Volvo 850 byta koppling

Lommen
10 maj 2016 · 273 Inlägg

Jag håller just nu på byta lameller på en Volvo 850, jag blir väldigt fundersam över konstruktionen som motorn sitter i, det verkar vara en subframe som sitter i huvudsak i 4 bultar som motor o låda verkar sitta fast i, men även kuggstång till styrningen och lite annat.

Jag ska ju bort med lådan så jag har demonterat drivaxlarna o frigjort i sin helhet på vänster sida i hjulhuset. Måste jag ta bort subframen helt och demontera ner styrväxel och samtidigt låta motorn hänga fritt tills hela subframe är borta och sen sänka ner motorn så jag kan få ur lådan ?

Eller räcker det att lossa subframe på ena sidan och på nått sätt lirka ut lådan utan att ta lös styrväxel osv ?

Kändes vara en jobbig konstruktion detta, subframen ligger så nära lådan i underkant att dessa måste säras på, men frågan är om allt måste bort helt, funderar på avgasröret åxå, va fan vad drygt allt kändes nu. Ett jävla jobb bara för att byta lameller.. inte skruvat så mycket 850 tidigare, men på en 740 byter jag på ungefär 5 timmar o då sitter lådan på plats igen åxå..

På 850 tog det nog minst en timme att bara studera och fundera i vilken ordning man ska ta allt.

Tacksam för svar..

Senast redigerat av Lommen (11 maj 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 maj 2016 · 13 983 Inlägg

Lommen skrev:
Jag håller just nu på byta lameller på en Volvo 850, jag blir väldigt fundersam över konstruktionen som motorn sitter i, det verkar vara en subframe som sitter i huvudsak i 4 bultar som motor o låda verkar sitta fast i, men även kuggstång till styrningen och lite annat.

Jag ska ju bort med lådan så jag har demonterat drivaxlarna o frigjort i sin helhet på vänster sida i hjulhuset. Måste jag ta bort subframen helt och demontera ner styrväxel och samtidigt låta motorn hänga fritt tills hela subframe är borta och sen sänka ner motorn så jag kan få ur lådan ?

Eller räcker det att lossa subframe på ena sidan och på nått sätt lirka ut lådan utan att ta lös styrväxel osv ?

Kändes vara en jobbig konstruktion detta, subframen ligger så nära lådan i underkant att dessa måste säras på, men frågan är om allt måste bort helt, funderar på avgasröret åxå, va fan vad drygt allt kändes nu. Ett jävla jobb bara för att byta lameller.. inte skruvat så mycket 850 tidigare, men på en 740 byter jag på ungefär 5 timmar o då sitter lådan på plats igen åxå..

På 850 tog det nog minst en timme att bara studera och fundera i vilken ordning man ska ta allt.

Tacksam för svar..

Eftersom du skriver "lameller" så undrar jag om du har en automatlåda. I så fall hur ser oljan ut och hur luktar den? Slirar den på växlarna så kan det kanske vara lamellerna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2016 · 13 644 Inlägg

du får släppa subframen på båda sidorna men helt på vänster sidan men höger måste ner så långt du vågar.
styrväxeln kan du låta hänga kvar där uppe men måste loss från subframen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lommen
10 maj 2016 · 273 Inlägg

Vettemannen skrev:
Eftersom du skriver "lameller" så undrar jag om du har en automatlåda. I så fall hur ser oljan ut och hur luktar den? Slirar den på växlarna så kan det kanske vara lamellerna.

/Benny

Ett förtydligande: Koppling.. = manuell

My bad hmm

Lommen
10 maj 2016 · 273 Inlägg

Growe skrev:
du får släppa subframen på båda sidorna men helt på vänster sidan men höger måste ner så långt du vågar.
styrväxeln kan du låta hänga kvar där uppe men måste loss från subframen

Nånting sånt här då, hålla motorn uppe i motorlyft, lossa motorfästen från subframe samt styrväxel, lossa subframe helt på vänster sida och nästan helt på höger sida (bultar sitter ungefär två varv eller så). Sänka ner motorn tills lådan går fri under vänster ramben eller vad man ska säga, men ovanför subframe. ?

Mina tankar ligger då, går subframe att bända så mycket att låda kommer gå fri ut genom att ta bort bultarna på ena sidan bara så man kan lirka ut lådan sen ?

JonasHaglund
11 maj 2016 · 168 Inlägg

Du är på rätt spår. Dock enbart bytt på billyft med Volvos egna verktyg. Släpper subframen helt på ena sidan och ca halvvägs på andra sidan, då får det att lirka ut lådan. ja, du får släppa på styrväxeln samt bult till motorfäste fram och ta bort fästet som sitter i lådan på baksidan mot styrväxeln. Lycka till! smile

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
Lommen
13 maj 2016 · 273 Inlägg

Jag ringde till Autoexperten bilverkstad idag för att fråga några saker, bland annat pris på hur mycket dom skulle ha för att göra jobbet åt mig om jag hade kopplingssatsen själv, han kunde inte göra det för han hade inte jiggarna för att sätta tillbaka lådan exakt rakt sa han, det var väldigt noga med att lådan kom på plats rakt och det måste man ha specialverktyg för sa han, om inte så riskerar man att lagret går åt skogen och det blir missljud..   min tanke är då följande: Talar han verkligen sanning eller är det ett annat ord för att säga: Tyvärr vi tar inte på oss det jobbet. Eller är det faktiskt så att man måste ha specialverktyg för att göra detta jobbet ?

Jag tänker åxå, har ju hört och sett andra som byter låda på samma sätt som vilken bil som helst, utan några speciella verktyg, så varför skulle inte jag kunna göra det ? lådan sätts väl på plats på samma sätt som vilken bil som helst eller är just Volvos tvärställda motorer avsevärt annorlundare än nån annan bil ?

Jag har inte skruvat mycket 850 men rödblockare har jag bytt låda på massa massa gånger, skulle själva grundprincipen vara mycket annorlundare på en 850 än tex en 940 ? ja förutom att det är en helt annan bil och en helt annan konstruktion, men jag menar momentet sätta ihop lådan med motorn igen.. ?

Sen ringde jag en annan verkstad, 6300:- om jag hade kopplingssatsen själv, det inkluderar då växellådsolja och packboxen bak på vevaxeln så totalt runt 8500-9000:- kommer det hamna på, bilen är värd max 5000:-.. HAHAHA, var inte ute efter att nån verkstad skulle göra jobbet åt mig men passade på att fråga när jag endå ringde.

Xoff Volvo tönt... =)
13 maj 2016 · 2 344 Inlägg

Jag har bytt låda på min lite för många gånger tongue

Men jag har hittils klarat mig på standard verktyg och 2st vanliga domkrafter, så nej, några superspecialverktyg skall inte behövas...

Sista bytet från hjulen på backen till hjulen på backen tog bara strax över 4h (med nån kaffepaus) så det är inte så svårt man kan tro...
Kollade min tråd nu, hade ur lådan på 1.5h och totalt 4.5h

Gällande centrering på lamellen så har jag alltid klarat mig på en skruvmejsel, det är tillåmed lite lättare på vitmotorn än rödmotorn då axlen inte måste passa i något lager i svänghjulet...

Detta är en grov instruktion, det är en hel del småpill runt omkring och jag kan missa något men det kan vara en "bas"

-lossa vänster drivaxel bult i hjulet
-upp med fronten på pallbockar (i chassiet och inte i subframe) bort med vänster hjul och om man har tid/ork bort med fjäderbenet
-lossa styrstången från styrväxlen
-lossa höger drivaxel från motorn och dra ur den så långt det går från lådan
-lossa div fästen
-lossa lådan
-en domkraft under motorn (använd rejält stöd, träplanka eller liknande för att inte skada sumpen)
-lossa subframe, bara så bussningarna går fritt på högersidan och helt på vänstersidan
-börja sänk, kolla så inget omtåligt följer med > tills att lådan går fri under hjulhuset
-!!kolla att du inte lägger dig på maxgräns av vad drivknutarna / styrlederna klarar på högersidan
-fortsätt sänk subframe tills lådan går fri över, använd gärna domkraft 2 under urtagningen..

Nu kommer massor av folk säga bu eller bä, som sagt, kan ha missat något, men detta ur den ungefärliga proceduren jag använder, och jag har bytt låda i bil på 85x70 iaf 5ggr

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Lommen
14 maj 2016 · 273 Inlägg

Jag har tagit ur lådan ur en 850 för jag ska ta kopplingen från den då den är förhållandevis ny där, bilen i sig är skrot, men på den jag demonterade på nu var grejer i motorutrymmet redan demonterat, bland annat var kåpa och fläkt borta vilket gav ett fint utrymme att kunna ta bort startmotorn, eller lossa bultarna till den vill säga, allt kändes bara så jobbigt nu när jag måste försöka ta bort kåpan på kylaren och fläkten och reläpanelen som sitter uppe på kylaren åxå, det är verkligen trångt på 850 att kunna byta koppling.

Jag har centreringsverktyg för kopplingsbyte så det ska nog inte vara några problem att centrera sen när jag kommit så långt. Har inte tillgång till garaget just nu så jag håller till ute, vädret har varit lite kallt och blåsigt och regnigt senaste tiden så jag väntar på lite varmare väder och sol så ska jag försöka fortsätta nu o riva lös grejerna på bilen som ska få den nya kopplingen, ska märka upp fjäderbenet riktigt uppe under huven åxå så jag får dit grejerna exakt rätt sen, om jag inte bara lossar bultarna o spänner det åt sidan så jag kommer åt att få ut lådan endå. Ska byta drivaxlarna åxå eftersom knutarna är bra på dom som satt på donatorbilen och dom är lite dåliga på bilen som grejerna ska på..

Xoff Volvo tönt... =)
15 maj 2016 · 2 344 Inlägg

Så trångt är det inte, fläkt å de har jag så vitt jag minns aldrig behövt demontera. bultarna sitter ju ifrån lådans sida...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Lommen
30 maj 2016 · 273 Inlägg

Nu är kopplingen bytt, och jo det var trångt på framsidan och baksidan, under startmotorn sitter en bult riktigt illa till från framsidan så man måste in med lämpligt verktyg under starten o jävlas, riktigt trångt om man ej tar bort kylfläkten och dess kåpa, samt bultarna på baksidan motorn vid motorfästet var lite krångligt åxå, ja detta var bra med stök men ny sitter ny koppling och urtrampningslager och bakre packboxen på vevaxeln åxå.

Bilen är provkörd och allt funkar perfekt, och slirar gör det inte, tur det.. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang