V7 D5-04 Är det möjligt att kopplingen tappar dragläget?

Lesliey
16 maj 2016 · 105 Inlägg

Alltså, jag står still och håller vänsterfoten på  kopplingspedalen. Plötsligt hoppar bilen framåt och det blir "kärringstopp" trots att jag ej släppt kopplingen. Vad kan det vara för fel? Detta hände igår men sedan dess har kopplingen varit som vanligt. Vad kan det bero på?

Mr_B
18 maj 2016 · 330 Inlägg

Det ska ju vara sjukt dåligt, men... urtrampningslager? Det borde dock låta illa med kopplingen uppe i så fall.
B!

simlar
18 maj 2016 · 5 525 Inlägg

Låter som problem med kopplingshydrauliken, antingen slacvylindern eller huvudcylindern.
När du då håller pedalen nedtryckt så smiter bromsvätskan emellan tätningarna och du tappar då trycket.

Det underliga är då att det bara hänt en gång, pedalen brukar kännas skum och kopplingen brukar ta väldigt långt ner då också.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lesliey
21 maj 2016 · 105 Inlägg

Tack för svar, slavcylinder bytt och nu är allt som det ska. Upplevde att den tog långt nere efter händelsen också.

torsen
21 maj 2016 · 7 238 Inlägg

simlar skrev:
Låter som problem med kopplingshydrauliken, antingen slacvylindern eller huvudcylindern.
När du då håller pedalen nedtryckt så smiter bromsvätskan emellan tätningarna och du tappar då trycket.

Det underliga är då att det bara hänt en gång, pedalen brukar kännas skum och kopplingen brukar ta väldigt långt ner då också.

Även min teori.
Har haft samma problem.

marven
23 maj 2016 · 551 Inlägg

Luft?

You can't B serious, oh K
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang