Hjälp med val av däckbredd på fälgar BMW E91

Rojjz
6 maj 2016 · 33 Inlägg

Hej!!

Har köpt mig nya fälgar och framfälgarna är 19x8.5" och bak 19x9.5"


Men nu till det stora problemet, vilken däckbredd är bäst på respektive fälg??

Varit inne på två olika firmor och där har vi pratat om antingen

225/35/19
255/30/19

Eller

235/35/19
265/30/19

Är väldigt osäker eftersom jag inte fått något tydligt svar.

Så vad är mest optimalast och ser bäst ut??


MVH

BMW 320i (2004)
BMW 320D (2011)
MultiC
8 maj 2016 · 37 Inlägg

Tjenare
Jag tycker att du tillochmed skall gå upp en storlek till på respektive fälg.

Jag kör 20"8.5" fram med 255/35-20 vilket är en helt perfekt kombination, då det verken är stretch eller däckuthäng.
Bak kör jag 20"9.5" vilket är precis samma kombination som dig fast då en tum större i diameter så man kanske borde köra 40 fram o 35 bak? Iaf så sitter det 275/30-20 bak och det har exakt samma resultat som fram, helt perfekt.

Det man ska tänka på är hur omkretsen skiljer sig emot original så att inte det blir några större skillnader på hastighetsmätaren.

Sedan kan det även skilja på vilket fabrikat av däck man har, men skillnaderna är inte allt för stora.
T.ex. Michelin pilot super sport 3 där det är en skyddande kant som går ut över fälgkanten uppifrån sett, så blir det alltid med detta däck.

Men tipset ifrån mig är 255 fram och 275 bak, sedan får du kolla vilken profil som passar bäst med orginal.

Mvh och hoppas att det var till någon hjälp big_smile

Dodge Durango SRT "392" (2019)
Rojjz
8 maj 2016 · 33 Inlägg

MultiC skrev:
Tjenare
Jag tycker att du tillochmed skall gå upp en storlek till på respektive fälg.

Jag kör 20"8.5" fram med 255/35-20 vilket är en helt perfekt kombination, då det verken är stretch eller däckuthäng.
Bak kör jag 20"9.5" vilket är precis samma kombination som dig fast då en tum större i diameter så man kanske borde köra 40 fram o 35 bak? Iaf så sitter det 275/30-20 bak och det har exakt samma resultat som fram, helt perfekt.

Det man ska tänka på är hur omkretsen skiljer sig emot original så att inte det blir några större skillnader på hastighetsmätaren.

Sedan kan det även skilja på vilket fabrikat av däck man har, men skillnaderna är inte allt för stora.
T.ex. Michelin pilot super sport 3 där det är en skyddande kant som går ut över fälgkanten uppifrån sett, så blir det alltid med detta däck.

Men tipset ifrån mig är 255 fram och 275 bak, sedan får du kolla vilken profil som passar bäst med orginal.

Mvh och hoppas att det var till någon hjälp big_smile

Grejen är ju de däckbredderna jag nämnde är jag endast intresserade av till min 320d. MEN vet inte vilka som är bäst driftmässigt (bränsleförbrukning osv) och ser bäst ut alltså optimalast 😣

BMW 320D (2011)
BMW 320i (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang