CITROËN berlingo 2007 - Kylarvattnet sjunker undan

Rolle90
12 maj 2016 · 221 Inlägg

hej

i fredes påväg hem från jobbet så tändes lampan för låg kylvatten nivå, jag hade kollat nivån här om dagen och då var det normalt.

* då jag kommit hem öppnade jag huven, och precis som bilen talat om för mig så var nivån väldigt låg, jag skruvade loss locket Försiktigt och då locket kom av pös det till och vattnet exploderade upp (i behållaren wink ) - men var ändå något lägre.

* Bilen har alltid enligt mätaren legat på 80 grader - men nu de senaste dagarna har den legat på 90 grader (mitten av mätaren)

* Det blev en mindre vattenpöl under bilen då jag parkerat den,  vattnet ser ut att ha trängt ut genom locket på behållaren? - såg även ut som att det stängt ut lite.  kollade locket, men oringen ser hel ut.


vad tror ni felet är?
jag bad en duktig mekaniker kolla över den, han kunde inte se några problem med topplocket, fläkten startade, osv.

uhlin
12 maj 2016 · 2 831 Inlägg

Det är ju alltid ett övertryck i kylsystemet, är bilen varm är det ganska normalt att det pyser till då man öppnar locket.

Då vattnet försvinner kan det va en rad olika saker, läckande vattenpump, läckande värmepaket, känn under mattor i bilen fram på båda sidor om det är blött, isåfall lite klibbigt. Kan även va nån slang.

Beroende på hur mycket tryck det är i kylsystemet så kan det också handla om trasig topplockspackning.
Ligger temperaturmätaren stadigt då du kör? Vandrar inte upp eller ner, att den nu ligger på 90 grader kan bero på det är lite varmare ute. Är det jämn värme i den om du har värmen påslagen?

Kan även va termostat alternativt kylarlock/expantionskärllock då det brukar sitta en ventil i dessa.

Rolle90
12 maj 2016 · 221 Inlägg

uhlin skrev:
Det är ju alltid ett övertryck i kylsystemet, är bilen varm är det ganska normalt att det pyser till då man öppnar locket.

Då vattnet försvinner kan det va en rad olika saker, läckande vattenpump, läckande värmepaket, känn under mattor i bilen fram på båda sidor om det är blött, isåfall lite klibbigt. Kan även va nån slang.

Beroende på hur mycket tryck det är i kylsystemet så kan det också handla om trasig topplockspackning.
Ligger temperaturmätaren stadigt då du kör? Vandrar inte upp eller ner, att den nu ligger på 90 grader kan bero på det är lite varmare ute. Är det jämn värme i den om du har värmen påslagen?

Kan även va termostat alternativt kylarlock/expantionskärllock då det brukar sitta en ventil i dessa.

topplockspackningen är kontrollerad och den är hel

den är inte helt stadig på 90, den rörde sig lite olika beroende på trafik och hastighet. - som som du säger, det har varit varmare dessa dagarna.

pölen under bilen var under expantionskärlet,  och jag tror att det läckt ut via expantionskärllocket (eller jag är rätt så säker. det var blött under det och man såg att det hade till och med skätt ifrån det, upp på plastskyddet på motorn (dock en liten mängd)

ska kolla mattorna i morgon, men tror dom är torra.

uhlin
12 maj 2016 · 2 831 Inlägg

Är tempmätaren stadig i jämn körning så är det ganska lugnt.

Jag skulle börja med att byta locket på kärlet då det är enklast och billigast, sen gå vidare utifrån det.

uhlin
12 maj 2016 · 2 831 Inlägg

uhlin skrev:
Är tempmätaren stadig i jämn körning så är det ganska lugnt.

Jag skulle börja med att byta locket på kärlet då det är enklast och billigast, sen gå vidare utifrån det.

P.S Kan även va vattenpumpen.

Rolle90
12 maj 2016 · 221 Inlägg

uhlin skrev:

uhlin skrev:
Är tempmätaren stadig i jämn körning så är det ganska lugnt.

Jag skulle börja med att byta locket på kärlet då det är enklast och billigast, sen gå vidare utifrån det.

P.S Kan även va vattenpumpen.

har för mig att mekanikern kollade pumpen och att den skulle fungera.

läste lite på utländska forum om någon som haft ett liknande problem. han spolade systemet ett par gånger och så fungerade det normalt sen.... kan det vara så enkelt?

jaka54
13 maj 2016 · 5 682 Inlägg

Hej!
Det ska inte läcka ut massor av vatten ur expansionskärlet! Visst blir det lite tryck i kärlet när man kört och sedan öppnar locket men det ska ju inte rinna ur vatten!
När någon säger att de kollat att vattenpumpen fungerar så börjar jag undra hur de kan veta det så säkert, likaså när någon yttrar sig tvärsäkert om att topplockspackningen är hel...
Har sett hårtrådsfina sprickor i topplockspackningar som fått vattnet i expansionskärlet att variera kraftigt så tvärsäker på att inte topplockspacking eller vattenpump inte funkar kan man inte vara.

Byt termostat först! En sån kostar bara omkring hundringen på Biltema.

jockethilen
13 maj 2016 · 56 Inlägg

byt locket till expansionskärlet först. absolut lättast. Det du beskriver har hänt för mig att det läckte upp genom ventilen på expansionskärlslocket. bytte detta lock och vips var problemen borta och vattennivån låg stadigt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 maj 2016 · 14 008 Inlägg

jockethilen skrev:
byt locket till expansionskärlet först. absolut lättast. Det du beskriver har hänt för mig att det läckte upp genom ventilen på expansionskärlslocket. bytte detta lock och vips var problemen borta och vattennivån låg stadigt.

Jag har också en känsla att det kan vara locket vars fjäder tappar spänst och då kan det tryckas ut i expansionskärlet. Därefter tycker jag precis som nån annan skrev.....byt termostat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rolle90
14 maj 2016 · 221 Inlägg

ok, får hämta ett nytt lock på skroten i veckan

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 008 Inlägg

Rolle90 skrev:
ok, får hämta ett nytt lock på skroten i veckan

Skroten????? Dom säljer väl inte nya lock. Du kan ju få ett lika dåligt som du har. Köp ett NYTT LOCK!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Alltså, han menar nog inte nytt, utan ett begagnat..
Ungefär som när man köper en ny bil, trots att den gått 20 000 mil..roll

Senast redigerat av tommen1 (15 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 008 Inlägg

tommen1 skrev:
Alltså, han menar nog inte nytt, utan ett begagnat..
Ungefär som när man köper en ny bil, trots att den gått 20 000 mil..roll

Jamen som jag skrev underförstått.....man ersätter inte ett begagnat och slitet lock med ett annat begagnat och slitet lock. För att se om det är locket som är paj så måste man självklart köpa ett nytt NYTT LOCK! Annars vet man för sjutton inte om man blir av med problemet. Nu vet jag inte vad ett NYTT lock kostar men förra året köpte jag ett NYTT lock till Vetten och det kostade runt en hundring, alltså inga stora pengar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Jag var på min skämtsamma sida idag..tongue
Kanske LOCKade  det någon till ett smil..wink

Senast redigerat av tommen1 (15 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 008 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag var på min skämtsamma sida idag..tongue

Jaha.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Rolle90
23 juni 2016 · 221 Inlägg

Vettemannen skrev:

Rolle90 skrev:
ok, får hämta ett nytt lock på skroten i veckan

Skroten????? Dom säljer väl inte nya lock. Du kan ju få ett lika dåligt som du har. Köp ett NYTT LOCK!!!!!

/Benny

NYTT LOCK!?? Aldrig i livet, hör köps då fan inga nya lock! lol

nu ska vi se, projektet av blivit stående en tid. men jag bytte termostaten igår, och då man kör runder verkar tempen ligga normalt igen.  däremot är fläkten död. drog av kontakten till tempsensorn och då startade fläkten, så får beställa hem en ny temperatursensor. ja NY wink

någon som har koll vid vilken temp fläkten bör dra igång?

jaka54
23 juni 2016 · 5 682 Inlägg

Hej!
Varför vill du veta det? Finns väl bara en tempgivare till din bil som reglerar när fläkten ska starta.
Har för mig att tempgivaren till min Audi 100 2,0E -89 startar fläkten vid 87 grader.

Evildan
23 juni 2016 ·

Det kan vara reläet.
Har du mätt givaren?
Har du kontrollerat samtliga säkringar, C5 har några monterade under säkeingsdosan och det kan se liknande ut på Berlingon.

Jag skulle kunna rabbla en massa ovidkommande fakta om andra bilmodeller som inte hör tråden till men avstår. wink

Rolle90
22 september 2016 · 221 Inlägg

jag har nu bytt
Termostat och tempgivaren. bilen går fortfarande något varmt.
har även lagt märke att fläkten inte startar trotts att bilen blir varm. (drar man ut kablen till tempgivaren så startar den)

kan det vara fläkreläet som är kass?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang