Skoda Rapid 2015 Slocknar - Inget fungerar!

Krist
10 maj 2016 · 716 Inlägg

Hej, jobbar på ett företag som köpte ett par Rapid förra året. 1.6Tdi 90hk. Bilen var inne hos skoda som inte kunde hitta något fel, dom påstår att den står med något som tömmer batteriet, typ mobilladdare - därav felet men det är fel, för inget sitter och drar tjuvström..

Felet då - När man låser upp och sätter i nyckeln så funkar allt som vanligt, men när man vrider för att starta så slocknar allt! Belysning funkar inte, lampor tänds ej, stereo är avstängd, händer inget när man vrider runt nyckeln.. Låter man bilen vila några minuter 2-5 så funkar allt som vanligt igen. Trippen är nollad och klockan måste man ställa om på nytt. Radiokanalerna som vi sparat själva är fortfarande som vi ställt dom. Ibland slocknar bilen när jag stänger av den, vrider nyckeln ett steg för att fortfarande ha viss elektronik på så slocknar den..

Någon som har några idéer?

Senast redigerat av Krist (10 maj 2016)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Brådhis * Voff voff *
10 maj 2016 · 10 276 Inlägg

Tändningslåset...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Krist
10 maj 2016 · 716 Inlägg

Brådhis skrev:
Tändningslåset...?

//Brådhis

Ja det kan det ju vara, finns det något sätt man kan prova om det verkligen är den?

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Dåligt batteri låter det som..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Krist
10 maj 2016 · 716 Inlägg

tommen1 skrev:
Dåligt batteri låter det som..

Nja batteriet byttes ut i december. Hade det varit batteriet så skulle väl bilen inte alls starta efter några minuter.

Har sökt på olika forum hittar ingen info om detta fenomen.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Bassiehof
10 maj 2016 · 1 777 Inlägg

Om det inte är fel på tändningslåset, fråga hur startspärren fungerar och exakt vilka system som påverkas när nyckeln (= sändare) eller bilens mottagare strular. Stänger den av all el eller kanske bara bränslepumpen?

it_mutt Avstängd
10 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Bassiehof skrev:
Om det inte är fel på tändningslåset, fråga hur startspärren fungerar och exakt vilka system som påverkas när nyckeln (= sändare) eller bilens mottagare strular. Stänger den av all el eller kanske bara bränslepumpen?

Startspärren "dödar" inte allt när du vrider om. Det "vanliga", hos vag, är att när startspärren går i, så startar bilen, för att sen dö en, två eller tre sekunder senare.

Det förklarar i sig inte heller den nollade trippen och klockan ex.vis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Sista chansen..
Startmotorn är på bommen..
Det blir nämligen kortslutning i startögonblicket och med svagt batteri så kan det nog bli såhär , för batteriet hämtar sig något efter några minuter..
Så sista tipset blir antingen svagt batteri eller startmotorn..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cupra_
10 maj 2016 ·

Alternativt databoxen.. Vi hade problem med några octavior där databoxen var skit och vag hittade inte något fel..

Krist
11 maj 2016 · 716 Inlägg

tommen1 skrev:
Sista chansen..
Startmotorn är på bommen..
Det blir nämligen kortslutning i startögonblicket och med svagt batteri så kan det nog bli såhär , för batteriet hämtar sig något efter några minuter..
Så sista tipset blir antingen svagt batteri eller startmotorn..

Mycket troligt! Nu har jag kört bilen i några timmar. Har lyssnat vid startögonblicket och det låter som att dom gångerna det slocknar så slår det till i startmotorn för Att sedan slockna helt. Kan man göra något åt detta? Felsökningsmetod? Kan det lagras felkoder av detta?

Det är riktigt jobbigt att inte få igång bilen när man tex står lite illa till 😧

Senast redigerat av Krist (11 maj 2016)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Krist
11 maj 2016 · 716 Inlägg

Deception skrev:
Alternativt databoxen.. Vi hade problem med några octavior där databoxen var skit och vag hittade inte något fel..

Slocknade dom med som jag beskrev? Eller vad hade dom för symptom?

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
MammDiin
11 maj 2016 · 2 019 Inlägg

Du kan ju testa med att mäta spänningen över batteriet vid startförsök och sjunker det mycket så är det troligen startmotorn som mer eller mindre kortsluter som tommen1 skriver, eller batteriet som är dåligt (men lite konstigt om det skulle bli dåligt efter ett halvår, men man vet aldrig).

Då har du i alla fall uteslutit två problem.

Krist
11 maj 2016 · 716 Inlägg

MammDiin skrev:
Du kan ju testa med att mäta spänningen över batteriet vid startförsök och sjunker det mycket så är det troligen startmotorn som mer eller mindre kortsluter som tommen1 skriver, eller batteriet som är dåligt (men lite konstigt om det skulle bli dåligt efter ett halvår, men man vet aldrig).

Då har du i alla fall uteslutit två problem.

Okej, får ta och fixa det imorgon. Hur mycket ska spänningen sjunka med? Om vi utgår från att bilen har ett friskt batteri (12,50volt och uppåt??) Det är ju förutsatt att den kortsluter vid just det starttillfället också?

Har filmat alla starter hittills senaste 2-3 timmarna och den har inte kortslutit alls..

Senast redigerat av Krist (11 maj 2016)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Cupra_
11 maj 2016 ·

Krist skrev:

Deception skrev:
Alternativt databoxen.. Vi hade problem med några octavior där databoxen var skit och vag hittade inte något fel..

Slocknade dom med som jag beskrev? Eller vad hade dom för symptom?

Den hade alla möjliga saker för sig. Ibland dog allt och ibland bara stereon och belysningen. Sen kunde den varna för trasig dörrkontakt rätt vad det var. Problemet upphörde med ny box.

Krist
11 maj 2016 · 716 Inlägg

Hmm, verkar inte vara startmotorn.. Hade ett stopp med bilen nyss och så gick ett billarm igång utanför. Inga lampor blinka eller så, men att låsa upp bilen med fjärren var omöjligt. Bilen var tvärdöd igen av att stå still?!? Inget lyse stod på, inget i cigguttaget etc...

Startmotorn inte helt uteslutet men något annat också lär det vara nu?

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Soulman
11 maj 2016 · 1 271 Inlägg

Att du orkar hålla på?
Du skriver i rubriken att den är från 2015. Det är alltså nybilsgaranti på den. Lämna in den, ta med dig en lånebil på vägen ut så hör de av sig när de felsökt och reparerat för innan dess hämtar du inte ut bilen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Krist
11 maj 2016 · 716 Inlägg

Soulman skrev:
Att du orkar hålla på?
Du skriver i rubriken att den är från 2015. Det är alltså nybilsgaranti på den. Lämna in den, ta med dig en lånebil på vägen ut så hör de av sig när de felsökt och reparerat för innan dess hämtar du inte ut bilen.

Att du inte orkar läsa? Skrev i första inlägget att den blivit inlämnad men att dom ej hittar fel och skicka tillbaks den till oss.

Bespara mig från sådanna inlägg snälla. Vill ha något konkret att lämna in inför en felsökning. Just nu ska jag försöka tvinga på företaget att pressa Skoda till att felsöka tändningen, startmotorn och övrig elektronik.

Edit: Nybilsgaranti har gått ut. Bilen har rullat 14300 mil.

Senast redigerat av Krist (11 maj 2016)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
nixon89 klabbarpan
12 maj 2016 · 3 041 Inlägg

Kolla över alla jordpunkter. Liknande symptom kan ske vid just dålig jord.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Highway_Outlaw
12 maj 2016 · 198 Inlägg

Felet tyder på problem runt batteri.
Fanns felet där innan batteriet byttes?
Kolla på batteripolerna så dessa sitter ok.
Annars så är det kontroll av jordpunkter som gäller.

Cuefa Ain't no place like home...
12 maj 2016 · 4 628 Inlägg

Håller med föregående talare, det låter ju som om antingen kabelstammen i bilen eller i motorrummet är skadad.
Var just o kollade på en Rapid i hallen här, styrboxen för motorelektroniken verkar sitta på torpedväggen.
Tryckte lite på kontakten till styrdonet, o då pep det till i bilen. Känns som det kanske kan vara lite glapp där.

Vet att vi har haft nån A1a som haft liknande symptom som beskrivs här. Kommer dock inte ihåg hur vi löste problemet... Konstigt att inte ens Södertälje kan lösa det, det är ju hjärtat i VAG sverige...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang