Köpråd

Berggren75
19 maj 2016 · 24 Inlägg

Jag testade att lägga ut min v70n 2,5t tidig 04 23+++ på mätaren och fick den såld så nu står jag i mellan 2 helt olika  bilar när det nu ska köpas en ny familjebil  Det står mellan  ett säkert kort Nämligen  en 05-06 ans  v70 2,5t eller Passat 2,0 fsi 06-07  även   v70 d5 05

Senast redigerat av Berggren75 (19 maj 2016)

Djo
19 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Berggren75 skrev:
Jag testade att lägga ut min v70n 2,5t tidig 04 23+++ på mätaren och fick den såld så nu står jag i mellan 2 helt olika  bilar när det nu ska köpas en ny familjebil  Det står mellan  ett säkert kort Nämligen  en 05-06 ans  v70 2,5t eller Passat 2,0 fsi 06-07  även   v70 d5 05

v70 06-07 med 2,5t Bensin är det bästa av alternativen du räknar upp. Du har ju haft en 04 och du vet ju vad det är för bil och att dom är driftsäkra och förbaskat bekväma.

Den årsmodell på passat är den värsta av dom alla dom rostar kopiöst plus alla andra problem med dom.

V70 med D5 är du faktiskt i behov av en diesel ? Om inte köp en Bensinare och folk "behöver" Diesel har dom blivit pålurade.
Kör du mycket kortsträckor ? kör du under 2500 mil per år ? är svaret ja på båda frågorna så köp en bensinare, Ja det är vad jag tycker iallafall.
Plus att 2,5t vid långkörning inte drar mycket vid långkörning så behovet av en diesel tror jag inte du kommer behöva.

Senast redigerat av Djo (19 maj 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
19 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Djo skrev:

Berggren75 skrev:
Jag testade att lägga ut min v70n 2,5t tidig 04 23+++ på mätaren och fick den såld så nu står jag i mellan 2 helt olika  bilar när det nu ska köpas en ny familjebil  Det står mellan  ett säkert kort Nämligen  en 05-06 ans  v70 2,5t eller Passat 2,0 fsi 06-07  även   v70 d5 05

v70 06-07 med 2,5t Bensin är det bästa av alternativen du räknar upp. Du har ju haft en 04 och du vet ju vad det är för bil och att dom är driftsäkra och förbaskat bekväma.

Den årsmodell på passat är den värsta av dom alla dom rostar kopiöst plus alla andra problem med dom.

V70 med D5 är du faktiskt i behov av en diesel ? Om inte köp en Bensinare och folk "behöver" Diesel har dom blivit pålurade.
Kör du mycket kortsträckor ? kör du under 2500 mil per år ? är svaret ja på båda frågorna så köp en bensinare, Ja det är vad jag tycker iallafall.
Plus att 2,5t vid långkörning inte drar mycket vid långkörning så behovet av en diesel tror jag inte du kommer behöva.

Beror ju givetvis på vad man jämför med. Men i många fall "går det ihop sig" betydligt tidigare än 2500mil. Sett till min tidigare A6, går nuvarande A4 inte bara ihop sig, utan även försäkringen blir betald, redan vid 1500mil.

För att förtydliga; att köra 1500 mil, inklusive skatt, på A6:an (bensin) kontra A4:an (diesel) ger en besparing stor nog att nästan betala hela årsförsäkringen på A4:an (edit: detta efter att den hutlösa skatten på en pre-05-bil (som A4an är) är betald).

Men visst, det beror som sagt på vad man "går från" och hur drivmedelspriserna förhåller sig till varandra. Vid samma literpris betalar besparingen i lägre förbrukning på dieseln skatten och "lite till".

Men är det mycket småsträckor så är väl inte direkt diesel att rekommendera av andra anledningar.

Senast redigerat av it_mutt (19 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
19 maj 2016 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:

Berggren75 skrev:
Jag testade att lägga ut min v70n 2,5t tidig 04 23+++ på mätaren och fick den såld så nu står jag i mellan 2 helt olika  bilar när det nu ska köpas en ny familjebil  Det står mellan  ett säkert kort Nämligen  en 05-06 ans  v70 2,5t eller Passat 2,0 fsi 06-07  även   v70 d5 05

v70 06-07 med 2,5t Bensin är det bästa av alternativen du räknar upp. Du har ju haft en 04 och du vet ju vad det är för bil och att dom är driftsäkra och förbaskat bekväma.

Den årsmodell på passat är den värsta av dom alla dom rostar kopiöst plus alla andra problem med dom.

V70 med D5 är du faktiskt i behov av en diesel ? Om inte köp en Bensinare och folk "behöver" Diesel har dom blivit pålurade.
Kör du mycket kortsträckor ? kör du under 2500 mil per år ? är svaret ja på båda frågorna så köp en bensinare, Ja det är vad jag tycker iallafall.
Plus att 2,5t vid långkörning inte drar mycket vid långkörning så behovet av en diesel tror jag inte du kommer behöva.

Beror ju givetvis på vad man jämför med. Men i många fall "går det ihop sig" betydligt tidigare än 2500mil. Sett till min tidigare A6, går nuvarande A4 inte bara ihop sig, utan även försäkringen blir betald, redan vid 1500mil.

För att förtydliga; att köra 1500 mil, inklusive skatt, på A6:an (bensin) kontra A4:an (diesel) ger en besparing stor nog att nästan betala hela årsförsäkringen på A4:an.

Men visst, det beror som sagt på vad man "går från" och hur drivmedelspriserna förhåller sig till varandra. Vid samma literpris betalar besparingen i lägre förbrukning på dieseln skatten och "lite till".

Men är det mycket småsträckor så är väl inte direkt diesel att rekommendera av andra anledningar.

Så kan det vara vist. Men jag är väl aningen partisk också då jag inte har så mycket över för diesel.

Har själv suttit och räknat och för min del aldrig sett fördelen med en diesel då skatten alltid har käkat upp mellan skillnaden men det är för min del det.

sen kan man självklart diskutera detta i mängder om man vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Berggren75
23 maj 2016 · 24 Inlägg

blev  en  2005 ans  v70n 2,5 t

Djo
23 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Berggren75 skrev:
blev  en  2005 ans  v70n 2,5 t

Låter riktigt fint det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torpis Forummoderator
26 maj 2016 · 10 572 Inlägg

1§ Innan du startar en ny tråd eller skriver ett inlägg.
Sök! Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang