Volvo 945 får dåligt ljud fram, stereo, högtalare, och kablar(?) är OK.

tobberobbe Laddtrycksgalen
11 maj 2016 · 49 Inlägg

Hej, jag vet inte hur jag ska ta mig till detta problem, men jag har 4st högtalare totalt i dörrarna, jag har alltid tyckt att det spelat konstigt fram, så jag investerade i nya högtalare, efter jag bytte till dessa så lät det exakt likadant, så jag blev fundersam då det inte var högtalarna som jag trodde.

Stereon är bytt från förut då jag ville ha lågnivå, usb, aux etc etc.

Högtalarna byttes idag, och resultatet är densamma.

När jag vrider fadern bak, så spelar det ljuvligt, och vrider fram så viskar högtalarna istället. Jag bytte då till gamla stereon som hade samma symptom.

Byta runt högtalare mellan dörrarna gör inget då det låter lika illa fram om jag har högtalarna från bak.

Mätt kablaget från stereons utgångar till högtalarnas kontakter. 0.26-0.30 ohm. Samtliga kontakter är hela (dvs inget avbrott, syns på multimetern annars).

Hur skulle ni ha gått vidare med felsökningen? Tycker det är väldigt skumt då kablaget har ett resistansvärde som inte är skyhögt eller inget alls..

Volvo 940 "Ekonomiskt Misstag" (1998)
ehedman
11 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Du har inte provat polvända dom?

Det ska tydligen låta konstigt om man har olika på olika högtalare, därför kan det vara vettigt att köra med samma överallt tänker jag.

Senast redigerat av ehedman (11 maj 2016)

tobberobbe Laddtrycksgalen
11 maj 2016 · 49 Inlägg

Kontakterna är i olika storlekar där + är större, så polvändning är nog inte möjligt, ska prova det i alla fall.

I övrigt har jag nu mätt på flera punkter i bilen och den jordar inte i karossen, så kablarna är hela rent teoretiskt.

Volvo 940 "Ekonomiskt Misstag" (1998)
tobberobbe Laddtrycksgalen
11 maj 2016 · 49 Inlägg

ehedman skrev:
Du har inte provat polvända dom?

Det ska tydligen låta konstigt om man har olika på olika högtalare, därför kan det vara vettigt att köra med samma överallt tänker jag.

Visade sig att det blev bra efter jag bytte polerna! Hade ingen aning att de verkar ha ändrat polariteten sedan början av 2000-talet... Tack så mycket! cool

Volvo 940 "Ekonomiskt Misstag" (1998)
ehedman
11 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Där ser man. Skönt att det var så enkelt. smile

Bassiehof
11 maj 2016 · 1 777 Inlägg

tobberobbe skrev:
Hade ingen aning att de verkar ha ändrat polariteten sedan början av 2000-talet...

Märkligt "fel" med tanke på att du har en 940 av den sista årsmodellen, en från 1998.

Senast redigerat av Bassiehof (11 maj 2016)

tobberobbe Laddtrycksgalen
11 maj 2016 · 49 Inlägg

Jo det kändes ju riktigt förvånande när det visade sig att till och med kablaget var helt, då börjar man fundera... lol

Volvo 940 "Ekonomiskt Misstag" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang