Lommen
13 maj 2016
· 273 Inlägg
Jag ringde till Autoexperten bilverkstad idag för att fråga några saker, bland annat pris på hur mycket dom skulle ha för att göra jobbet åt mig om jag hade kopplingssatsen själv, han kunde inte göra det för han hade inte jiggarna för att sätta tillbaka lådan exakt rakt sa han, det var väldigt noga med att lådan kom på plats rakt och det måste man ha specialverktyg för sa han, om inte så riskerar man att lagret går åt skogen och det blir missljud.. min tanke är då följande: Talar han verkligen sanning eller är det ett annat ord för att säga: Tyvärr vi tar inte på oss det jobbet. Eller är det faktiskt så att man måste ha specialverktyg för att göra detta jobbet ?
Jag tänker åxå, har ju hört och sett andra som byter låda på samma sätt som vilken bil som helst, utan några speciella verktyg, så varför skulle inte jag kunna göra det ? lådan sätts väl på plats på samma sätt som vilken bil som helst eller är just Volvos tvärställda motorer avsevärt annorlundare än nån annan bil ?
Jag har inte skruvat mycket 850 men rödblockare har jag bytt låda på massa massa gånger, skulle själva grundprincipen vara mycket annorlundare på en 850 än tex en 940 ? ja förutom att det är en helt annan bil och en helt annan konstruktion, men jag menar momentet sätta ihop lådan med motorn igen.. ?
Sen ringde jag en annan verkstad, 6300:- om jag hade kopplingssatsen själv, det inkluderar då växellådsolja och packboxen bak på vevaxeln så totalt runt 8500-9000:- kommer det hamna på, bilen är värd max 5000:-.. HAHAHA, var inte ute efter att nån verkstad skulle göra jobbet åt mig men passade på att fråga när jag endå ringde.