200sx S13 Tryck i vatten kylingen

Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
21 maj 2016 · 32 Inlägg

Min 200sxa med CA18DET får ett sånt tryck i expansions kärlet och tempen stiger fast de finns vatten i den, och inge värme i bilen.

Det värkar som att vattnet inte cirkulerar ordentligt då vissa slangar är varma och vissa kalla.
Den som går in i värmepaketet är lite små varm men den skall vara varmare. Och den som går ifrån värme paketet är helt kall, och vidare ifrån den slangen går ju in i ett rör som går in i vattenpumpen. Men de knasiga är att röret är att ena halvan av röret är stekhet som de ska vara, ooch andra delen är lite små varm, så de är där jag gissar är att de är något sorts stopp där...

Någon som vet några vanliga problem på CA motorerna som kan fela??

Här på bilden är det 3b som returen är ifrån värme paketet. 2b går in i vattenpumpen. Och det är det röret som är hälten varmt och hälften kallt.
http://www.driftopia.com/blog/wp-content/uploads/2007/11/coolantflownumberdb.jpg

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
jaka54
21 maj 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Byt termostat!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2016 · 14 048 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Byt termostat!

Jaa, det är nog det billigaste att göra och en trolig felkälla!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
21 maj 2016 · 32 Inlägg

Termostaten är borta redan, glömde skriva det tongue

Komp prov har jag gjort och det var bra lite över 10bar så typ 10,05-,1 var lägsta på 4cyl. 10,2bar på 2cyl och skall vara 10:1 så inge fel där med kompressionen iaf. Men skall se om jag hinner göra ett "Leak down test" och göra ett test som man kollar om det finns avgaser i vattnet. Vet inga vad det heter dock tongue

Senast redigerat av Sagge957 (21 maj 2016)

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
21 maj 2016 · 32 Inlägg

Tänkt med komp- provet att inte topp packningen är slut (till en viss del), men att mäta avgas halten i vatten skall jag göra då, beroende på vad jag får för resultat tar jag och gör ett leak-down. Men jaoo, jag gissar på att nån slang är fel dragen då bilen haft många ägare och typ 5 motor byten före jag skaffa mig bilen.

Det konstiga är att man kan köra utan problem 20min, sen "poff" tempen flyger upp, och en massa tryck i expansions kärlet och man öppnar lite smått på locket, och de kommer ut tryck (kyl slangarna hårda) och sen mittiallt försvinner allt tryck direkt och slangarna mjuka igen.

Men skall hissa upp fronten å lufta som man måste göra på BMW och se hur de går big_smile

Senast redigerat av Sagge957 (21 maj 2016)

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
21 maj 2016 · 32 Inlägg

Står förtillfället och luftar med fronten upp hissad, ståt i säkert 20min och luftat och verkar inte komma mera luft. Men passade på och felsöka lite och märkte att vatten rören till värme paketet inuti kupén är kalla fast bilen är i arbets temp och slangarna till kylarn är stekheta. Så verkar lite som något stock i värme paketet som gör så inte vattnet flödar runt som det skall. Men skall se om jag hittar några bilder på vart alla slangar skall så jag får dom på rätt plats big_smile

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
21 maj 2016 · 32 Inlägg

Sagge957 skrev:
Står förtillfället och luftar med fronten upp hissad, ståt i säkert 20min och luftat och verkar inte komma mera luft. Men passade på och felsöka lite och märkte att vatten rören till värme paketet inuti kupén är kalla fast bilen är i arbets temp och slangarna till kylarn är stekheta. Så verkar lite som något stock i värme paketet som gör så inte vattnet flödar runt som det skall. Men skall se om jag hittar några bilder på vart alla slangar skall så jag får dom på rätt plats big_smile

Glömde skriva att det inte alls blir värme i bilen

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2016 · 14 048 Inlägg

Sagge957 skrev:

Sagge957 skrev:
Står förtillfället och luftar med fronten upp hissad, ståt i säkert 20min och luftat och verkar inte komma mera luft. Men passade på och felsöka lite och märkte att vatten rören till värme paketet inuti kupén är kalla fast bilen är i arbets temp och slangarna till kylarn är stekheta. Så verkar lite som något stock i värme paketet som gör så inte vattnet flödar runt som det skall. Men skall se om jag hittar några bilder på vart alla slangar skall så jag får dom på rätt plats big_smile

Glömde skriva att det inte alls blir värme i bilen

Nejdå, det skrev du i första inlägget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
21 maj 2016 · 152 Inlägg

Av egen erfarenhet från ca18det så vet jag att luft är ett stort problem om man inte gör rätt när man fykker på vatten. Det jag brukar göra är att lossa slangen bakom termostaten på termostathuset, och när jag fyller på så ser jag när det kommer vatten ur den anslutningen, då är det bra. Den metoden har alltid fungerat för mig.
Förutsatt att allt annat är i bra skick och rätt kopplat. kör man sen med full värme i kupén så ska det komma varmluft rätt snart efter motorn startas om termostaten är monterad.

Jag läste inte så noga, har du original expansionskärl? eller volvo typ? original är ju trycklöst och ska bara evakuera från kylsystemet när trycket blir för högt där, eller tillföra vatten när det är för lite i systemet.

Och man ska inte öppna något trycksatt kylsystem när det är varmt, det kommer ut vatten då pga. trycket. det är naturligt.

Någon har säkert skrivit det redan, men är det luft i systemet så beter det sig som du skriver, att poff så går värmen upp. Nissans original vattentempmätare är inte att lita på heller. När den rör sig över hälften så kokar det nästan redan, av egen erfarenhet tycker jag det är så iaf.

Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
23 maj 2016 · 32 Inlägg

Smurfenglubb skrev:
Av egen erfarenhet från ca18det så vet jag att luft är ett stort problem om man inte gör rätt när man fykker på vatten. Det jag brukar göra är att lossa slangen bakom termostaten på termostathuset, och när jag fyller på så ser jag när det kommer vatten ur den anslutningen, då är det bra. Den metoden har alltid fungerat för mig.
Förutsatt att allt annat är i bra skick och rätt kopplat. kör man sen med full värme i kupén så ska det komma varmluft rätt snart efter motorn startas om termostaten är monterad.

Jag läste inte så noga, har du original expansionskärl? eller volvo typ? original är ju trycklöst och ska bara evakuera från kylsystemet när trycket blir för högt där, eller tillföra vatten när det är för lite i systemet.

Och man ska inte öppna något trycksatt kylsystem när det är varmt, det kommer ut vatten då pga. trycket. det är naturligt.

Någon har säkert skrivit det redan, men är det luft i systemet så beter det sig som du skriver, att poff så går värmen upp. Nissans original vattentempmätare är inte att lita på heller. När den rör sig över hälften så kokar det nästan redan, av egen erfarenhet tycker jag det är så iaf.

Skall pröva så du lufta, tack för tipset big_smile
När jag köpte bilen var det en eftermarknads alu kylare utan expansions kärl. Dvs endast ett påfyllnings lock på kylarn, men den var kina modell så den började pissa längst lödningarna där vattnet går igenom så bara och kasta den... lite svårt och hitta delar till en s13 här i trakterna så fick bli en volvo v40 kylare som har expansions kärl ingång i kylarn och luft utgång till kärlet. Exp.kärlet är ifrån en volvo 850 (tror jag)

Min brukis så fick bli lite provisoriskt och hoppades på att det skulle funka hmm

Men lite uppdate nu. så lördag kväll körde jag och den började puffa lite vitrök ur sig då man gasa lite och släppte gasen igen. Senare började den ånga ur sig vitrök som ett ånglok så ganska säker på att topplocks packningen ha farit, tack för allt grabbar big_smile

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang