Måla bromsok: Hammarlack/bromsoksfärg? (Nybörjartips)

Jungelbobo
8 maj 2016 · 17 Inlägg

Hej
Aldrig pysslat med styling eller nåt tidigare men skulle gärna vilja fräscha upp bromsoken på min kärra. Googlar fram å tbx men skulle gärna vilja få svar på några frågor från er rutinerade rävar! smile

- Hammarlack eller bromsoksfärg, hittade tex foliatec 2-komponent. Vad är bäst?
Det skiljer ju en hel del i pris men är det även stor skillnad i utförande mellan dom två? Eller är torktid och hållbarhet osv. lika? Läste att man bör låta den torka i 24h, stämmer det båda två?
- Har en vit Hyundai Veloster och har funderat på vilken färg som passar bäst till en vit bil, några synpunkter om det? Funderade först på röd men lutar mer åt svart. Lite mer diskret. Men vad är er åsikt?
- Är det några svårigheter att få det snyggt? Hittat lite guider och det verkar som att en nybörjare som jag kanske t.om klarar av det? Behövs oken monteras av eller kan man maskera och måla på plats?

Tar mer än gärna emot alla former av nybörjartips, vad som behövs införskaffas etc.
Tusen tack på förhand! smile
/JB

Oggejay
8 maj 2016 · 139 Inlägg

Måla svart, det är mest clean.
Måla INTE med hammarlack. Har för mig att den är silikonbaserad så då blir det svårt att måla om i framtiden.smile

ehedman
8 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Se till att du inte(!) skadar någon damask när du håller på. I övrigt är ett bra förarbete (slipning/blästring, rengöring, maskering) A och O för att få ett bra resultat.

Jag hade undvikit hammarlack. Jag kan inte svära på det, men vill tro att det finns många likvärdiga produkter som marknadsförs som bland annat motorfärg, avgasfärg, spisfärg och bromsoksfärg. Det gör ju att slutkunden köper en specifik färg för avgasröret, en annan för motorn och så vidare.

Jag lackade mina trummor i bak med spisfärg på sprayburk från ÖB.

Jungelbobo
8 maj 2016 · 17 Inlägg

Tack för era svar!
Såg en snabb videoguide från foliatec, som såg väldigt enkelt ut där dom bara maskerade bromsskivan. Vill nog köra med pensel då jag inte riktigt litar på mina spray-skills, någon för/nackdel där? Är det lätt att skada damaskerna? Som sagt väldigt ny på detta så är sjukt tacksam för era svar! smile

ehedman
8 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Jungelbobo skrev:
Tack för era svar!
Såg en snabb videoguide från foliatec, som såg väldigt enkelt ut där dom bara maskerade bromsskivan. Vill nog köra med pensel då jag inte riktigt litar på mina spray-skills, någon för/nackdel där? Är det lätt att skada damaskerna? Som sagt väldigt ny på detta så är sjukt tacksam för era svar! smile

Proffs får det alltid att se så j*vla enkelt ut.
Jag gillar spray, mest för att slippa hålla på med penslar. Lyckas alltid få såna där "hårstrån" från penseln att fastna. Sen lite för att det flyter ut snyggare med spray och man slipper penseldrag, samt att det torkar väldigt fort i och med att man gör fler tunna lager jmf med pensel.

Ja, det finns några damasker som är lätta att skada. Om du har oken monterade på bilen är det två stycken glidpinnar med damask på som du bör maskera eller på annat sätt försöka undvika. Dessa sitter i regel långt in på ovansidan.

Hoppas du förstår vad jag menar. Kan leta på en bra video åt dig om du vill. Varför du vill vara rädd om damaskerna är för att det kan komma in massa smuts som gör att glidpinnarna tappar sin funktion och du får ojämnt slitna bromsbelägg som följd.

Senast redigerat av ehedman (8 maj 2016)

Jungelbobo
9 maj 2016 · 17 Inlägg

ehedman skrev:

Jungelbobo skrev:
Tack för era svar!
Såg en snabb videoguide från foliatec, som såg väldigt enkelt ut där dom bara maskerade bromsskivan. Vill nog köra med pensel då jag inte riktigt litar på mina spray-skills, någon för/nackdel där? Är det lätt att skada damaskerna? Som sagt väldigt ny på detta så är sjukt tacksam för era svar! smile

Proffs får det alltid att se så j*vla enkelt ut.
Jag gillar spray, mest för att slippa hålla på med penslar. Lyckas alltid få såna där "hårstrån" från penseln att fastna. Sen lite för att det flyter ut snyggare med spray och man slipper penseldrag, samt att det torkar väldigt fort i och med att man gör fler tunna lager jmf med pensel.

Ja, det finns några damasker som är lätta att skada. Om du har oken monterade på bilen är det två stycken glidpinnar med damask på som du bör maskera eller på annat sätt försöka undvika. Dessa sitter i regel långt in på ovansidan.

Hoppas du förstår vad jag menar. Kan leta på en bra video åt dig om du vill. Varför du vill vara rädd om damaskerna är för att det kan komma in massa smuts som gör att glidpinnarna tappar sin funktion och du får ojämnt slitna bromsbelägg som följd.

Tusen tack för ditt svar! Det är väl så att dom får det att se enkelt ut. Hur har du gjort när du målat? Har du pallat upp bilen så alla ok kan målas direkt eller kan man måla åt gången och bara se till att man låter den stå ett dygn för torkning? Om man använder 2-kompfärg så antar jag att man får blanda färgen för ett ok i taget eller finns det nån enklare färg som ändå fungerar bra? Om man bör hålla sig undan hammarlack. smile

Hittar du någon bra video så vore jag evigt tacksam!

ehedman
9 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Jag har inte tagit tag i mina ok än. Gjorde bara trummorna i bak. Börjat slipa ner oken men jag hann inte mer och sen dess har det inte blivit av. Eftersom jag körde med vanlig 1k-sprayfärg behövde jag inte oroa mig för att blanda 2k-lack.

Gjorde så här:
1. Hissa upp bilen och ställ den på en pallbock
2. Ta bort löst sittande rostflagor med stålborste
3. Koppla in en luftdriven dremel med axialborste och kör på tills det blir en skapligt slät yta (kan va bra med halvmask, brillor och öronpluttar)
4. Tvätta rent ordentligt med bräkleen
5. Maskera fälgens anliggningsyta och skär ut det fint med rakblad (här kan du maskera mer noggrant om du är osäker med sprayburk)
6. Spraya på 2-3 lager färg och tag sedan bort tejpen.
7. När färgen är dammtorr kan man försiktigt sätta på hjulet och hissa ner bilen igen.

Jag gjorde detta utomhus för att inte bli yr i kolan av ångor och annat otrevligt. Ska du slipa med maskin är det nästan ett måste med mask, brillor och ev öronpluttar. Det dammar som satan och både syn och hörsel vill man ju ha kvar när man åker från garaget.

Glömde nästan filmen. Tycker den här killen är pedagogisk och förnuftig. https://youtu.be/AmEEYTtIfMU

Senast redigerat av ehedman (9 maj 2016)

Jungelbobo
9 maj 2016 · 17 Inlägg

ehedman skrev:
Jag har inte tagit tag i mina ok än. Gjorde bara trummorna i bak. Börjat slipa ner oken men jag hann inte mer och sen dess har det inte blivit av. Eftersom jag körde med vanlig 1k-sprayfärg behövde jag inte oroa mig för att blanda 2k-lack.

Gjorde så här:
1. Hissa upp bilen och ställ den på en pallbock
2. Ta bort löst sittande rostflagor med stålborste
3. Koppla in en luftdriven dremel med axialborste och kör på tills det blir en skapligt slät yta (kan va bra med halvmask, brillor och öronpluttar)
4. Tvätta rent ordentligt med bräkleen
5. Maskera fälgens anliggningsyta och skär ut det fint med rakblad (här kan du maskera mer noggrant om du är osäker med sprayburk)
6. Spraya på 2-3 lager färg och tag sedan bort tejpen.
7. När färgen är dammtorr kan man försiktigt sätta på hjulet och hissa ner bilen igen.

Jag gjorde detta utomhus för att inte bli yr i kolan av ångor och annat otrevligt. Ska du slipa med maskin är det nästan ett måste med mask, brillor och ev öronpluttar. Det dammar som satan och både syn och hörsel vill man ju ha kvar när man åker från garaget.

Glömde nästan filmen. Tycker den här killen är pedagogisk och förnuftig. https://youtu.be/AmEEYTtIfMU

Återigen supertack för din hjälp!
Kikade på videon och den var ju väldigt pedagogisk! big_smile
Noterade att han väl maskerade dom glidpinnarna som du talade om?
Låter smart att göra detta utomhus, när vädret tillåter.

Då vet jag vad jag bör skriva upp på inköpslistan, Tack! smile

TiBBs
9 maj 2016 · 11 Inlägg

Jag hade kört på foliatec 2-komponent. Lite pill med pensel men blir bra som fasen,
Finns i alla färger..  smile

http://www.garaget.org/?car=376131&image=3627605   <--mina

Senast redigerat av TiBBs (9 maj 2016)

Cupra_
9 maj 2016 ·

TiBBs skrev:
Jag hade kört på foliatec 2-komponent. Lite pill med pensel men blir bra som fasen,
Finns i alla färger..  smile

http://www.garaget.org/?car=376131&image=3627605   <--mina

Den är skitbra och torkar på under ett dygn. Den pallar även avfettning gång på gång och är fräsch riktigt länge.

Gör rent med t.ex. Bräkleen och stålborste bara. Målar man vått i vått så blir det inga penseldrag och man behöver ej heller montera av oket.

Senast redigerat av Deception (9 maj 2016)

ehedman
9 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Jungelbobo skrev:
Återigen supertack för din hjälp!
Kikade på videon och den var ju väldigt pedagogisk! big_smile
Noterade att han väl maskerade dom glidpinnarna som du talade om?
Låter smart att göra detta utomhus, när vädret tillåter.

Då vet jag vad jag bör skriva upp på inköpslistan, Tack! smile

Ingen orsak, kul att vara till hjälp för andra.

Ja, precis. Dels är det dom två yttre damaskerna sen kanske du ser kolven inuti? Det sitter en damask runt den som man också vill passa sig för. Den vill du verkligen inte spräcka.

Bara handla det. Vädret går mot bättre tider nu, riktigt skönt. 😊

Jungelbobo
9 maj 2016 · 17 Inlägg

TiBBs skrev:
Jag hade kört på foliatec 2-komponent. Lite pill med pensel men blir bra som fasen,
Finns i alla färger..  smile

http://www.garaget.org/?car=376131&image=3627605   <--mina

Har tittat mycket på den och blev sjukt sugen!
Riktigt fint på dina!
Hur gjorde du? Blandade färg och härdning för ett ok åt gången? Kan man köra en sida åt gången, låta det torka och montera på hjulen, köra andra sidan och låta den stå ett dygn innan användning eller lär man palla upp bilen helt?

Som sagt supernybörjare så sorry om de kommer dumma frågor! wink

Jungelbobo
9 maj 2016 · 17 Inlägg

Deception skrev:

TiBBs skrev:
Jag hade kört på foliatec 2-komponent. Lite pill med pensel men blir bra som fasen,
Finns i alla färger..  smile

http://www.garaget.org/?car=376131&image=3627605   <--mina

Den är skitbra och torkar på under ett dygn. Den pallar även avfettning gång på gång och är fräsch riktigt länge.

Gör rent med t.ex. Bräkleen och stålborste bara. Målar man vått i vått så blir det inga penseldrag och man behöver ej heller montera av oket.

Skulle va superintressant å veta hur du gjorde? Det är inga problem att maskera och köra oket på plats alltså? Kan fråga dig också, pallade du upp bilen när du målade eller kan man måla, låta torka och montera på hjulet igen och låta de stå? smile

Tack på förhand!

Cupra_
9 maj 2016 ·

Jungelbobo skrev:

Deception skrev:

TiBBs skrev:
Jag hade kört på foliatec 2-komponent. Lite pill med pensel men blir bra som fasen,
Finns i alla färger..  smile

http://www.garaget.org/?car=376131&image=3627605   <--mina

Den är skitbra och torkar på under ett dygn. Den pallar även avfettning gång på gång och är fräsch riktigt länge.

Gör rent med t.ex. Bräkleen och stålborste bara. Målar man vått i vått så blir det inga penseldrag och man behöver ej heller montera av oket.

Skulle va superintressant å veta hur du gjorde? Det är inga problem att maskera och köra oket på plats alltså? Kan fråga dig också, pallade du upp bilen när du målade eller kan man måla, låta torka och montera på hjulet igen och låta de stå? smile

Tack på förhand!

Jag hissade upp bilen och av med ett hjul. Jag rengjorde därefter alla ytor jag skulle måla på oket. Stålborstade där det var rostigt och rikligt med rengöringsmedel (Köper du foliatec ingår både medel och borste),
Sedan målade jag oket utan att maskera något, men jag har målat en del förr, så är du ostadig på handen kan det vara bra att maskera alla gummidetaljer. Tänk också på att vissa delar av oket syns ändå inte när hjulet är på så man behöver inte vara extremt noggrann på t.ex. baksidan om man inte vill.

Därefter monterade jag försiktigt hjulet innan färgen hade torkat, och sen fortsatte jag med nästa hjul.
Det tar dock lite tid och färgen börjar härda/bli seg relativt fort, runt 30min om du blandat någorlunda rätt så jag blandade lite i taget, men har du t.ex. en glasburk med lock torkar den långsammare. Bäst blir det om du målar ett lager, väntar i kanske 15 min och sen kör på ett lager till då första lagret inte alltid täcker och du får en djupare färg med fler lager.

Jag körde i ett villagarage med en vanlig domkraft. Tvätta bilen och framförallt fälgar och hjulhus ordentligt innan, så inte grus trillar ned på den nymålade färgen.

Så har jag gjort på 4-5 bilar. Jag har målat med silver, svart och röd färg från Foliatec. Den röda har alltid blivit bäst för mig. Silver blev lite grynig och den svarta hade svårt att täcka ordentligt på fabriksnya blanka ok, men det kan ha varit jag som blandat lite tokigt också eller fått gammal färg.  Bli inte förvånad om du köper och burkarna är ungefär halvfulla, så har det varit varje gång för mig men färgen räcker garanterat, även till lite större ok.

Köp några hobbypenslar i olika storlekar då de större ytorna tar lite tid att måla med en minimal pensel.
Om du målar baksidan också så akta bromsslang och luftningsnippeln (ser ut som en skruv med en hatt av plast eller gummi). Får du lite färg på skivans slityta är det ingen fara, det försvinner nästa gång du bromsar typ..

Färgen tar ca 24 timmar att genomhärda, så gör det när du vet att du inte kommer behöva bilen på ett dygn. Du kanske kan köra tidigare men risken är att det inte blir bra. Ha tålamod så blir det bäst. Vänta några dagar sedan med att avfetta fälgarna för att vara på den säkra sidan. Färgen sitter kvar men kan skifta färg om du avfettar typ dagen efter du målat.

Happy painting smile

Senast redigerat av Deception (9 maj 2016)

Jungelbobo
10 maj 2016 · 17 Inlägg

Deception skrev:

Jungelbobo skrev:

Deception skrev:

Den är skitbra och torkar på under ett dygn. Den pallar även avfettning gång på gång och är fräsch riktigt länge.

Gör rent med t.ex. Bräkleen och stålborste bara. Målar man vått i vått så blir det inga penseldrag och man behöver ej heller montera av oket.

Skulle va superintressant å veta hur du gjorde? Det är inga problem att maskera och köra oket på plats alltså? Kan fråga dig också, pallade du upp bilen när du målade eller kan man måla, låta torka och montera på hjulet igen och låta de stå? smile

Tack på förhand!

Jag hissade upp bilen och av med ett hjul. Jag rengjorde därefter alla ytor jag skulle måla på oket. Stålborstade där det var rostigt och rikligt med rengöringsmedel (Köper du foliatec ingår både medel och borste),
Sedan målade jag oket utan att maskera något, men jag har målat en del förr, så är du ostadig på handen kan det vara bra att maskera alla gummidetaljer. Tänk också på att vissa delar av oket syns ändå inte när hjulet är på så man behöver inte vara extremt noggrann på t.ex. baksidan om man inte vill.

Därefter monterade jag försiktigt hjulet innan färgen hade torkat, och sen fortsatte jag med nästa hjul.
Det tar dock lite tid och färgen börjar härda/bli seg relativt fort, runt 30min om du blandat någorlunda rätt så jag blandade lite i taget, men har du t.ex. en glasburk med lock torkar den långsammare. Bäst blir det om du målar ett lager, väntar i kanske 15 min och sen kör på ett lager till då första lagret inte alltid täcker och du får en djupare färg med fler lager.

Jag körde i ett villagarage med en vanlig domkraft. Tvätta bilen och framförallt fälgar och hjulhus ordentligt innan, så inte grus trillar ned på den nymålade färgen.

Så har jag gjort på 4-5 bilar. Jag har målat med silver, svart och röd färg från Foliatec. Den röda har alltid blivit bäst för mig. Silver blev lite grynig och den svarta hade svårt att täcka ordentligt på fabriksnya blanka ok, men det kan ha varit jag som blandat lite tokigt också eller fått gammal färg.  Bli inte förvånad om du köper och burkarna är ungefär halvfulla, så har det varit varje gång för mig men färgen räcker garanterat, även till lite större ok.

Köp några hobbypenslar i olika storlekar då de större ytorna tar lite tid att måla med en minimal pensel.
Om du målar baksidan också så akta bromsslang och luftningsnippeln (ser ut som en skruv med en hatt av plast eller gummi). Får du lite färg på skivans slityta är det ingen fara, det försvinner nästa gång du bromsar typ..

Färgen tar ca 24 timmar att genomhärda, så gör det när du vet att du inte kommer behöva bilen på ett dygn. Du kanske kan köra tidigare men risken är att det inte blir bra. Ha tålamod så blir det bäst. Vänta några dagar sedan med att avfetta fälgarna för att vara på den säkra sidan. Färgen sitter kvar men kan skifta färg om du avfettar typ dagen efter du målat.

Happy painting smile

Supertack! Känns som jag borde köra på foliatec då, blev riktigt sugen nu. big_smile
Har du testat att måla om ok som redan en gång är målade? Låt oss säga att jag kör på tex röd nu men om 1 är känner att jag vill byta färg, är det kört då eller?
Låter vettigt att blanda lite åt gången och köra 1-2 åt gången.
Mina ok har inte hunnit blivit så rostiga så räcker det då med stålborsten
följer med samt bromsrengöringen? Så det räcker att köpa det paketet liksom? smile

Återigen stort tack!

Cupra_
10 maj 2016 ·

Jungelbobo skrev:

Deception skrev:

Jungelbobo skrev:

Skulle va superintressant å veta hur du gjorde? Det är inga problem att maskera och köra oket på plats alltså? Kan fråga dig också, pallade du upp bilen när du målade eller kan man måla, låta torka och montera på hjulet igen och låta de stå? smile

Tack på förhand!

Jag hissade upp bilen och av med ett hjul. Jag rengjorde därefter alla ytor jag skulle måla på oket. Stålborstade där det var rostigt och rikligt med rengöringsmedel (Köper du foliatec ingår både medel och borste),
Sedan målade jag oket utan att maskera något, men jag har målat en del förr, så är du ostadig på handen kan det vara bra att maskera alla gummidetaljer. Tänk också på att vissa delar av oket syns ändå inte när hjulet är på så man behöver inte vara extremt noggrann på t.ex. baksidan om man inte vill.

Därefter monterade jag försiktigt hjulet innan färgen hade torkat, och sen fortsatte jag med nästa hjul.
Det tar dock lite tid och färgen börjar härda/bli seg relativt fort, runt 30min om du blandat någorlunda rätt så jag blandade lite i taget, men har du t.ex. en glasburk med lock torkar den långsammare. Bäst blir det om du målar ett lager, väntar i kanske 15 min och sen kör på ett lager till då första lagret inte alltid täcker och du får en djupare färg med fler lager.

Jag körde i ett villagarage med en vanlig domkraft. Tvätta bilen och framförallt fälgar och hjulhus ordentligt innan, så inte grus trillar ned på den nymålade färgen.

Så har jag gjort på 4-5 bilar. Jag har målat med silver, svart och röd färg från Foliatec. Den röda har alltid blivit bäst för mig. Silver blev lite grynig och den svarta hade svårt att täcka ordentligt på fabriksnya blanka ok, men det kan ha varit jag som blandat lite tokigt också eller fått gammal färg.  Bli inte förvånad om du köper och burkarna är ungefär halvfulla, så har det varit varje gång för mig men färgen räcker garanterat, även till lite större ok.

Köp några hobbypenslar i olika storlekar då de större ytorna tar lite tid att måla med en minimal pensel.
Om du målar baksidan också så akta bromsslang och luftningsnippeln (ser ut som en skruv med en hatt av plast eller gummi). Får du lite färg på skivans slityta är det ingen fara, det försvinner nästa gång du bromsar typ..

Färgen tar ca 24 timmar att genomhärda, så gör det när du vet att du inte kommer behöva bilen på ett dygn. Du kanske kan köra tidigare men risken är att det inte blir bra. Ha tålamod så blir det bäst. Vänta några dagar sedan med att avfetta fälgarna för att vara på den säkra sidan. Färgen sitter kvar men kan skifta färg om du avfettar typ dagen efter du målat.

Happy painting smile

Supertack! Känns som jag borde köra på foliatec då, blev riktigt sugen nu. big_smile
Har du testat att måla om ok som redan en gång är målade? Låt oss säga att jag kör på tex röd nu men om 1 är känner att jag vill byta färg, är det kört då eller?
Låter vettigt att blanda lite åt gången och köra 1-2 åt gången.
Mina ok har inte hunnit blivit så rostiga så räcker det då med stålborsten
följer med samt bromsrengöringen? Så det räcker att köpa det paketet liksom? smile

Återigen stort tack!

Köp paketet, och ja, det går att måla över

Djo
10 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Vill du pensla Biltemas bromsoks färg kan jag rekommendera då. Den har hållit bättre än foliatecs 2komponents för mig iallafall.

Biltemas tål avfettning och sådant inga problem alls (för mig) foliatecs krakelerade efter några månader för mig med ett snyggt sprucket mönster där skiten samlades så fint så.

bara min input i det hela.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
10 maj 2016 ·

Djo skrev:
Vill du pensla Biltemas bromsoks färg kan jag rekommendera då. Den har hållit bättre än foliatecs 2komponents för mig iallafall.

Biltemas tål avfettning och sådant inga problem alls (för mig) foliatecs krakelerade efter några månader för mig med ett snyggt sprucket mönster där skiten samlades så fint så.

bara min input i det hela.

Om du läser på Biltemas tar den dock en vecka att genomhärda...

Foliatec har jag aldrig varit med om att den krackelerat.. Kanske var kallt när du målade?

Jungelbobo
10 maj 2016 · 17 Inlägg

Förresten, någon som har erfarenhet av dekaler på bromsok? Såg några riktigt fina ok här på sidan. Typ nåt sånt här:
http://i.ebayimg.com/images/g/15oAAOxydl5SILLQ/s-l300.jpg

Om man nu använder dekaler, behöver man då lägga på nån form av klarlack eller hur går folk tillväga?

Cupra_
10 maj 2016 ·

Jungelbobo skrev:
Förresten, någon som har erfarenhet av dekaler på bromsok? Såg några riktigt fina ok här på sidan. Typ nåt sånt här:
http://i.ebayimg.com/images/g/15oAAOxyd … s-l300.jpg

Om man nu använder dekaler, behöver man då lägga på nån form av klarlack eller hur går folk tillväga?

Du BÖR använda klarlack då dekaler lätt tvättas bort.. Men det håller väl en stund.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang