell smile

Jo jag har kollat på den. Den har dock 11 ägare istället för en, jag vet inte vilket som är "bäst"? Få mil med många ägare eller fler mil med en ägare?

Jokabsson
6 maj 2016 · 1 171 Inlägg

doglas2009 skrev:

Cracksoup skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Anledningen till att jag vill ha en compact är för att jag tycker dom är tuffa och att jag läst att dom ska vara riktigt roliga att köra. Bagaget verkar vara större än vad jag behöver, verkar vara lite samma modell som bagaget i Saab 9-3 og.

Den här är det framförallt jag kollar på nu http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_bm … amp;last=1

http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 21&w=2
Du har inte funderat på den då? 15 000 mil i stället för 25 000 och billigare. Visserligen 2 år äldre men fortfarande samma modell smile

Jo jag har kollat på den. Den har dock 11 ägare istället för en, jag vet inte vilket som är "bäst"? Få mil med många ägare eller fler mil med en ägare?

Beroende på verkliga skicket, men du har ju helt klart en poäng. En ägare är sällsynt speciellt på dessa bilar och kan ju vara en stark indikation på att den tagits väl omhand. Dock tycker jag att du ska kunna pruta ordentligt!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

Cracksoup skrev:

doglas2009 skrev:

Cracksoup skrev:

http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 21&w=2
Du har inte funderat på den då? 15 000 mil i stället för 25 000 och billigare. Visserligen 2 år äldre men fortfarande samma modell smile

Jo jag har kollat på den. Den har dock 11 ägare istället för en, jag vet inte vilket som är "bäst"? Få mil med många ägare eller fler mil med en ägare?

Beroende på verkliga skicket, men du har ju helt klart en poäng. En ägare är sällsynt speciellt på dessa bilar och kan ju vara en stark indikation på att den tagits väl omhand. Dock tycker jag att du ska kunna pruta ordentligt!

Jo det tycker jag med, 27k känns lite mycket för den. Om jag inte får tag på ägaren till den i jkpg så är den med 15k mil också intressant dock.

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2016 · 10 427 Inlägg

doglas2009 skrev:

steifan skrev:
text

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr tillhör jag dom som ännu inte lärt mig skruva med bilar, det har dock berott på att det har varit mycket rost på mina bilar. Om jag har en lite fräschare bil där det bara är att skruva bort den "dåliga" delen och sätta dit en ny så kan jag nog lösa det.

Vad blir det för förbrukning blandad körning i 323:an?

Kan vara en del rost på BMWs också hehe (bytt 2st framskärmar på E46an tongue)

Angiven förbrukning ligger ju runt 0,9 och det tror jag "stämmer". Kör mycket stadskörning med min på vintern så brukar bli runt 1,1-1,2 då men när jag pendlade så drog bilen ca 0,85 typ (dvs aningens mindre än min 740). Man kan nog köra realistiskt på runt 0,72liter/mil på 70-väg som snålast. Överlag drar den lite mindre än min 740 och tillåter lite högre hastighet till samma förbrukning som 740n.

Kan flika in att det är ganska stor skillnad i komfort mellan den stela bakaxeln på Volvon och delade bakaxeln på min E46, märks särskilt vintertid då vägen är ojämn (slipper småhoppadet i sidled som finns hos Volvon).

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang