Byta förgasare? Volvo 240 -85 B200k

Wheel_Spin
18 maj 2016 · 245 Inlägg

Hej!

Jo det är så att jag tänkte byta förgasare i min 240, har motorn b200k och det verkar vara en halv elektroniskt styrd förgasare. Det går alltså lite el indraget till den. Dock är chocken manuell. Nu är frågan. En singel Weber/Fajs borde väl besiktningen godkänna? Det har jag hört iallafall.

Isåfall vilken storlek lämpar sig? Kan jag köra på med 55an?

Alltså en singel weber/fajs isåfall.

Den elektroniska styrningen bör jag kunna lämna åt sidan, då Weber/Fajsen är mekaniskt styrd eller?

Sedan är det väl den högra Förgasaren jag ska välja, då den högra bara har en bränsleanslutning smile

Till sist, så har jag ju insuget som Solex förgasaren sitter på, vad bör jag göra för att få en Fajs eller Weber att passa på bästa sätt? Finns det någon typ av adapterplatta eller något? Eller ska jag be någon svarva ut något åt mig? tongue

Senast redigerat av Wheel_Spin (18 maj 2016)

Knugcab
18 maj 2016 · 5 111 Inlägg

Kör med en Weber 36/36 eller liknande i stället. Bilprovningen märker troligen inget och den är lättare anpassa till det insug du har.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Wheel_Spin
18 maj 2016 · 245 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Kör med en Weber 36/36 eller liknande i stället. Bilprovningen märker troligen inget och den är lättare anpassa till det insug du har.

Ja juste den skiten finns ju, 36/36 DCD passar väl rätt på? smile

Wheel_Spin
18 maj 2016 · 245 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Kör med en Weber 36/36 eller liknande i stället. Bilprovningen märker troligen inget och den är lättare anpassa till det insug du har.

Verkar va luftintaget som blir problemet, men ska väl gå att sätta ett luftfilter istället. Annars hittade jag en färdig sats för just b200k. Dock med en WEBER 34 DRTM. Men då kanske man lika väl kan köpa en original -.-

Knugcab
18 maj 2016 · 5 111 Inlägg

Mja, allt funkar nog bättre än de där knepiga Solexeländena.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang