Wobblande remskiva-Volvo 940 ltt

ajajajdentogilla
9 maj 2016 · 98 Inlägg

Hej!

Jag köpte en 940 ltt i helgen. Körde hem den och den gick fint, sedan på morgonen hade remskivs bulten skruvats ut. Jag skruvade bara dit den igen utan att fundera så mycket över det. Och sedan gick den ju bra igen och jag åkte runt hela dagen. Sedan på kvällen såg jag att genrator remmen hade hoppat upp på högkant. Så jag köpte ny rem och kollade då under huven med motorn på.

Då märkte jag att hela remskivan wobblade lagom mycket. Kan detta bero på att den är sne? att jag har satt in den fel eller har någon packbox gått tro? Ska skruva ut den imorgon och kolla om den är sne men om den inte är det tänkte jag vara förberedd!


mvh

ajajajdentogilla
10 maj 2016 · 98 Inlägg

Har tagit den det och kollat. Remskivan är inte sne men ser inte heller någon kil. Frågan är varför den vobblar ändå. Inget som sticker ut och trycker på den direkt.
Någon som har något tips?
Första bilden är då in mot vevaxeln, andra på lösa delen. dvs remskivan
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215290/215290-14d984afc60a06e5af4e4d16d517e529.jpg[/url]

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215290/215290-002a4bf7f18a1184f2e8272e45e1a59f.jpg[/url]

Senast redigerat av ajajajdentogilla (10 maj 2016)

jaka54
10 maj 2016 · 5 729 Inlägg

Hej!
Antar att du menar remskivan på nere på vevaxeln och antar att det ser likadant ut på din bil som på Volvo 740/745 från -87.
På 87:orna sitter remskivan fast med en kil men tyvärr sitter en väldigt liten ytan av kilen fast i remhjulet så det är lätt att remhjulets kilurtag missar kilen vilket får till följd att remhjulet hamnar snett. Så var det på brorsans 87:a 745 och jag antar att det är likadant på din 940.

ajajajdentogilla
10 maj 2016 · 98 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antar att du menar remskivan på nere på vevaxeln och antar att det ser likadant ut på din bil som på Volvo 740/745 från -87.
På 87:orna sitter remskivan fast med en kil men tyvärr sitter en väldigt liten ytan av kilen fast i remhjulet så det är lätt att remhjulets kilurtag missar kilen vilket får till följd att remhjulet hamnar snett. Så var det på brorsans 87:a 745 och jag antar att det är likadant på din 940.

Med stor sannolikhet ser det likadant ut. Men såg du någon likhet på mina bilder och eran situation. Var sitter denna kil och hur ser den ut? Kan jag av misstag pressat in den i motorn när jag skruva åt remskivan? Det hade ju varit väldigt deppigt om det hade hänt

xxargs
10 maj 2016 · 5 Inlägg

Om det är det jag tror så är det ett liten klack i bakkanten på remskivan mot motorn som skall passas in på motsvarande urtag på vevaxeln (vi pratar om 5 mm bred och någon eller ett par mm djup utstick på klack som skall in in motsvarande urtag på vevaxeln)  problemet är att det finns en bricka som skall hålla rätt på kamremmen och har man inte passat in rätt med urtaget i brickan  och vevaxeln när remskivan dras fast tex. efter kamremsbyte så kommer inte remskiva att sitta hur hårt man än drar + att man bucklar till brickan när man drar så att det smakar...

Nu när den har (nära) tappat remskivan så kommer man nog finna att kamremmen har krupit ut lite från drevet vilket gör att den här uttaget som man skall sikta emot, är ännu svårare att se och dessutom få brickan som skall föra remmen rätt, plant och i rätt läge emot axeln igen annars kommer inte klacken att gå in i uttaget och det är som innan och det kommer att gänga ut sig igen.


Vi får ha tummara att detta inte var vridits och slagits sönder för mycket - när jag hjälpte polaren som hade tappat hela remskivan mitt i rusningstrafiken och batteriet gav upp 20 minuterna senare i köerna, så var jag väldigt glad att jag hade med mig nålfilar för att snygga upp brickans urtag och få tillbaka lite kant på klacken på remskivan (som hade slagits lite runt i hörnen när det gängade ur sig)  innan vi försökte få det hela på plats igen...

Otroligt klen historia med tanke på hur remskivan mm. ser ut i övrigt.


Det är inte så att det nyligen har bytts kamrem ???

vet man inte om den lilla obetydliga klacken så är det lätt att montera det fel så att remskivan med bult skruvar upp sig senare oavsett hur hårt man drar bulten.

Senast redigerat av xxargs (10 maj 2016)

ajajajdentogilla
10 maj 2016 · 98 Inlägg

xxargs skrev:
Om det är det jag tror så är det ett liten klack i bakkanten på remskivan mot motorn som skall passas in på motsvarande urtag på vevaxeln (vi pratar om 5 mm bred och någon eller ett par mm djup utstick på klack som skall in in motsvarande urtag på vevaxeln)  problemet är att det finns en bricka som skall hålla rätt på kamremmen och har man inte passat in rätt med urtaget i brickan  och vevaxeln när remskivan dras fast tex. efter kamremsbyte så kommer inte remskiva att sitta hur hårt man än drar + att man bucklar till brickan när man drar så att det smakar...

Vi får ha tummara att detta inte var vridits och slagits sönder för mycket - när jag hjälpte polaren som hade tappat hela remskivan mitt i rusningstrafiken och batteriet gav upp 20 minuterna senare i köerna, så var jag väldigt glad att jag hade med mig nålfilar för att snygga upp brickans urtag och få tillbaka lite kant på klacken på remskivan (som hade slagits lite runt i hörnen när det gängade ur sig)  innan vi försökte få det hela på plats igen...

Otroligt klen historia med tanke på hur remskivan mm. ser ut i övrigt.


Det är inte så att det nyligen har bytts kamrem ???

vet man inte om den lilla obetydliga klacken så är det lätt att montera det fel så att remskivan med bult skruvar upp sig senare oavsett hur hårt man drar bulten.

Kamrem tror jag inte det har bytts nyligen faktiskt. Har lite problem att förstå vad du menar. Skulle jag kunna ta fler bilder som visar det tro? Menar du brickan som sitter på bild 1 och som den med har ett hål som den axeln under?
Men jag är jäkligt rädd att jag har dragit av denna "kil" och den åkt in i motorn. Kan de ha hänt?

xxargs
10 maj 2016 · 5 Inlägg

skitsvårt att beskriva efter som man tittar efter fel och större saker om man aldrig har sett den innan...

Fotografera remskivan med ytan som skall tryckas mot vevaxeln - det är där klacken finns, det är en liten skit och är bearbetad direkt ut från remskivan - så det är inget som ramlar bort. Då när remskivan kommit lös så är det risk att ha hyvlats bort av vevaxelns uttag så att det bara är en liten rund kulle kvar och du får be till gudarna att stålet i vevaxeln är hårdare än den i remskivan... tittar du på brickan som sitter emot kamremmen så finns det ett urtag för denna klack som skall gå igenom brickan och vidare in mot vevaxelns tryckyta och urtaget för klacken

primärt skall kraftöverföringen mellan axeln och remskivan göras av friktionen på ytorna mellan remskivan och vevaxeländan, klacken som finns där är bara för styrning vid montering - inte för att överföra kraft.

dock om man inte får passningen perfekt så rider det på klacken, ytorna går inte emot varandra även om bulten dras till mycket hårt och ingen friktion finns mellan ytorna på remskiva resp vevaxel förutom den lilla punkten som klacken trycker mot remskivan  och man får verkan att det förr eller senare gängar upp sig.

Senast redigerat av xxargs (10 maj 2016)

ajajajdentogilla
10 maj 2016 · 98 Inlägg

xxargs skrev:
skitsvårt att beskriva efter som man tittar efter fel och större saker om man aldrig har sett den innan...

Fotografera remskivan med ytan som skall tryckas mot vevaxeln - det är där klacken finns, det är en liten skit och är bearbetad direkt ut från remskivan - så det är inget som ramlar bort. Då när remskivan kommit lös så är det risk att ha hyvlats bort av vevaxelns uttag så att det bara är en liten rund kulle kvar och du får be till gudarna att stålet i vevaxeln är hårdare än den i remskivan... tittar du på brickan som sitter emot kamremmen så finns det ett urtag för denna klack som skall gå igenom brickan och vidare in mot vevaxelns tryckyta och urtaget för klacken

Menar du detta med en liten rund kulle? :o
https://gyazo.com/0e2059d7c4406d64202f954e1415cb2a

xxargs
10 maj 2016 · 5 Inlägg

Jag kan minnas fel - klacken kan sitta på vevaxeln (detta gjordes i ficklampas sken i regnväder...) men du har en kälkbacke en bit i ena kanten på skåran så det syns att det har hyvlat där - du borde hitta motsvarande klack på vevaxeln - men du kanske måste ta bort brickas som täcker framför kamremmen  innan du ser den samt du måste trycka tillbaka kamremmen helt så att brickan (när du sätter tillbaka denna) är helt emot ytan på vevaxeln och klacken på vevaxeln skall då nå igenom denna bricka genom ett uttag på brickan + någon mm till som skall i spåret på remskivan.

nu har mycket av kanten på skåran i remskivan försvunnit (hyvlats bort) så det blir knepigt att montera tillbaka skiva i exakt rätt läge då det inte går att känna sig fram när det ligger rätt och exakt i skåran - och så fort det ligger minsta lilla snett så är all tryck på klacken på vevaxeln och på den biten på kanten av skåran den ligger emot och hindrar att hela ytorna runt remskivan trycks hårt mot vevaxelns motsvarande yta.

Senast redigerat av xxargs (10 maj 2016)

ajajajdentogilla
10 maj 2016 · 98 Inlägg

Okej, riktigt schyst att du hjälper mig. Lite panik över att jag gjort något riktigt dumt. Men ritade lite i paint. https://gyazo.com/26bb731430f758831ccf5c935fb1c7f6
Du menar alltså bakom brickan som pilen går emot. Och in i hålet där cirklarna går runt fast längre in finns denna kil. Som ser ut något i denna stil.
https://gyazo.com/81303b3ca268dfd63bd382b2afca7888

För i nuläget ser det ju ut såhär, så jag förstår inte riktigt vad folk säger med att den ska glida in med en kil.
https://gyazo.com/e62a82799cb8dcb7d8d85e84f2d80960

Är jag med på noterna? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang