Volvo S80 2,5T, drar olja som fan, rimligt??

MasterCar
17 maj 2016 · 390 Inlägg

Tja, min s80 05:a servades vid 12100 mil och vid 12600 mil så varna bilen redan för låg oljenivå. Jag har inte långa stäckor alls, dvs inget resande. Ringde Volvo för att kolla ifall de verkligen har fyllt på oljan och de sa att det har de gjort, 5,2 liter fylldes på.
Olja läcker inte vad jag kan se, bilen är verkligen pigg och skön att köra.

Vad kan felet vara?

Blyfot_Racing
17 maj 2016 · 904 Inlägg

Ryker det nåt, komp prov på motorn? Nåt fel är det, är turbon hel. Ligger det olja i intercooler rören

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
MasterCar
17 maj 2016 · 390 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Ryker det nåt, komp prov på motorn? Nåt fel är det, är turbon hel. Ligger det olja i intercooler rören

Inget rykande alls. Jag har inga komp-verktyg, kanske värt att investera i sådana från Biltema. Finns det vissa avgörande faktorer som tyder på att turbon inte är hel, vad jag vet så är den det.
Angående oljan i intercoolern, finns det något smidigt sätt att kolla upp det eller måste fronten etc av för att undersöka det?

Senast redigerat av MasterCar (17 maj 2016)

Blyfot_Racing
18 maj 2016 · 904 Inlägg

Ja skulle lämna in den för felsökning

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Mew
18 maj 2016 · 2 156 Inlägg

MasterCar skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Ryker det nåt, komp prov på motorn? Nåt fel är det, är turbon hel. Ligger det olja i intercooler rören

Inget rykande alls. Jag har inga komp-verktyg, kanske värt att investera i sådana från Biltema. Finns det vissa avgörande faktorer som tyder på att turbon inte är hel, vad jag vet så är den det.
Angående oljan i intercoolern, finns det något smidigt sätt att kolla upp det eller måste fronten etc av för att undersöka det?

Vet inte hur illa till turbon sitter på dessa bilar, men sitter den relativt lättåtkomligt så lossa röret som går in i turbon. I turbon finns en impeller, ett hjul som ser ut som en turbin typ. Känn om du hittar något glapp i den, åt sidorna eller in/ut. Det ska inte vara något glapp överhuvudtaget om turbon är frisk, nån mm kan vara okej, men mer än så och den lär vara slut.

Ja gör det, det är varken dyrt eller svårt att kolla komp. smile

MasterCar
18 maj 2016 · 390 Inlägg

Mew skrev:

MasterCar skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Ryker det nåt, komp prov på motorn? Nåt fel är det, är turbon hel. Ligger det olja i intercooler rören

Inget rykande alls. Jag har inga komp-verktyg, kanske värt att investera i sådana från Biltema. Finns det vissa avgörande faktorer som tyder på att turbon inte är hel, vad jag vet så är den det.
Angående oljan i intercoolern, finns det något smidigt sätt att kolla upp det eller måste fronten etc av för att undersöka det?

Vet inte hur illa till turbon sitter på dessa bilar, men sitter den relativt lättåtkomligt så lossa röret som går in i turbon. I turbon finns en impeller, ett hjul som ser ut som en turbin typ. Känn om du hittar något glapp i den, åt sidorna eller in/ut. Det ska inte vara något glapp överhuvudtaget om turbon är frisk, nån mm kan vara okej, men mer än så och den lär vara slut.

Ja gör det, det är varken dyrt eller svårt att kolla komp. smile

Jag ska kolla om jag kommer åt turbon för att lossa röret. Jag vet vilken turbin du syftar på, om det inte är glapp i turbinen så köper jag ett kompset. Men om turbinen glappar, är det möjligt att reparera den eller köper man en helt ny turbo? Borde det inte kännas när man kör om turbinen glappar, typ som att man inte får den kraften en turbo ska leverera?

jaka54
19 maj 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Byt olja och filter själv så vet du att det blir ordentligt gjort!

mats757
19 maj 2016 · 913 Inlägg

500mil utan att kolla olja?
9ggr av 10 går det hur bra som helst. Men man ska kolla åtminstonde varje 100 mil, för att ha koll på om det händer någonting onormalt. Så egentligen vet du ingenting.
Fyll på till övre strecken och kolla ofta till att börja med.
Självklart säger servicekillen att dom har fyllt fullt. Men ibland har man otur och sista litern inte fylldes på. Vevhusventilationen kanske frös för någon månad sedan och bilen sög i sig 1 liter extra olja.
Har man lite olja blir oljan varmare och förbruknnigen av olja ökar.
Så att. egentligne kanske inte någoting är onomralt.

siiimooon Påstängd
19 maj 2016 · 1 194 Inlägg

Nu är jag inte helt säker, men ska det inte vara 5.8 liter i dom motorerna?

MasterCar
20 maj 2016 · 390 Inlägg

siiimooon skrev:
Nu är jag inte helt säker, men ska det inte vara 5.8 liter i dom motorerna?

Jag har för mig att det är 5,2 och sedan tror jag att en volvosnubbe jag tala med att de fyllt på med 5,2 men han kanske har fel:p

jaka54
20 maj 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
När man fyller på motorolja så fyller man på så att oljan når upp till högsta markeringen på oljestickan. Man fyller inte på ett visst antal liter!!!

Mew
20 maj 2016 · 2 156 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När man fyller på motorolja så fyller man på så att oljan når upp till högsta markeringen på oljestickan. Man fyller inte på ett visst antal liter!!!

Fast de två går ju hand i hand. tongue (Jag brukar kolla upp vilken mängd det ska vara, men inte hälla i blint utan ändå ha koll på mätstickan också.) Finns exempel på folk med bilar med justerbar mätsticka (bland annat vissa BMW) som fått fel mängd med motorolja pga att stickan på något sätt justerats av någon/något. Då kan det vara bra att ha koll på hur mycket som ska i också.

MasterCar
20 maj 2016 · 390 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När man fyller på motorolja så fyller man på så att oljan når upp till högsta markeringen på oljestickan. Man fyller inte på ett visst antal liter!!!

Bilen har servats på Volvo sedan jag köpte den 2005.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang