Bilpriser.se stämmer inte alls med verkligheten - när man ska köpa bil.

torsen
21 maj 2016 · 7 198 Inlägg

Men nästan tvärt om när man vill sälja?
Har lämnat bud på 5 bilar senaste veckan.
Trots mitt påslag på drygt 20% på bilpriser.se så nobbar säljare.
Allra värst är bilfirmor som ofta begär mer än dubbelt vad bilpriser.se anger.

Är bilpriser.se helt ute och cyklar?

Är inte dom rikslikaren vad gäller begpriser på svenska marknaden.

it_mutt Avstängd
21 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Det varierar enormt. Vissa bilar stämmer "någorlunda", andra inte det minsta.

Min A6:a värderar dom, hos en handlare, till 73.000:-, privat till 58.700-66.400:- . Vilket då är galet bra...sen att jag inte under några omständigheter skulle få de summorna, ja det är en annan femma.

Så nej, jag skulle inte förlita mig på Bilpriser.se (och givetvis finns det exempel som är galna åt andra hållet också).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
trippelturbo Trucker
21 maj 2016 · 2 710 Inlägg

Inget illa mot TS, men jag anser att det är oseriösa/okunniga som förlitar sig på Bilpriser! Haft med vissa bilhandlare och göra som blint förlitar sig på den hemsidan..

Fart missbrukare
Tobzter
21 maj 2016 · 3 144 Inlägg

Men vad har man å jämföra med...Det är blocket som sätter priser på bilarna kan man säga  .är ju nästan bara där man kan kolla vilket pris liknade bilar ligger i....

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
torsen
21 maj 2016 · 7 198 Inlägg

tobzter skrev:
Men vad har man å jämföra med...Det är blocket som sätter priser på bilarna kan man säga  .är ju nästan bara där man kan kolla vilket pris liknade bilar ligger i....

Du måste skilja på bilars värde och vad som begärs för dem.
På Blocket finns, nästan, bara optimister.
Dyker en prisvärd bil upp på Blocket så är den borta på några minuter.
Många bilhandlare har bevakning på vissa bilar.
En bilhandlare berättade det för mig.
Men han har det som privatperson - inte som företagare.

Cupra_
21 maj 2016 ·

Jag brukar förlita mig mer på blocket och vad liknande bilar annonseras för där. Har jag bråttom lägger jag mig lite under, annars mitt i lite beroende på utrustning och ev. defekter, mil m.m.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2016 · 17 380 Inlägg

Nej de stämmer inte. Har aldrig gjort.

Blocket styr priserna.

En anekdot: När jag var bilhandlare hade vi vår "lilla gröna bok". Då hade Blocket kommit. Boken angav inköpspriser för de flesta bilar. 4 böcker per år. De äldre gick på bokens siffror... Så jävla galet det blev ibland! En minnesvärd sak är är när en av  "de gamla rävarna" Gav 30000:- i inbyte för en Saab 9-5 sedan. Den var värd kanske 12500:- i inbyte... Givetvis blev säljaren nöjd och bytte in bilen. Han fick i princip en gratis nyare bil. Chefen var sådär nöjd men kontrakt var skrivet. Böckerna åkte ut.

Min Opel Omega är värd 10-20 tkr... Javisst! Kom å köp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-jimmy
21 maj 2016 · 377 Inlägg

Min gamla fiesta var också värd 10-20 tkr, Hahah.

Mr_Smurf
21 maj 2016 · 23 Inlägg

På nyare bilar av vanlig modell, typ max 6 år så stämmer det skapligt.

På äldre bilar och lite ovanligare bilar så är det ibland helt åt skogen.

Sedan bygger deras statistik på KVD och inte blocket.

https://www.autouncle.se bygger sina värderingar på flera annonssajters priser så frågan är om den är mer rättvisande.

Senast redigerat av Mr_Smurf (21 maj 2016)

Evildan
22 maj 2016 ·

Bilpriser eller KVD om man vill kalla dom för det använder en algoritm baserad på nypris, tid, mil osv och har därav väldigt lite oavsett årsmodell med verkligheten att göra, de gånger det stämmer ser jag mer som slumpartat.

Senast redigerat av Evildan (22 maj 2016)

Soulman
22 maj 2016 · 1 271 Inlägg

Jag brukar göra följande, och jag vill verkligen ha ut maximalt när jag säljer och betala så lite som möjligt när jag köper. Jag byter bil ungefär vartannat år och köper aldrig fabriksny bil, kanske 1-2 år gamla och kör cirka 2000 mil per år. Man ska inte ha bråttom och inte köpa nånting med udda motor eller färgkombinationer. De är billiga i inköp och det betyder att de behöver säljas billigt nästa gång också.

Lägg upp bevakningar på blocket för de bilar du är intresserad av. Då kan du enkelt följa vilka bilar som går iväg snabbt, vilka som blir kvar och prissänks. Där får du en stark indikator på vad marknaden är beredd att betala och vilka utrustningsnivåer som är gångbara.

Leta upp välskötta exemplar som du sedan fortsätter ta hand om. Det ger ett högre andrahandsvärde. Ta reda på serviceintervaller och vad storservicar kostar. Det är inte kul att betala 24.000 för en storservice på en gammal Audi för att man inte hade koll på läget.

Pruta tills du skäms, både privat och och hos handlare. Var dock förberedd på att det inte går vägen, bit ihop och gå på nästa bil.

Jag köper bilar som kostar cirka 400tkr och lägger ner minimalt med pengar på dem. På två år och 4000 mil tappar jag normalt upp 75-100tkr i värde. Det är mycket pengar men rätt lite när tumregeln är att bilar tappar cirka 50% av nybilspriset på 3 år. Vissa mer, andra något mindre. Lite pedant är jag allt, handtvättar alltid och parkerar så långt bort som möjligt från möjliga dörruppslag och andra faror. När mina bilar är 3 år brukar de se ut som att de nyss lämnat nybilshallen. Fattar man inte hur viktigt det är ska man hålla sig till äldre bilar eller inse att en dåligt skött bil kostar pengar att sälja.

Lycka till!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
22 maj 2016 · 1 271 Inlägg

Mr_Smurf skrev:
På nyare bilar av vanlig modell, typ max 6 år så stämmer det skapligt.

På äldre bilar och lite ovanligare bilar så är det ibland helt åt skogen.

Sedan bygger deras statistik på KVD och inte blocket.

https://www.autouncle.se bygger sina värderingar på flera annonssajters priser så frågan är om den är mer rättvisande.

Den sidan har jag inte ens hört talas om men ska kollas in. Verkar dock inte helt tillförlitligt då den hämtar prisjämförelser från Danmark när den visar brdömt marknadsvärde.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
St3v3
22 maj 2016 · 357 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Då hade Blocket kommit.

Blocket måste ju ha funnits i många år då?

Evildan
22 maj 2016 ·

Soulman skrev:

Mr_Smurf skrev:
På nyare bilar av vanlig modell, typ max 6 år så stämmer det skapligt.

På äldre bilar och lite ovanligare bilar så är det ibland helt åt skogen.

Sedan bygger deras statistik på KVD och inte blocket.

https://www.autouncle.se bygger sina värderingar på flera annonssajters priser så frågan är om den är mer rättvisande.

Den sidan har jag inte ens hört talas om men ska kollas in. Verkar dock inte helt tillförlitligt då den hämtar prisjämförelser från Danmark när den visar brdömt marknadsvärde.

Enligt autouncle tas det inte hänsyn till hur säljaren ser ut när dom bedömmer prisbilden. 😄

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2016 · 13 673 Inlägg

just när det gäller köpandet så har jag märkt en sak...  en bil som väljer mig tjänar jag pengar på en bil min kärring väljer den förlorar jag på. och jag väljer aldrig bil.

av alla bilar jag ägt så är det 3bilar jag inte fått igen pengarna jag lagt ner på den men så åker jag gamla skitbilar

men priserna på dessa sidor kan man ha som en måttstock. 
nya bilar kommer aldrig vara vinstaffärer utan man losar pengar.  men folk tittar på dessa sidor när dom sätter priser.  ibland är dom värda mer ibland mindre men det ser man på åtgången på tex blocket.  Ligger en bil rätt i priset så är den borta inom 1vecka.  dom som ligger för högt har legat där i 1månad. så då får man en liten hint om vad man inte ska sälja sin bil för och vad man inte ska köpa sin bil för.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang