Köpråd: BMW 550i - BMW 335i

AraXz
9 maj 2016 · 1 Inlägg

Står mellan ett väldigt tufft val just nu!

550i har ju sin V8 på 367hk mot 335ans Raka sexa på 306hk med twinturbo.
Blir det en 335a så kommer jag ju självklart köpa nästan allt till motorn. Jb4, dumpventil, intercooler, ALLT!
Men blir det en 550i så blir det bara lite utvändigt så som front,kjolar osv.
Kan verkligen inte bestämma mig..... Någon som kan ge mig lite för och nackdelar som kan få mig att bestämma mig? smile

Johnsen
27 maj 2016 · 426 Inlägg

Stod i samma val fast mellan en 650i och en 335i. Valet blev 650i efter att ha provkört båda. Två helt olika motorer, 35 motorn känns lite trimmad och hetsig medans 50 motorn har en mycket lugnare gång. Dock skjuter den på nåt hejdlöst och ljudet vid 6700 rpm är vansinnigt härligt smile Kanske inte nåt svar på din fråga direkt men båda är riktigt fina motorer med helt olika karaktärer.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Chauffeur
17 januari 2017 · 45 Inlägg

Välkommen och joina "E60/E61-Ligan" på Facebook! Finns även där några 550i ägare som kan svara på fler frågor. (Y) smile

panda666
21 januari 2017 · 4 228 Inlägg

Svårt det där. 550i, hade den också kylar slang/rör problemet? som går sönder o all glycol/vatten hamnar under bilen? kostar multum att laga?

335 har ja hört har ganska svaga turbos som kan strula, hört rykten.

Tror ja skulle personligen ha valt v8an. 5 serie är mycket skönare bilar tex så sitter jag mycket bättre på en 5a än 3a. tror kanske bmw känns bättre utan turbo. känns som att kraften kommer direkt och inge alls turbolagg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2017 · 17 345 Inlägg

panda666 skrev:
Svårt det där. 550i, hade den också kylar slang/rör problemet? som går sönder o all glycol/vatten hamnar under bilen? kostar multum att laga?

335 har ja hört har ganska svaga turbos som kan strula, hört rykten.

Tror ja skulle personligen ha valt v8an. 5 serie är mycket skönare bilar tex så sitter jag mycket bättre på en 5a än 3a. tror kanske bmw känns bättre utan turbo. känns som att kraften kommer direkt och inge alls turbolagg.

Misstänksam Panda? lol

Hade även jag valt urkraft framför turbotryck. Nu var det länge sedan jag hade 740/750 men gött bottendrag redan på den tiden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
22 januari 2017 · 4 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Svårt det där. 550i, hade den också kylar slang/rör problemet? som går sönder o all glycol/vatten hamnar under bilen? kostar multum att laga?

335 har ja hört har ganska svaga turbos som kan strula, hört rykten.

Tror ja skulle personligen ha valt v8an. 5 serie är mycket skönare bilar tex så sitter jag mycket bättre på en 5a än 3a. tror kanske bmw känns bättre utan turbo. känns som att kraften kommer direkt och inge alls turbolagg.

Misstänksam Panda? lol

Hade även jag valt urkraft framför turbotryck. Nu var det länge sedan jag hade 740/750 men gött bottendrag redan på den tiden.

har läst mycket om dom där motorerna , 545 tex där kylrör eller va det heter strular, folk betalar runt 20-30k för att laga^^och 335 där man måste byta båda turbos^^ roligt jobb va?

minns iaf på min 520d kraften inte kom direkt, men 530in nu har en helt annan karaktär.

caromania Forummoderator
22 januari 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Svårt det där. 550i, hade den också kylar slang/rör problemet? som går sönder o all glycol/vatten hamnar under bilen? kostar multum att laga?

335 har ja hört har ganska svaga turbos som kan strula, hört rykten.

Tror ja skulle personligen ha valt v8an. 5 serie är mycket skönare bilar tex så sitter jag mycket bättre på en 5a än 3a. tror kanske bmw känns bättre utan turbo. känns som att kraften kommer direkt och inge alls turbolagg.

Misstänksam Panda? lol

Hade även jag valt urkraft framför turbotryck. Nu var det länge sedan jag hade 740/750 men gött bottendrag redan på den tiden.

har läst mycket om dom där motorerna , 545 tex där kylrör eller va det heter strular, folk betalar runt 20-30k för att laga^^och 335 där man måste byta båda turbos^^ roligt jobb va?

minns iaf på min 520d kraften inte kom direkt, men 530in nu har en helt annan karaktär.

Turbobilar kan ha en viss fördröjning initialt, när man trampar på gasen så är känslan att spjället inte är kopplat till foten så att säga. Däremot tycker jag att det är ganska överdrivet det där med turbo-lagg, om jag jämför min Rover med turbo med Lexusen så är Rovern mycket snabbare i sin gasrespons i alla lägen över 2k rpm. Detta trots att Lexusen med sin ganska stora sexa har mer vrid på pappret längre ner i registret. Jag tror det beror på automatlådan. Nu har Rovern ett ganska litet turboaggregat, snudd på underdimensionerat och det hjälper till att snurra igång fortare. (Rovern är manuell.)

Nu är en 550 en helt annan sak, en betydligt större motor med betydligt mer kraft än min Lexus har så den skjuter säkert på ganska bra omedelbart. Mustangen jag körde med 5liters V8 på 425hk bör vara mer  lik och den svarade omedelbart, redan vid 12-1300 rpm. Men den var manuell.

Vad gäller BMW-bilarnas pålitlighet vet jag inget, men jag antar att Pandan som kör och har kört BMW en hel del vet vad han pratar om när det gäller förväntade reparationer och kostnader.

Senast redigerat av caromania (22 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
22 januari 2017 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Misstänksam Panda? lol

Hade även jag valt urkraft framför turbotryck. Nu var det länge sedan jag hade 740/750 men gött bottendrag redan på den tiden.

har läst mycket om dom där motorerna , 545 tex där kylrör eller va det heter strular, folk betalar runt 20-30k för att laga^^och 335 där man måste byta båda turbos^^ roligt jobb va?

minns iaf på min 520d kraften inte kom direkt, men 530in nu har en helt annan karaktär.

Turbobilar kan ha en viss fördröjning initialt, när man trampar på gasen så är känslan att spjället inte är kopplat till foten så att säga. Däremot tycker jag att det är ganska överdrivet det där med turbo-lagg, om jag jämför min Rover med turbo med Lexusen så är Rovern mycket snabbare i sin gasrespons i alla lägen över 2k rpm. Detta trots att Lexusen med sin ganska stora sexa har mer vrid på pappret längre ner i registret. Jag tror det beror på automatlådan. Nu har Rovern ett ganska litet turboaggregat, snudd på underdimensionerat och det hjälper till att snurra igång fortare. (Rovern är manuell.)

Nu är en 550 en helt annan sak, en betydligt större motor med betydligt mer kraft än min Lexus har så den skjuter säkert på ganska bra omedelbart. Mustangen jag körde med 5liters V8 på 425hk bör vara mer  lik och den svarade omedelbart, redan vid 12-1300 rpm. Men den var manuell.

Vad gäller BMW-bilarnas pålitlighet vet jag inget, men jag antar att Pandan som kör och har kört BMW en hel del vet vad han pratar om när det gäller förväntade reparationer och kostnader.

hehe, var inga stora problem  turbolagg med 520d men 530in känns som att kraften kommer jävla mycket tidigare för mig. Gillar 30ins karaktär mycket mer än 520d. Såklart 6a 230hk mot 4a med turbo 180hk. plus att f10 är tyngre^^

yes försökte läsa på en del innan jag köpte min f10 men endå fick man problem som man inte räknade med^^ Känner mig väldigt besviken med nyare bmw, Dom borde hålla jävligt mycket bättre för dom jäkla pengarna dom kostar, 380k för en jävla 520d som finns risk att låda-kedja rasar innan den hamnar på 10k mil. Kallar inte jag godkänd alls, 530n har rullat 35k och va ja vet har den original motor o låda.

Synd att bmw inte bygger nån v8 som håller riktigt, alltid nått strul.  6orna verkar hålla iaf.

Om jag vore ts skulle ja iaf kolla så att båda turbon är fräscha på 335an och att kylröret är ok på 550in om han ska kolla på dom bilarna. Har aldrig riktigt fallit mig i smaken e60 men har kört ett par. Finns ju också 530 e60 med runt 270 hk som går bra, tror de dom senare års modellerna, fast dom har tändspole/bränsle pumps problem istället?

AB8 Mr
22 januari 2017 · 34 Inlägg

Stod inför samma val för några år sen, 550 manuell vs 335 manuell. V8an är bättre på allt förutom kostnader samt trimpotential. Jag valde 335 då men idag skulle jag välja 550 (börjar bli gammal smile
550 = Bekväm
335 = Sportig
PS Min 335 har gått 19.000 mil med originalturbos DS

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang