Att montera smalare däck på orginalfälg. Vad ger bäst komfort? VW Passat Tdi 170Hk 4M -11

explosiv
17 maj 2016 · 133 Inlägg

Hej!

Det börjar närma sig att investera i nya sommardäck till bruksbilen och tänkte därför ta tillfället i akt att försöka förbättra komforten på min Passat, en bil som jag tycker är trevlig att köra men alltför bullrig och spårkänslig på sommardäcken.

Jag har idag mina 18" orginalfälgar som jag har mätt upp till ca 7,5" inte 8,25-8,5". Hade lite dåligt att mäta med när jag var ute och kollade tidigare.
Idag sitter det Goodyear Effientgrip 245/45 R17 på bilen. Enl utsago 68 dB

Jag tänker mig att om jag minskar bredden så borde spårkänsligheten minska, men frågan är om det kommer att märkas om jag säg går ner till 225 eller 235. Och om det nu blir skillnad i känsla, går det då att hitta något med med en tjocklek som ger min någon komfort.

Tänker mig att ljudet från däcken och bullret in i bilen är två olika ting, dvs mer tjocklek borde ge mig mindre vibrationer inne i kupe?

Vad tror ni? Kan detta ge någonting eller borde jag hålla mig till orginaldimension och kolla igenom bilens bussningar istället?

EDIT: Typo... 17" är det såklart.
EDIT2: Fälgens ytterkantmått-Ytterkantmått är 21,5, minus 2 cm för gods ger 19,5 = ca 7,5".

Senast redigerat av explosiv (7 juni 2016)

Tobzter
18 maj 2016 · 3 145 Inlägg

För att få komfort så behöver du nog gå ner i strl på fälgen..är 18" det minsta du kan ha ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
it_mutt Avstängd
18 maj 2016 · 10 388 Inlägg

tobzter skrev:
För att få komfort så behöver du nog gå ner i strl på fälgen..är 18" det minsta du kan ha ?

Håller jag inte med om.

Går du ner i bredd och upp i profil (vilket faller sig naturligt), så blir också komforten ofta högre. Sen kan man givetvis köpa "skitdäck" så det blir sämre, men, det kan ju TS göra även med 16 eller 17".



explosiv skrev:
Hej!

Det börjar närma sig att investera i nya sommardäck till bruksbilen och tänkte därför ta tillfället i akt att försöka förbättra komforten på min Passat, en bil som jag tycker är trevlig att köra men alltför bullrig och spårkänslig på sommardäcken.

Jag har idag mina 18" orginalfälgar som jag har mätt upp till ca 8,25-8,5". Hade lite dåligt att mäta med när jag var ute och kollade tidigare.
Idag sitter det Goodyear Effientgrip 245/45 R18 på bilen. Enl utsago 68 dB

Jag tänker mig att om jag minskar bredden så borde spårkänsligheten minska, men frågan är om det kommer att märkas om jag säg går ner till 225 eller 235. Och om det nu blir skillnad i känsla, går det då att hitta något med med en tjocklek som ger min någon komfort.

Tänker mig att ljudet från däcken och bullret in i bilen är två olika ting, dvs mer tjocklek borde ge mig mindre vibrationer inne i kupe?

Vad tror ni? Kan detta ge någonting eller borde jag hålla mig till orginaldimension och kolla igenom bilens bussningar istället?

Alternativen du har med en 8.5"-fälg är 225/50R18 alternativt 225/55R18 och 235/50R18. Alla varianter hamnar innanför "5%-gränsen" men ger en något ökad rullomkrets.

225-däck på en 8.5"-fälg kommer ge dig ett däck som är något avsmalnande i förhållande till fälgen, ett 235-däck kommer vara något bredare /som du har idag, fast då inte lika brett). Det i sin tur varierar lite mellan däcktillverkarna.

Exakt vilken variant av Passat (no pun intended) du har vet jag inte, ett 225/55R18 är dock klassat som SUV-däck. Ett som är något tystare, har bra grepp och lågt rullmotstånd är ex.vis Goodyear EfficientGrip SUV.

225/50R18 har du ex.vis Pirelli P Zero (som är ett pissdyrt däck vill jag ha för mig) och ex.vis Pirelli Cinturato P7

Och slutligen har du på 235/50R18 ex.vis Goodyear Eagle F1 GS-D3 eller Dunlop SP Sport 01


Om det garanterat kommer göra någon skillnad? Nej, det är svårt att svara på i förväg, men antagligen.

Och huruvida du får ha föreslagna dimensioner eller inte är ju då baserat på att dina 245/45R18 är originaldimension för bilen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
powerhouse Mr.
18 maj 2016 · 120 Inlägg

Jag hade inte vågat gå ner till 225 på en 8,5" fälg, tror däcket blir för smalt för fälgen.
Jag kör med 235 på min 8.5" breda och det känns som gränsfall.
Vill du öka upp komforten hade jag valt att gå ner till 16 eller 17"

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
Tobzter
18 maj 2016 · 3 145 Inlägg

it_mutt skrev:

tobzter skrev:
För att få komfort så behöver du nog gå ner i strl på fälgen..är 18" det minsta du kan ha ?

Håller jag inte med om.

Går du ner i bredd och upp i profil (vilket faller sig naturligt), så blir också komforten ofta högre. Sen kan man givetvis köpa "skitdäck" så det blir sämre, men, det kan ju TS göra även

Japp du får lite bättre komfort..men du kan ju aldrig få komforten från tex 16"" med 55-60 profil ,som 18 med 35-40profil. Så kan man leva med mindre fälgar å satsa på komfort så hade ja gjort de. Själv kört ja stenhårt å tycker de är komfort smile .de är en tolkningsfråga

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
it_mutt Avstängd
18 maj 2016 · 10 388 Inlägg

tobzter skrev:

it_mutt skrev:

tobzter skrev:
För att få komfort så behöver du nog gå ner i strl på fälgen..är 18" det minsta du kan ha ?

Håller jag inte med om.

Går du ner i bredd och upp i profil (vilket faller sig naturligt), så blir också komforten ofta högre. Sen kan man givetvis köpa "skitdäck" så det blir sämre, men, det kan ju TS göra även

Japp du får lite bättre komfort..men du kan ju aldrig få komforten från tex 16"" med 55-60 profil ,som 18 med 35-40profil. Så kan man leva med mindre fälgar å satsa på komfort så hade ja gjort de. Själv kört ja stenhårt å tycker de är komfort smile .de är en tolkningsfråga

Fast...

Ett däck med 55 profil, låt säga 205 (inte direkt någon ovanlig kombination) har 0,1 cm högre profil (totalt 0,2cm) än nuvarande däck/fälgkombination Så där skulle vinningen vara minimal.

Men ja, visst, det finns ju andra dimensioner. Men att jämföra med lägre profil än TS har idag är väl bara dumt kan jag tycka.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
19 maj 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vad är standard fälg/däckdimension på en Passat av din årsmodell?
Kan aldrig tro att det var 18" fälg och 245" däck...

ehedman
19 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Du kan gå ner på 16" eller 17" om du vill ha mer komfort.

Org.dimension för en Passat tdi -11 är tydligen 205/55 på 6,5x16" - du har för stora däck monterade nu. Rullomkretsen är 7,2% större än originalet.

Väljer man att åka på 18" så får man lära sig leva med begreppet "stuk före bruk". Så som sagt - köp 16" eller 17" om du vill ha komfort.

explosiv
2 juni 2016 · 133 Inlägg

Får tacka för alla svar och får be om ursäkt för sent svar, plötslig tjänsteresa hamnade imellan.
Såklart så är det 245/45R17 som sitter på bilen

Jag har nu tittat runt och hittat ett par däck "225/50-17 Dunlop SPORT MAXX RT" som har ljudnivå 67dB.
Känns rent spontant som att det skulle kunna vara någonting eftersom att mina nuvarande däck är på 68dB.

Då är bara frågan om det kommer att se heltokigt ut på min bil med 225 på 8,5" fälg?
Gjorde en beräkning på willtheyfit.com och fick då ut en diff på -0,69% samt en något insjutning på däckket.
http://i.imgur.com/TMRVY2Y.png
Vad tror ni?

Senast redigerat av explosiv (2 juni 2016)

Stefan7neson
3 juni 2016 · 394 Inlägg

Hej.
Är verkligen din originalfälg 8,5"? Låter brett för att vara en 17" standardfälg då 7,5" är mera vanligt.
Men, jag litar på att det du säger är riktigt:)

225 på 8,5 funkar absolut när det gäller Dunlop RT, hade själv 225 på 8,0 med just Dunlop RT, fast det var i 18" med 40 profil. Så din högre profil är inget problem, snarare en fördel:)

Olika däck med samma dimension är konstigt nog olika breda, det beror på de olika däckens uppbyggnad.

Idag kör jag på 245 RT2 på 9,5" fälg, Lite i smalaste laget för fälgarna, men däcken är "breda" 245or så det funkar bra.


Dunlop RT eller RT2 är väldigt sköna däck, spårstabila, tysta och framförallt mycket bra våtgrepp, så varma rekommendationer på de däcken:)

Med vänlig hälsning Stefan

Senast redigerat av Stefan7neson (3 juni 2016)

explosiv
3 juni 2016 · 133 Inlägg

Får hitta något bättre att mäta på fälgarna ikväll så vi får det utrett! smile

Stefan7neson
3 juni 2016 · 394 Inlägg

explosiv skrev:
Får hitta något bättre att mäta på fälgarna ikväll så vi får det utrett! smile

Ta en bild så kanske vi kan hjälpa dig:)
Det står på insidan, men du ska ju inte behöva montera av hjulet bara för den sakens skull, så fota hjulet så ska vi nog kunna luska ut vad som gäller:)

aakesson
3 juni 2016 · 812 Inlägg

225 är normalt på 8 tum fälgar så du kommer få lite strech om du sätter dom på en 8,5 tums fälg

willtheyfit.com visar inte helt rätt med stretchen. La själv min ett par däck då jag ville ha rak kant på däcket men i vekligheten så vart det strech i alla fall sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juni 2016 · 13 742 Inlägg

aakesson skrev:
225 är normalt på 8 tum fälgar så du kommer få lite strech om du sätter dom på en 8,5 tums fälg

willtheyfit.com visar inte helt rätt med stretchen. La själv min ett par däck då jag ville ha rak kant på däcket men i vekligheten så vart det strech i alla fall sad

225 är verkligen inte normalt på en 8" fälg snarare 245-255  kör 245/35-19 på 8.5 på min äkliga franska spya.
faktist inte speciellt spårkänslig. men antaligen lite bättre byggd framvagn än passatens.


när är framvagnen stalld sist?  minst var annat år ska man göra sånt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
H3dlund Med lem
5 juni 2016 · 1 127 Inlägg

Growe skrev:

aakesson skrev:
225 är normalt på 8 tum fälgar så du kommer få lite strech om du sätter dom på en 8,5 tums fälg

willtheyfit.com visar inte helt rätt med stretchen. La själv min ett par däck då jag ville ha rak kant på däcket men i vekligheten så vart det strech i alla fall sad

225 är verkligen inte normalt på en 8" fälg snarare 245-255  kör 245/35-19 på 8.5 på min äkliga franska spya.
faktist inte speciellt spårkänslig. men antaligen lite bättre byggd framvagn än passatens.


när är framvagnen stalld sist?  minst var annat år ska man göra sånt.

255 på 8" fälg? Det kommer se ut som en sumobrottares kärlekshandtag.

225-235 sitter fint på en 8-8,5" fälg, nu spelar förstås profilen in också.

viccoA
5 juni 2016 · 3 109 Inlägg

Har du rätt fälgar? Kan bli spårigt med fel ET tex.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2016 · 13 742 Inlägg

H3dlund skrev:

Growe skrev:

aakesson skrev:
225 är normalt på 8 tum fälgar så du kommer få lite strech om du sätter dom på en 8,5 tums fälg

willtheyfit.com visar inte helt rätt med stretchen. La själv min ett par däck då jag ville ha rak kant på däcket men i vekligheten så vart det strech i alla fall sad

225 är verkligen inte normalt på en 8" fälg snarare 245-255  kör 245/35-19 på 8.5 på min äkliga franska spya.
faktist inte speciellt spårkänslig. men antaligen lite bättre byggd framvagn än passatens.


när är framvagnen stalld sist?  minst var annat år ska man göra sånt.

255 på 8" fälg? Det kommer se ut som en sumobrottares kärlekshandtag.

225-235 sitter fint på en 8-8,5" fälg, nu spelar förstås profilen in också.

går man efter vad man ska ha är det ej fel..  inte under 245.  på 8"

sen vad folk kör normalt är en helt annan sak.   

skulle vilja se den tillverkaren som klämmer på ett 225 däck på 8" fälg från fabrik..  ;-)   på min Peugeot 407 ska det sitta 245/35-19 orginal.  på en 8" fälg.  fungerar fin fint att åka med.  är ju svennebanan bilar så det kvittar väll hur det ser ut..     kör 185/35-17 på 7x17 fälg på min Seat och det är verkligen inte trevligt på något sätt..  kör man för fort och svänger så tar fälgarna i asfalten=/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NIzmO Ollikkala Racing
6 juni 2016 · 1 724 Inlägg

Som nån sa ovan så är det originalfälg på bilen?

Om man har eftermarknadsfälg med annat ET så kan det påverka just spårkänsligheten rätt mycket om man har otur, min morbror köpte t.ex 17" eftermarknadsfälgar via nån nätsida till sin Audi A6 men den blev helt förstörd när det kom till spårkänslighet, jag justerade om framvagnen 3-4 gånger utan nån förbättring.

- Time Attack -
explosiv
6 juni 2016 · 133 Inlägg

Nu är fälgen mätt, fick det till 21,5 cm vilket jag avrundar till 8,5" fälgen är original och vad jag ska se från manual så heter den fontana.
Smart att fota, varför tänkte jag inte på det smile

H3dlund Med lem
6 juni 2016 · 1 127 Inlägg

Googlar man Fontana är dom 17x7,5", 8,5" låter för brett för att vara en originalfälg till en sån bil.

Senast redigerat av H3dlund (6 juni 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang