Seg och orkeslös Mazda Miata

pillkrill
23 maj 2016 · 10 Inlägg

Hej!
Jag hoppas nu på att jag kan få hjälp här utav er kunniga.

Snäll som jag är ställer jag upp åt en bekant för att åtgärda ett fel som jag till en början trodde va enkelt.
Bilens fel är att den är orkeslös på lägre varv men efter ca 4000 rpm blir den något piggare.
Det är en MX-5 från 1990 med en 1,6 liters motor som gått ~ 200000 km.


Det jag har gjort för att felsöka är följande:
bytt tändstift, tändkablar, tändmodul, lambdasond, luftmängdsmätare, spridare.
Har även kollat efter vakumläckor, täppt luftfilter.
Har testat att köra utan bränslefilter, testat att köra en annan bränslepump direkt till motorn, har skruvat på justeringsskruven vid insuget fram och tillbaka, testat att köra med lambdasonden urkopplad.

Allt detta och fortfarande går inte bilen riktigt.
Det låter inte som att den misständer, den är bara helt enkelt orkeslös och går knappt att köra när man ligger mellan 1000-3000 rpm.
Vid lite "lugnare" gas känns det som att den går "renare" och inte blurrar lika mycket, men vid fullgas ökar den väldigt sakta upp i varv, värst när man kör, men även något vid stillastående.
Är bilen kallt är det värre, något bättre när den är varm.


Jag har fått tips att det eventuellt kan vara så att innehållet i katalysatorn har lossnat och därav täpper igen.
Det jag själv tror mest på är tändspolen, men många kunniga säger att det inte är så troligt och att fenomenet borde vara tvärtom i så fall.

Jag har lagt ganska mycket pengar på bilen redan nu och det känns enorm jobbigt för mig att lämna tillbaka den och be om pengar för delar när felet fortfarande kvarstår.
Jag hoppas att ni kanske kan komma med något bra tips på vad jag kan göra, eller ska jag beställa en tändspole?

Curse
23 maj 2016 · 686 Inlägg

Inte ovanligt att katalysatorn säckar ihop invändigt. Hur mår fördelarlock och rotor?

Mazda 6 "MPS" (2006)
pillkrill
23 maj 2016 · 10 Inlägg

Curse skrev:
Inte ovanligt att katalysatorn säckar ihop invändigt. Hur mår fördelarlock och rotor?

Finns inget sådant på denna.

Mew
23 maj 2016 · 2 156 Inlägg

Jag skulle också gissa på att något i avgassystemet (oftast katten ja) är tilltäppt. Testa lossa downpipen och se om det blir bättre!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang