Bmw 323ti (tidigare köpråd) problem

doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

steifan skrev:

doglas2009 skrev:

steifan skrev:
text

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr tillhör jag dom som ännu inte lärt mig skruva med bilar, det har dock berott på att det har varit mycket rost på mina bilar. Om jag har en lite fräschare bil där det bara är att skruva bort den "dåliga" delen och sätta dit en ny så kan jag nog lösa det.

Vad blir det för förbrukning blandad körning i 323:an?

Kan vara en del rost på BMWs också hehe (bytt 2st framskärmar på E46an tongue)

Angiven förbrukning ligger ju runt 0,9 och det tror jag "stämmer". Kör mycket stadskörning med min på vintern så brukar bli runt 1,1-1,2 då men när jag pendlade så drog bilen ca 0,85 typ (dvs aningens mindre än min 740). Man kan nog köra realistiskt på runt 0,72liter/mil på 70-väg som snålast. Överlag drar den lite mindre än min 740 och tillåter lite högre hastighet till samma förbrukning som 740n.

Kan flika in att det är ganska stor skillnad i komfort mellan den stela bakaxeln på Volvon och delade bakaxeln på min E46, märks särskilt vintertid då vägen är ojämn (slipper småhoppadet i sidled som finns hos Volvon).

Förhoppningsvis inte så mycket rost som på 240:in jag hade iaf, allt gick sönder på den.

Kanske kan vara rimligt att köra på ungefär samma förbrukning som jag gör med min 940 då, bara att man får en sexa på 170hk ist.

Den viktigaste frågan av dom alla, tror ni jag kan köra ifrån min kompis som har en bmw 118d, även när det svänger? Eller har det gjorts många "väghållningsuppdateringar" dom senaste åren?

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2016 · 10 427 Inlägg

doglas2009 skrev:

steifan skrev:

doglas2009 skrev:

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr tillhör jag dom som ännu inte lärt mig skruva med bilar, det har dock berott på att det har varit mycket rost på mina bilar. Om jag har en lite fräschare bil där det bara är att skruva bort den "dåliga" delen och sätta dit en ny så kan jag nog lösa det.

Vad blir det för förbrukning blandad körning i 323:an?

Kan vara en del rost på BMWs också hehe (bytt 2st framskärmar på E46an tongue)

Angiven förbrukning ligger ju runt 0,9 och det tror jag "stämmer". Kör mycket stadskörning med min på vintern så brukar bli runt 1,1-1,2 då men när jag pendlade så drog bilen ca 0,85 typ (dvs aningens mindre än min 740). Man kan nog köra realistiskt på runt 0,72liter/mil på 70-väg som snålast. Överlag drar den lite mindre än min 740 och tillåter lite högre hastighet till samma förbrukning som 740n.

Kan flika in att det är ganska stor skillnad i komfort mellan den stela bakaxeln på Volvon och delade bakaxeln på min E46, märks särskilt vintertid då vägen är ojämn (slipper småhoppadet i sidled som finns hos Volvon).

Förhoppningsvis inte så mycket rost som på 240:in jag hade iaf, allt gick sönder på den.

Kanske kan vara rimligt att köra på ungefär samma förbrukning som jag gör med min 940 då, bara att man får en sexa på 170hk ist.

Den viktigaste frågan av dom alla, tror ni jag kan köra ifrån min kompis som har en bmw 118d, även när det svänger? Eller har det gjorts många "väghållningsuppdateringar" dom senaste åren?

Här är en jämförelse mellan 323Ti och 118d (143hk): http://www.zeperfs.com/duel86-1582.htm (prestanda, sidan är lite dum både om man har adblocker på eller av tongue just den länken är på franska också)

Kan tänka mig att dom går ganska lika i kurvor, men 1-seriebilen lär ju lite klumpigare/tyngre men har kanske friskare bussningar och leder så det kanske blir svårt för en mer inkörd gammal 323Ti.

doglas2009
6 maj 2016 · 209 Inlägg

steifan skrev:

doglas2009 skrev:

steifan skrev:

Kan vara en del rost på BMWs också hehe (bytt 2st framskärmar på E46an tongue)

Angiven förbrukning ligger ju runt 0,9 och det tror jag "stämmer". Kör mycket stadskörning med min på vintern så brukar bli runt 1,1-1,2 då men när jag pendlade så drog bilen ca 0,85 typ (dvs aningens mindre än min 740). Man kan nog köra realistiskt på runt 0,72liter/mil på 70-väg som snålast. Överlag drar den lite mindre än min 740 och tillåter lite högre hastighet till samma förbrukning som 740n.

Kan flika in att det är ganska stor skillnad i komfort mellan den stela bakaxeln på Volvon och delade bakaxeln på min E46, märks särskilt vintertid då vägen är ojämn (slipper småhoppadet i sidled som finns hos Volvon).

Förhoppningsvis inte så mycket rost som på 240:in jag hade iaf, allt gick sönder på den.

Kanske kan vara rimligt att köra på ungefär samma förbrukning som jag gör med min 940 då, bara att man får en sexa på 170hk ist.

Den viktigaste frågan av dom alla, tror ni jag kan köra ifrån min kompis som har en bmw 118d, även när det svänger? Eller har det gjorts många "väghållningsuppdateringar" dom senaste åren?

Här är en jämförelse mellan 323Ti och 118d (143hk): http://www.zeperfs.com/duel86-1582.htm (prestanda, sidan är lite dum både om man har adblocker på eller av tongue just den länken är på franska också)

Kan tänka mig att dom går ganska lika i kurvor, men 1-seriebilen lär ju lite klumpigare/tyngre men har kanske friskare bussningar och leder så det kanske blir svårt för en mer inkörd gammal 323Ti.

Rakt fram var den ju tom ganska mycket snabbare, trevligt!

Vad menas egentligen med stel/delad bakaxel? Hur påverkar det körupplevelsen?

Knugcab
6 maj 2016 · 5 111 Inlägg

Stel bakaxel = enkelt uttryckt, tänk dig bakaxeln som ett rör mellan hjulen i stort sett. Fjädrar det ena hjulet så kommer det andra att påverkas.

Delad bakaxel = hjulen kan fjädra oberoende av varandra, en rätt konstruerad delad bakaxel ger bättre väghållning och komfort, speciellt på ojämn väg.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
doglas2009
7 maj 2016 · 209 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Stel bakaxel = enkelt uttryckt, tänk dig bakaxeln som ett rör mellan hjulen i stort sett. Fjädrar det ena hjulet så kommer det andra att påverkas.

Delad bakaxel = hjulen kan fjädra oberoende av varandra, en rätt konstruerad delad bakaxel ger bättre väghållning och komfort, speciellt på ojämn väg.

Jaha, då är jag med!

Finns det något bra/smidigt sätt man kan ta reda på hur motor, växellåda och koppling mår när man kollar/provkör bilen?

panda666
7 maj 2016 · 4 250 Inlägg

doglas2009 skrev:

Volvo544special65 skrev:
Stel bakaxel = enkelt uttryckt, tänk dig bakaxeln som ett rör mellan hjulen i stort sett. Fjädrar det ena hjulet så kommer det andra att påverkas.

Delad bakaxel = hjulen kan fjädra oberoende av varandra, en rätt konstruerad delad bakaxel ger bättre väghållning och komfort, speciellt på ojämn väg.

Jaha, då är jag med!

Finns det något bra/smidigt sätt man kan ta reda på hur motor, växellåda och koppling mår när man kollar/provkör bilen?

Hej!

ska försöka ge lite tips på vad jag skulle ha gjort. Har ägt nåra e36 och kan säga direkt kör med 325-328 resten är bara slöt som fan. du kanske ska ha ha en 2 dörrars coupe 325? istället för compakt? men iaf måste du ha compakt ti eller vad den nu heter igen så kör på de. skitbra bilar med ok förbrukning samt låg försäkring och skatt. dom är hur gamla som helst nu så gå bara på känsla. lyssna när du startar motorn efter missljud, den ska gå lugnt och fint. Ska inte rassla eller knacka eller nått. kolla så att alla växlar går in mjukt o fint. Kolla så att inte backen skrapar tex. kolla om koppling tar bra tex vid dragläge. när du gasar kolla ifall varven går samtidigt som hastigheten. Brukar inte kolla så mke mer med koppling, brukar kolla hur den är i dragläge. försöker du köra iväg med 5an från stop tex och bilen rullar iväg utan motorstop då tror ja koppling är slut. finns säkert flera här som kan lära oss flera trick med koppling.

Men kolla hel hets känslan, provkör och känn efter hur det känns att köra den. Känns nått konstigt och låter konstigt så gå vidare bara. har haft 328 med 30.000 mil och hade inga problem alls. dom här brukar ha läckage motor-växellåda etc etc men det är gamla bilar och dom kommer ha garanterat småfel. så var inte rädd och gå på lite magkänsla, samt var inte rädd att pruta ordentligt.

bästa hälsningar

doglas2009
7 maj 2016 · 209 Inlägg

panda666 skrev:

doglas2009 skrev:

Volvo544special65 skrev:
Stel bakaxel = enkelt uttryckt, tänk dig bakaxeln som ett rör mellan hjulen i stort sett. Fjädrar det ena hjulet så kommer det andra att påverkas.

Delad bakaxel = hjulen kan fjädra oberoende av varandra, en rätt konstruerad delad bakaxel ger bättre väghållning och komfort, speciellt på ojämn väg.

Jaha, då är jag med!

Finns det något bra/smidigt sätt man kan ta reda på hur motor, växellåda och koppling mår när man kollar/provkör bilen?

Hej!

ska försöka ge lite tips på vad jag skulle ha gjort. Har ägt nåra e36 och kan säga direkt kör med 325-328 resten är bara slöt som fan. du kanske ska ha ha en 2 dörrars coupe 325? istället för compakt? men iaf måste du ha compakt ti eller vad den nu heter igen så kör på de. skitbra bilar med ok förbrukning samt låg försäkring och skatt. dom är hur gamla som helst nu så gå bara på känsla. lyssna när du startar motorn efter missljud, den ska gå lugnt och fint. Ska inte rassla eller knacka eller nått. kolla så att alla växlar går in mjukt o fint. Kolla så att inte backen skrapar tex. kolla om koppling tar bra tex vid dragläge. när du gasar kolla ifall varven går samtidigt som hastigheten. Brukar inte kolla så mke mer med koppling, brukar kolla hur den är i dragläge. försöker du köra iväg med 5an från stop tex och bilen rullar iväg utan motorstop då tror ja koppling är slut. finns säkert flera här som kan lära oss flera trick med koppling.

Men kolla hel hets känslan, provkör och känn efter hur det känns att köra den. Känns nått konstigt och låter konstigt så gå vidare bara. har haft 328 med 30.000 mil och hade inga problem alls. dom här brukar ha läckage motor-växellåda etc etc men det är gamla bilar och dom kommer ha garanterat småfel. så var inte rädd och gå på lite magkänsla, samt var inte rädd att pruta ordentligt.

bästa hälsningar

Tack så mycket för svar!

Det är just ti jag är på jakt efter, då dom är lagom stora, behöver ej mer plats.

Du menar att det är stor skillnad mellan 323 och 325? Verkar inte vara så stor skillnad om man kollar här http://www.zeperfs.com/en/duel86-88.htm

Sen är jag inte på jakt efter en räcerbil, jag är ju dessutom van vid min jätteslöa 940.

När jag läser runt lite så pratar folk om att en kamkedja alltid låter lite, är det bara jättelite "rassel" man ska höra?

panda666
7 maj 2016 · 4 250 Inlägg

doglas2009 skrev:

panda666 skrev:

doglas2009 skrev:
Jaha, då är jag med!

Finns det något bra/smidigt sätt man kan ta reda på hur motor, växellåda och koppling mår när man kollar/provkör bilen?

Hej!

ska försöka ge lite tips på vad jag skulle ha gjort. Har ägt nåra e36 och kan säga direkt kör med 325-328 resten är bara slöt som fan. du kanske ska ha ha en 2 dörrars coupe 325? istället för compakt? men iaf måste du ha compakt ti eller vad den nu heter igen så kör på de. skitbra bilar med ok förbrukning samt låg försäkring och skatt. dom är hur gamla som helst nu så gå bara på känsla. lyssna när du startar motorn efter missljud, den ska gå lugnt och fint. Ska inte rassla eller knacka eller nått. kolla så att alla växlar går in mjukt o fint. Kolla så att inte backen skrapar tex. kolla om koppling tar bra tex vid dragläge. när du gasar kolla ifall varven går samtidigt som hastigheten. Brukar inte kolla så mke mer med koppling, brukar kolla hur den är i dragläge. försöker du köra iväg med 5an från stop tex och bilen rullar iväg utan motorstop då tror ja koppling är slut. finns säkert flera här som kan lära oss flera trick med koppling.

Men kolla hel hets känslan, provkör och känn efter hur det känns att köra den. Känns nått konstigt och låter konstigt så gå vidare bara. har haft 328 med 30.000 mil och hade inga problem alls. dom här brukar ha läckage motor-växellåda etc etc men det är gamla bilar och dom kommer ha garanterat småfel. så var inte rädd och gå på lite magkänsla, samt var inte rädd att pruta ordentligt.

bästa hälsningar

Tack så mycket för svar!

Det är just ti jag är på jakt efter, då dom är lagom stora, behöver ej mer plats.

Du menar att det är stor skillnad mellan 323 och 325? Verkar inte vara så stor skillnad om man kollar här http://www.zeperfs.com/en/duel86-88.htm

Sen är jag inte på jakt efter en räcerbil, jag är ju dessutom van vid min jätteslöa 940.

När jag läser runt lite så pratar folk om att en kamkedja alltid låter lite, är det bara jättelite "rassel" man ska höra?

det är lika bra att skaffa så stor motor som möjligt på dom där. Föbrukning/försäkring är samma sak. Men det är upp till dig såklart. Har aldrig hört nån rassel alls på mina bmw, man hör bara lite susande från motorfläkten^^ men jag tror att du kommer att märka själv ifall nånting låter lite för högt. kedjorna borde hålla ut utan problem om inte dom har skitit i service i flera år. kolla ifall det finns olja och glykål i bilen^^ du märker ifall den är tom på båda att han/hon har kört med tomt för länge, kan bli problem. kolla efter ifall det ryker vit från avgaserna, kan va topplocks packning på väg då. jag tror du kan hitta ett fint exemplar om du ger det lite tid. och kolla inte på mätarställning, det spelar inge roll längre på dom här modellerna. köp en helre som har gått 35.000 mil men som du kan se på ägaren att han har bytt olja och den ser okej ut.

tycker att 325-328 går väldigt lika men under dom så är det väldigt slött. kanske är bara jag.

mvh

Senast redigerat av panda666 (7 maj 2016)

doglas2009
7 maj 2016 · 209 Inlägg

panda666 skrev:

doglas2009 skrev:

panda666 skrev:

Hej!

ska försöka ge lite tips på vad jag skulle ha gjort. Har ägt nåra e36 och kan säga direkt kör med 325-328 resten är bara slöt som fan. du kanske ska ha ha en 2 dörrars coupe 325? istället för compakt? men iaf måste du ha compakt ti eller vad den nu heter igen så kör på de. skitbra bilar med ok förbrukning samt låg försäkring och skatt. dom är hur gamla som helst nu så gå bara på känsla. lyssna när du startar motorn efter missljud, den ska gå lugnt och fint. Ska inte rassla eller knacka eller nått. kolla så att alla växlar går in mjukt o fint. Kolla så att inte backen skrapar tex. kolla om koppling tar bra tex vid dragläge. när du gasar kolla ifall varven går samtidigt som hastigheten. Brukar inte kolla så mke mer med koppling, brukar kolla hur den är i dragläge. försöker du köra iväg med 5an från stop tex och bilen rullar iväg utan motorstop då tror ja koppling är slut. finns säkert flera här som kan lära oss flera trick med koppling.

Men kolla hel hets känslan, provkör och känn efter hur det känns att köra den. Känns nått konstigt och låter konstigt så gå vidare bara. har haft 328 med 30.000 mil och hade inga problem alls. dom här brukar ha läckage motor-växellåda etc etc men det är gamla bilar och dom kommer ha garanterat småfel. så var inte rädd och gå på lite magkänsla, samt var inte rädd att pruta ordentligt.

bästa hälsningar

Tack så mycket för svar!

Det är just ti jag är på jakt efter, då dom är lagom stora, behöver ej mer plats.

Du menar att det är stor skillnad mellan 323 och 325? Verkar inte vara så stor skillnad om man kollar här http://www.zeperfs.com/en/duel86-88.htm

Sen är jag inte på jakt efter en räcerbil, jag är ju dessutom van vid min jätteslöa 940.

När jag läser runt lite så pratar folk om att en kamkedja alltid låter lite, är det bara jättelite "rassel" man ska höra?

det är lika bra att skaffa så stor motor som möjligt på dom där. Föbrukning/försäkring är samma sak. Men det är upp till dig såklart. Har aldrig hört nån rassel alls på mina bmw, man hör bara lite susande från motorfläkten^^ men jag tror att du kommer att märka själv ifall nånting låter lite för högt. kedjorna borde hålla ut utan problem om inte dom har skitit i service i flera år. kolla ifall det finns olja och glykål i bilen^^ du märker ifall den är tom på båda att han/hon har kört med tomt för länge, kan bli problem. kolla efter ifall det ryker vit från avgaserna, kan va topplocks packning på väg då. jag tror du kan hitta ett fint exemplar om du ger det lite tid. och kolla inte på mätarställning, det spelar inge roll längre på dom här modellerna. köp en helre som har gått 35.000 mil men som du kan se på ägaren att han har bytt olja och den ser okej ut.

tycker att 325-328 går väldigt lika men under dom så är det väldigt slött. kanske är bara jag.

mvh

Okej, tack så mycket för svaret!

Vad är rimligt att betala för en okej 323ti tycker ni?

panda666
7 maj 2016 · 4 250 Inlägg

doglas2009 skrev:

panda666 skrev:

doglas2009 skrev:

Tack så mycket för svar!

Det är just ti jag är på jakt efter, då dom är lagom stora, behöver ej mer plats.

Du menar att det är stor skillnad mellan 323 och 325? Verkar inte vara så stor skillnad om man kollar här http://www.zeperfs.com/en/duel86-88.htm

Sen är jag inte på jakt efter en räcerbil, jag är ju dessutom van vid min jätteslöa 940.

När jag läser runt lite så pratar folk om att en kamkedja alltid låter lite, är det bara jättelite "rassel" man ska höra?

det är lika bra att skaffa så stor motor som möjligt på dom där. Föbrukning/försäkring är samma sak. Men det är upp till dig såklart. Har aldrig hört nån rassel alls på mina bmw, man hör bara lite susande från motorfläkten^^ men jag tror att du kommer att märka själv ifall nånting låter lite för högt. kedjorna borde hålla ut utan problem om inte dom har skitit i service i flera år. kolla ifall det finns olja och glykål i bilen^^ du märker ifall den är tom på båda att han/hon har kört med tomt för länge, kan bli problem. kolla efter ifall det ryker vit från avgaserna, kan va topplocks packning på väg då. jag tror du kan hitta ett fint exemplar om du ger det lite tid. och kolla inte på mätarställning, det spelar inge roll längre på dom här modellerna. köp en helre som har gått 35.000 mil men som du kan se på ägaren att han har bytt olja och den ser okej ut.

tycker att 325-328 går väldigt lika men under dom så är det väldigt slött. kanske är bara jag.

mvh

Okej, tack så mycket för svaret!

Vad är rimligt att betala för en okej 323ti tycker ni?

verkar som att dom ligger ganska högt i pris. folk kallar dom för 'racer' på deras annonser också. låter lite konstigt
http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_323 … amp;last=1

kanske kan få den för 20.?

känns som mycket cash för en så gammal bil, men det är kanske vad dom är värda..pruta pruta.

AB8 Mr
8 maj 2016 · 35 Inlägg

finns ju 325Ti också!
http://www.blocket.se/halland/BMW_325ti … amp;last=1

Här kan du läsa om de vanligaste problemen på E36 och E46
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/

Senast redigerat av AB8 (8 maj 2016)

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
doglas2009
9 maj 2016 · 209 Inlägg

AB8 skrev:
finns ju 325Ti också!
http://www.blocket.se/halland/BMW_325ti … amp;last=1

Här kan du läsa om de vanligaste problemen på E36 och E46
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/

Jo, jag har sneglat lite på dom men misstänker att dom är ganska mycket dyrare. Sen tycker jag att framljusen på e46 ti är sådär.

Jag hoppas att den 323ti med en ägare är fräsch!

doglas2009
9 maj 2016 · 209 Inlägg

En annan fråga, har 323ti antisladd eller antispinn som standard/tillval? Hittar ingen info om det.

doglas2009
10 maj 2016 · 209 Inlägg

Har nu varit och kollat på en 323ti. Det enda frågetecknet var när jag skruvade av "locket" till motoroljan, där var det något brunlila klet, alltså bara allra längst upp typ 1mm från kanten. Låter det skumt?

CC72
10 maj 2016 · 1 661 Inlägg

Blir det ljusbrun-aktigt just under locket så kan det bero på att man kör för korta sträckor och det samlas då kondens där. Ingen fara så länge det är just det.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 maj 2016 · 10 427 Inlägg

CC72 skrev:
Blir det ljusbrun-aktigt just under locket så kan det bero på att man kör för korta sträckor och det samlas då kondens där. Ingen fara så länge det är just det.

Så här såg ventilkåpan ut undertill när jag bytte ventilkåpspackning för någon vinter sedan på 323:an:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e526c097b6d41536e561b516145900ea_large.jpg
Ser ganska lika ut som "guckan" som sätter sig på undersidan av oljelocket.

Men den oljan som låg runt kamaxlar osv såg ju givetvis fräsch ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e3ab0afbeb900a32577cb0cd69a6f7cc_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a82a1a6a76503b92034b6ac9e0ff42a9_large.jpg

doglas2009
11 maj 2016 · 209 Inlägg

Tack så mycket för svaren!

Slutade med att jag köpte den 323ti med en ägare och 25k mil.

Saker som jag vill/måste åtgärda är ett ljud som kommer från framvagnen över ~80km/h, säljaren pratade om hjullager. Låter det som en trolig förklaring? Vad kostar det ungefär att byta?

Skulle även vilja ha nykänsla i växelspaken, vad exakt är det jag måste byta och vad kostar det?

simlar
11 maj 2016 · 5 525 Inlägg

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Slutade med att jag köpte den 323ti med en ägare och 25k mil.

Saker som jag vill/måste åtgärda är ett ljud som kommer från framvagnen över ~80km/h, säljaren pratade om hjullager. Låter det som en trolig förklaring? Vad kostar det ungefär att byta?

Skulle även vilja ha nykänsla i växelspaken, vad exakt är det jag måste byta och vad kostar det?

Låter troligt.
Hjullager brukar ge ifrån sig ett nästan ylande ljud.
Man byter i princip hela navet, går på runt 1500kr för ett SKF i Sverige. Går garanterat att hitta billigare i Tyskland från t.ex autoteilemann.de
Byter du det själv så kostar det bara vad lagret kostar, måste du lämna in bilen på verkstad så räkna med minst 3000kr för bytet.

Bussningarna till växellänkaget, bör inte kosta många kronor då det bara är plastbussningar. Kolla på t.ex Schmiedmann.se dom brukar ha bra priser på såna delar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
12 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Slutade med att jag köpte den 323ti med en ägare och 25k mil.

Saker som jag vill/måste åtgärda är ett ljud som kommer från framvagnen över ~80km/h, säljaren pratade om hjullager. Låter det som en trolig förklaring? Vad kostar det ungefär att byta?

Skulle även vilja ha nykänsla i växelspaken, vad exakt är det jag måste byta och vad kostar det?

Låter troligt.
Hjullager brukar ge ifrån sig ett nästan ylande ljud.
Man byter i princip hela navet, går på runt 1500kr för ett SKF i Sverige. Går garanterat att hitta billigare i Tyskland från t.ex autoteilemann.de
Byter du det själv så kostar det bara vad lagret kostar, måste du lämna in bilen på verkstad så räkna med minst 3000kr för bytet.

Bussningarna till växellänkaget, bör inte kosta många kronor då det bara är plastbussningar. Kolla på t.ex Schmiedmann.se dom brukar ha bra priser på såna delar.

Tack så mycket för svaret!
Tyvärr har jag ännu ej klurat ut hur man mekar med bilar så det får bli till att lämna in. Vad har ni att säga om biltemas hjullager, funkar dom? Eller bör man köpa "riktiga"?

simlar
12 maj 2016 · 5 525 Inlägg

doglas2009 skrev:

simlar skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Slutade med att jag köpte den 323ti med en ägare och 25k mil.

Saker som jag vill/måste åtgärda är ett ljud som kommer från framvagnen över ~80km/h, säljaren pratade om hjullager. Låter det som en trolig förklaring? Vad kostar det ungefär att byta?

Skulle även vilja ha nykänsla i växelspaken, vad exakt är det jag måste byta och vad kostar det?

Låter troligt.
Hjullager brukar ge ifrån sig ett nästan ylande ljud.
Man byter i princip hela navet, går på runt 1500kr för ett SKF i Sverige. Går garanterat att hitta billigare i Tyskland från t.ex autoteilemann.de
Byter du det själv så kostar det bara vad lagret kostar, måste du lämna in bilen på verkstad så räkna med minst 3000kr för bytet.

Bussningarna till växellänkaget, bör inte kosta många kronor då det bara är plastbussningar. Kolla på t.ex Schmiedmann.se dom brukar ha bra priser på såna delar.

Tack så mycket för svaret!
Tyvärr har jag ännu ej klurat ut hur man mekar med bilar så det får bli till att lämna in. Vad har ni att säga om biltemas hjullager, funkar dom? Eller bör man köpa "riktiga"?

Rekommenderar inte biltemas hjullager, det är en chansning. Ibland håller dom, ibland inte.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang