Volvo 850 t5 laddtrycksbekymmer

Calibranissen
9 maj 2016 · 148 Inlägg

Hej alla glada!

Jag har en nyinförskaffad volvo 850 t5 med steg 3 chip, denne laddade 1,1 - 1,2 när jag köpte den med kort därefter la sig laddet på 0,8 och 0,9 vid vissa fall, nu laddar den inte mer än 0,7 efter ett verkstadsbesök där huvudkopplingscylindern till kopplingen byttes...

Jag har hört mig för lite och de flesta snackar om vaccumslagbrott, lmm eller magnetventil...

Problemet är att jag aldrig tidigare haft en 850 och vet inte hur slangarna går, kanske någon som har bild eller nått som förklarar detta lite närmare?

För att kolla lmm - vad gör jag då?

För att kolla magnetventil - hur göt jag det och vart sitter den?

Tacksam för svar!!

Mvh/Ola

Calibranissen
Macketheman
23 augusti 2016 · 7 Inlägg

För att kolla magnetventilen kan du först kolla så magnetventilen får spänning. Sen kan du mäta resistansen i magnetventilen ska ligga runt 15-30 ohm. Sen ska du kunna blåsa i två av anslutningarna och en ska du inte kunna blåsa i. Magnetventilen ligger ovanför växellådan, typ under luftfiltret. Vet inte riktigt hur du kollar lmm förutom att kolla så den har spänning, alternativt byta den. Har du kollat för sprickor i tryckrören? Tycker ditt problem låter lite som att det kan vara en läcka i nått av tryckrören.

Senast redigerat av Macketheman (23 augusti 2016)

Calibranissen
24 augusti 2016 · 148 Inlägg

Macketheman skrev:
För att kolla magnetventilen kan du först kolla så magnetventilen får spänning. Sen kan du mäta resistansen i magnetventilen ska ligga runt 15-30 ohm. Sen ska du kunna blåsa i två av anslutningarna och en ska du inte kunna blåsa i. Magnetventilen ligger ovanför växellådan, typ under luftfiltret. Vet inte riktigt hur du kollar lmm förutom att kolla så den har spänning, alternativt byta den. Har du kollat för sprickor i tryckrören? Tycker ditt problem låter lite som att det kan vara en läcka i nått av tryckrören.

Detta är ett gammalt bekymmer som är löst nu, problemet låg inte i varken lmm, magnetventil eller tryckrör...
Problemet var en igenbeckad katalysator, rensade ur den helt och bilen går som den skall igen nu!

Calibranissen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang