BMW 523i -97 170hk - stryper varv efter 2500.

bmwmayn
15 maj 2016 · 2 Inlägg

Tjena, jag har nyss köpt en BMW 523i och har märkt av att bilen har börjat krångla redan nu.
Det som är problemet med bilen är att den kan gå utmärkt vissa stunder och sedan kan den stängas av på tomgång och som att den går in i ett felsäkert läge och stryper varv efter 2500 när man kör.

När du kör bilen kan du accelera upp till 2500 varv på varje växel sedan börjar den böa och låter som att motorn håller på att dö, vilket vill säga att du tappar all effekt och då går den ner mot 1000 varv och så får man jobba sig upp igen. Detta är ett fel som har kommit och gått och har blivit mer permanent nu, ingen motorlampa lyser osv.

Värt att notera också är att när bilen gör så här är den mycket mer seg startad än annars, det tar ca 5 sek för att få igång den nu istället för 2 och topphasigheten du kan komma up i är 100 km/h med 5an = ca 2500 varv.

När jag står på tomgången och trycker full gas så går den upp till 5 och sen böar den ner till 2500-3000 varv och tappar all effekt.

Batteri lampan lyser men detta felet var innan lampan hade börjat lysa så jag tror inte det har någon koppling till det, antar bara att min generator eller liknade 'är dålig och därför lyser batteri lampan men om jag inte är helt ute och cyklar ska detta inte ha något med motor effekten att göra.

Är sjukligt tacksam för hjälp då jag ej är kunnig med bilar eller BMW överhuvudtaget.

Har ett litet filmklipp på hur den går och låter när jag gasar på tomgången.

Skulle detta problem kunna ha med oljenivåerna osv att göra?
Eftersom att detta kommer och går.

Tack på förhand!

https://www.youtube.com/watch?v=1_LuuQY … e=youtu.be

ianertson
16 maj 2016 · 14 Inlägg

Íngen spam. Läs forumsreglerna.
No spam. Read the rules!

Mew
16 maj 2016 · 2 157 Inlägg

Mother of spam...

Utmarks-Loke
16 maj 2016 · 5 833 Inlägg

Kan vara katalysatorn som havererat och nästan är tät

Xebers76
16 maj 2016 · 2 265 Inlägg

tror någon väldigt gärna vill ha din bil tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj 2016 · 17 466 Inlägg

Jag kanske är blind men ser inget spam.

En sak är dock klar: Den där släden låter inte frisk. Plugga in en avläsare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bmwmayn
17 maj 2016 · 2 Inlägg

Ska försöka få tag i en avläsare och kolla om jag får upp några felkoder,
värt att notera är att om bilen står parkerad lutad så går den som den ska i en kilometer eller två och om den står parkerad plant så går den som skit, jag återkommer när jag har pluggat in en avläsare.'

Tack för alla svar.

Mack Forum- och sitemoderator
17 maj 2016 · 26 136 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag kanske är blind men ser inget spam.

En sak är dock klar: Den där släden låter inte frisk. Plugga in en avläsare.

Ehm, jag tog bort dom 14 meddelandena.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang