Fjäderlös!?!?

JFfoto
16 maj 2016 ·

M123 skrev:

JFfoto skrev:
Funkar utmärkt. wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-8e412ae614c85b51421d8c12eb953733.jpg

En rostig bil på bild stillastående säger inte så mycket, lite samma som jag ger mig in i en diskussion och hävdar att min bil kan ta en 90 graderskurva i 300 km/h men lägger upp en bild på den i garaget.

Allt går bara man vill men mycket kan man få lida för sin envishet, diskbråck möjligen i detta fallet eller studsa in i mötande trafik. Dårskap enligt min mening att åka utan fjädrar, livsfarligt att råda eller förmana till dylikt.

Mitt inlägg var mer menat till Evildan, ett litet ironiskt inlägg. Även fast jag körde så ett tag, kände aldrig att det var farligt eller att den blev okontrollerbar någon gång. Men förstår era inlägg, detta var ett tag sen och skulle inte rekommendera någon att göra det. Men så farligt var det faktiskt inte.

Senast redigerat av JFfoto (16 maj 2016)

Hool
24 maj 2016 · 1 067 Inlägg

JFfoto skrev:
Funkar utmärkt. wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-8e412ae614c85b51421d8c12eb953733.jpg

Hmm.. Att ta råd om väghållning från en snubbe i en rostad 7leif utan fjädrar känns som att ta råd angående kvinnor från en ständig ungkarl.. roll

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Putteliten
24 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Hool skrev:

JFfoto skrev:
Funkar utmärkt. wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-8e412ae614c85b51421d8c12eb953733.jpg

Hmm.. Att ta råd om väghållning från en snubbe i en rostad 7leif utan fjädrar känns som att ta råd angående kvinnor från en ständig ungkarl.. roll

Hahahaha lol lol lol

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj 2016 · 13 742 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:

LocKtar skrev:
Du menar alltså att dom har bra väghållning?  Eller vad menar du med ditt inlägg?  Det går uppenbarligen att köra utan fjädrar, men hur trafiksäkert är det? Puttra runt i 50 blås, fine... Men mer än så är direkt farligt.

Jag har inte sagt att dem har bra väghållning? Och jag fick svaret av dig i ditt tidigare inlägg. Att Formel 1-bilar har påkostad fjädring säger egentligen inte så mycket om varför det inte skulle gå på en vanlig bil.

Är du verkligen en fullständig novis så kan jag här ge dig möjligheten till förkovring:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4dringssystem

Tack smile

Jag sökte bara en mer ingående förklaring till varför man absolut inte ska ta väck fjädrarna istället för svar som:

"nej"
"du behöver fjädrar"

Bilen blir ju inte helt 100% stum liksom bara för att fjädrarna tas bort. Självklart påverkas väghållningen och komforten negativt men de som tar bort fjädrarna på sin bil gör ju det för utseende skull. Därför skulle det vara intressant att få en uppfattning om riskerna och effekterna av att ta bort fjädrarna.

Jag har aldrig haft att göra med en "avfjädrad" bil att göra så jag har inga större erfarenheter eller kunskaper i ämnet mer en att man dagligen bevittnar folk som kör runt i bilar utan fjädrar och det verkar inte vara några större problem. Uppenbarligen går det ju att leva med.

it_mutt skrev:

trubbelturbo skrev:

it_mutt skrev:
Skrev inte Evildan det bara några rader upp?

Går går det...men...

Dålig väghållning? Säger egentligen inte så mycket. Med tanke på att man dagligen ser gamla Volvo komma studsande med bortkapade fjädrar så går det ju uppenbarligen.

Fast -ingen- har väl påstått att det inte -går-? Och sen jämställer du väl inte "kapade fjädrar" med "helt borttagna"?

Slarvigt uttryckt av mig, menade borttagna fjädrar

svaret är rätt enkelt att det går inte för att bilen blir trafikfarlig.. risken är övervägande att man rätt vad det är hoppar av vägen (ibästa fall) isämsta fall rätt framför en barnfamilj som är ute och går.  för så illa är det..  har själv sätt polarn studsa av vägen med en fjäderlös volvo...  han var inte det minsta imponerad.  det gick knappt i styrfart.     


Polisen sätter spansk flagg direkt om dom ser att fjädrarna är bortplockade.  så det säger en hel del om hur bra det är.     men visst vara någon fjollig trailerqueen med sin bil så fungerar det men inte längre än så.    detta kan apliceras på alla bilar.. ingen bil är körbar utan fjädrar sen att det åker en och annan Idiot utan fjädrar säger snarare hur dumma dom är än något annat...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JFfoto
24 maj 2016 ·

Hool skrev:

JFfoto skrev:
Funkar utmärkt. wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-8e412ae614c85b51421d8c12eb953733.jpg

Hmm.. Att ta råd om väghållning från en snubbe i en rostad 7leif utan fjädrar känns som att ta råd angående kvinnor från en ständig ungkarl.. roll

Om du inte kan läsa så var det ett ironiskt inlägg till Evildan som jag påpekat tidigare.. smile Sen skrev jag även att jag rekommenderar det inte. Men förstår att det kan vara svårt ibland.

Senast redigerat av JFfoto (24 maj 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang