Kan kamkedja ta stryk av att man startar bilen i rullning?

skinner
23 maj 2016 · 8 Inlägg

Min bil har blivit sjukt slö. Ibland liksom rycker den till och den går som vanligt men för det mesta befinner den sig i sitt nya slöare jag. Det är en touran 1.4 tsi. Jag misstänker att kedjan kuggat över

Kan kedjan kugga över om man kör med bilen och slår av och på nyckeln i fart så att säga?

Polaren
23 maj 2016 · 352 Inlägg

Jag ska inte garantera mina ord men JA den kan kugga över då det är hydralisk kamkedje sträckare på dessa som jag fått höra. En kollega berättade detta som har en likadan och varit inlämnad flertalet gånger för motorhaveri.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
torsen
24 maj 2016 · 7 189 Inlägg

Svar på rubriken: NEJ

Nybergrobin
24 maj 2016 · 2 375 Inlägg

Har kamkedjan kuggat över så är motorn skrot (startar ej)  den rätar inte till sig stundvis heller. Lämna in på felsökning

spillolja
24 maj 2016 · 4 009 Inlägg

Kedjorna blir slak pga. av longlifeservice och kuggar då över om motorn dras baklänges

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj 2016 · 13 644 Inlägg

har man en 1.4tsi som fortfarande går så är mitt tips sälj fort ;-)

om kedjan börjar strula så har man tur så lyser motorlampan.  men det är då det gäller att stänga av skiten och inte röra den förens man verkligen vet vad det är som tände den på dom där dyng motorerna.

laga själv en 1.2 Bme motor (3cyl 12V) där alla 12v var krökta pga kamkedjan kugga när bilen stog med växel i uppförslut.. riktigt jävla skrot är vad vags bilar med kedja är

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
24 maj 2016 · 5 508 Inlägg

spillolja skrev:
Kedjorna blir slak pga. av longlifeservice och kuggar då över om motorn dras baklänges

Kedjan blir inte slak pga longlife, kedjan blir slak pga att den är för klen.


Kamkedjespännaren spänner endast när motorn snurrar framlänges, lyckas man få motorn snurra baklänges så kuggar kedjan om (dum konstruktion men problemet uppstår oftast pga brukare ej använder p-bromsen).
Man ska aldrig lita på att endast växeln håller fast bilen i backe.

Har faktiskt varit med om att kedjan kuggat när man vridit motorn baklänges med spärrskaft, men det har då varit i samband med kamkedjebyte så då var kedjan redan uttöjd.

Misstänker du att kedjan kuggat över så parkera bilen fort som fan och bärga den till närmsta VW-verkstad.
Eller om du har försäkring med motorskadegaranti som ej är förbrukad så kör bara tills motorn stannar då försäkringsbolagen annars ej godkänner reparationen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
26 maj 2016 · 4 009 Inlägg

På saab 99 från 1978   och saab 900 tom 1993  har på dess växellådor en  trippelkedja i växellådans transmission
som överför hela motorns vridmoment

kedjan är inte klen, med bristande smörjning nöts den ut som vilken moppekedja som hellst

olja med låg viskositet tex. 0W-30, 5W-30  är en bidragande orsak

tag en 5w-40, 5w-50 eller 10w-40 desyntet istället

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mb_pucken
26 maj 2016 · 5 082 Inlägg

simlar skrev:

spillolja skrev:
Kedjorna blir slak pga. av longlifeservice och kuggar då över om motorn dras baklänges

Kedjan blir inte slak pga longlife, kedjan blir slak pga att den är för klen.


Kamkedjespännaren spänner endast när motorn snurrar framlänges, lyckas man få motorn snurra baklänges så kuggar kedjan om (dum konstruktion men problemet uppstår oftast pga brukare ej använder p-bromsen).
Man ska aldrig lita på att endast växeln håller fast bilen i backe.

Har faktiskt varit med om att kedjan kuggat när man vridit motorn baklänges med spärrskaft, men det har då varit i samband med kamkedjebyte så då var kedjan redan uttöjd.

Misstänker du att kedjan kuggat över så parkera bilen fort som fan och bärga den till närmsta VW-verkstad.
Eller om du har försäkring med motorskadegaranti som ej är förbrukad så kör bara tills motorn stannar då försäkringsbolagen annars ej godkänner reparationen.

Håller med om att det ej beror på longlife service. För klen kedia men beror det inte också på för dålig smörjning? Har för mig att man fick byta kamaxelkåpa på vissa med ett extra munstycke för smörjning :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cupra_
26 maj 2016 ·

mb_pucken skrev:

simlar skrev:

spillolja skrev:
Kedjorna blir slak pga. av longlifeservice och kuggar då över om motorn dras baklänges

Kedjan blir inte slak pga longlife, kedjan blir slak pga att den är för klen.


Kamkedjespännaren spänner endast när motorn snurrar framlänges, lyckas man få motorn snurra baklänges så kuggar kedjan om (dum konstruktion men problemet uppstår oftast pga brukare ej använder p-bromsen).
Man ska aldrig lita på att endast växeln håller fast bilen i backe.

Har faktiskt varit med om att kedjan kuggat när man vridit motorn baklänges med spärrskaft, men det har då varit i samband med kamkedjebyte så då var kedjan redan uttöjd.

Misstänker du att kedjan kuggat över så parkera bilen fort som fan och bärga den till närmsta VW-verkstad.
Eller om du har försäkring med motorskadegaranti som ej är förbrukad så kör bara tills motorn stannar då försäkringsbolagen annars ej godkänner reparationen.

Håller med om att det ej beror på longlife service. För klen kedia men beror det inte också på för dålig smörjning? Har för mig att man fick byta kamaxelkåpa på vissa med ett extra munstycke för smörjning :-)

Ja och nej. Kedjesträckaren kan bli kass av longlife-service då den oljan går så länge och gärna koksar, vilket sätter igen den hydrauliska kedjesträckaren vilket gör kedjan slak, så den kuggar över.
I det fallet är det således inte kedjans fel. Sen är deras kedjor skit också då jag vet ett par som kuggat ändå.

Evildan
26 maj 2016 ·

En sammanfattning av tidigare inlägg:

VAGs kamkedjor är skräp.
VAGs longlife service är skräp.
Kombinera dessa och du har skräp i oljetråget.

Gällande transmissonskedjor: HSD har kedja.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2121287

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2016 · 13 644 Inlägg

Evildan skrev:
En sammanfattning av tidigare inlägg:

VAGs kamkedjor är skräp.
VAGs longlife service är skräp.
Kombinera dessa och du har skräp i oljetråget.

Gällande transmissonskedjor: HSD har kedja.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2121287

lättast att samanfatta är att köper man en bil från V.A.G så får man skit ;-)

det är tyvärr så. 

när dom inte lyckas göra någon motor med kedja bra så är dom rätt fel ute..

endå så påstår alla dårar att kamkedja är så jävla bra.  för man slipper byta kamrem..  men jag byter hellre kamrem än en topp och kamkedja.. ;-)


1.2 (60hk) bme och någon mer   rasar pga sträckaren fastnar
1.4tsi  kamkedjan sträcker sig så den rasar
2.0tfsi/tsi  rasar pga spännaren fastar och den rasar
2.0tdi pajar drevet och kedja till oljepumpen..

skitbra grejer.    detta är alltså motorer från 05- 
kolla på gamla hedliga vw och audi motorer dom går fan aldrig sönder riktiga stryktåliga grejer men så fort dom hänger dit den där jävla kedjan så börjar problemen direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
26 maj 2016 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:
En sammanfattning av tidigare inlägg:

VAGs kamkedjor är skräp.
VAGs longlife service är skräp.
Kombinera dessa och du har skräp i oljetråget.

Gällande transmissonskedjor: HSD har kedja.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2121287

lättast att samanfatta är att köper man en bil från V.A.G så får man skit ;-)

det är tyvärr så. 

när dom inte lyckas göra någon motor med kedja bra så är dom rätt fel ute..

endå så påstår alla dårar att kamkedja är så jävla bra.  för man slipper byta kamrem..  men jag byter hellre kamrem än en topp och kamkedja.. ;-)


1.2 (60hk) bme och någon mer   rasar pga sträckaren fastnar
1.4tsi  kamkedjan sträcker sig så den rasar
2.0tfsi/tsi  rasar pga spännaren fastar och den rasar
2.0tdi pajar drevet och kedja till oljepumpen..

skitbra grejer.    detta är alltså motorer från 05- 
kolla på gamla hedliga vw och audi motorer dom går fan aldrig sönder riktiga stryktåliga grejer men så fort dom hänger dit den där jävla kedjan så börjar problemen direkt

Kamkedja är bra, se på Mercedes-Benz som har kedjor och det är väldigt sällan några problem med dom eller varför inte blicka österut, någon asiatisk släde som har problem med kedjor i VAGs utsträckning wink ?
Ergo: problemet är inte kamkedja, problemet är VAG som det inte sällan är.
Gamla hederliga VAG-motorer är inte heller några höjdare, vattenpumpar på motorfamiljen som var monterad i Golf Mk1 Mk2 och många andra modeller, toppar skär på löpande band i gamla dieselmotorerna från samma era, fördelningspumpar till höger och vänster oavsett årgång...så nej dom byggde inte bättre grejor fler heller.
Dessa problem som VAG brottats med genom åren och fler därtill som framvagnar, framvagnsbalkar Golf, diverse alla möjliga modellrelaterade elfel osv får mig att fundera över varför folk (VAGägare) envisas med att betala dyra pengar för något som en normalt begåvad individ med en simpel googling kan utröna att det mesta från koncernen inte håller måttet...för att inte nämna DSG eller dieselgate.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2016 · 13 644 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:
En sammanfattning av tidigare inlägg:

VAGs kamkedjor är skräp.
VAGs longlife service är skräp.
Kombinera dessa och du har skräp i oljetråget.

Gällande transmissonskedjor: HSD har kedja.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2121287

lättast att samanfatta är att köper man en bil från V.A.G så får man skit ;-)

det är tyvärr så. 

när dom inte lyckas göra någon motor med kedja bra så är dom rätt fel ute..

endå så påstår alla dårar att kamkedja är så jävla bra.  för man slipper byta kamrem..  men jag byter hellre kamrem än en topp och kamkedja.. ;-)


1.2 (60hk) bme och någon mer   rasar pga sträckaren fastnar
1.4tsi  kamkedjan sträcker sig så den rasar
2.0tfsi/tsi  rasar pga spännaren fastar och den rasar
2.0tdi pajar drevet och kedja till oljepumpen..

skitbra grejer.    detta är alltså motorer från 05- 
kolla på gamla hedliga vw och audi motorer dom går fan aldrig sönder riktiga stryktåliga grejer men så fort dom hänger dit den där jävla kedjan så börjar problemen direkt

Kamkedja är bra, se på Mercedes-Benz som har kedjor och det är väldigt sällan några problem med dom eller varför inte blicka österut, någon asiatisk släde som har problem med kedjor i VAGs utsträckning wink ?
Ergo: problemet är inte kamkedja, problemet är VAG som det inte sällan är.
Gamla hederliga VAG-motorer är inte heller några höjdare, vattenpumpar på motorfamiljen som var monterad i Golf Mk1 Mk2 och många andra modeller, toppar skär på löpande band i gamla dieselmotorerna från samma era, fördelningspumpar till höger och vänster oavsett årgång...så nej dom byggde inte bättre grejor fler heller.
Dessa problem som VAG brottats med genom åren och fler därtill som framvagnar, framvagnsbalkar Golf, diverse alla möjliga modellrelaterade elfel osv får mig att fundera över varför folk (VAGägare) envisas med att betala dyra pengar för något som en normalt begåvad individ med en simpel googling kan utröna att det mesta från koncernen inte håller måttet...för att inte nämna DSG eller dieselgate.

dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.   dessutom mäter dom inte nox gaserna i sverige så det kvittar totalt.....  aldrig haft problem med någon äldre vag bil.. dom har gått som klockor fast jag plågat skiten ur dom.... men vet många som haft problem med lite nyare vag bilar.. och själv börjar jag få svart bälte i att meka det där dyngat fast jag inte ens jobbar som mekaniker =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rcy
27 maj 2016 · 1 705 Inlägg

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Jag är antagligen så långt ifrån miljöpartist man överhuvudtaget kan komma, men allvarligt, hur jävla trångsynt är man inte om man kallar dieselgate för "trams"?
Frånsett miljöaspekten så lurade dom fullkomligt medvetet miljontals av sina kunder. Du tycker inte det är ett problem?

(Vid närmare eftertanke så är väl alla som köper VAG mer eller mindre lurade från början, men ändå..)

BMW 320i "tysken" (2007)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Cupra_
27 maj 2016 ·

rcy skrev:

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Jag är antagligen så långt ifrån miljöpartist man överhuvudtaget kan komma, men allvarligt, hur jävla trångsynt är man inte om man kallar dieselgate för "trams"?
Frånsett miljöaspekten så lurade dom fullkomligt medvetet miljontals av sina kunder. Du tycker inte det är ett problem?

(Vid närmare eftertanke så är väl alla som köper VAG mer eller mindre lurade från början, men ändå..)

Jag håller delvis med growe då jag har en av de drabbade bilarna.. Jag kunde inte bry mig mindre. Helnöjd med bilen ändå och ska vi snacka miljö ska man inte köra bil alls då till och med laddhybriderna släpper ut mängder med skit under tillverkning av batterierna..

Jag förstår hur du menar också, och kan hålla med där med. Men glöm inte att alla märken är skit men på olika sätt. BMW rostar, Volvos elektronik suger, franska bilar behöver jag knappt nämna..

jaka54
27 maj 2016 · 5 656 Inlägg

Hej!
VAG bilarna var kanske inte bättre förr men min 27 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (manuell) (115hk) går som en klocka, ser lika bra ut , om inte bättre nu, som när jag köpte den 1994 och den klarar rost ypperligt och min Audi TT 3,2lit roadster (2004) med DSG låda (9000mil) går fortfarande, efter fem år i min ägo (Tyskimport) hur bra som helst (tvi,tvi).
Nya bilar, åtminstone en del, är naturligtvis bekvämare än min gamla Audi 100, men förra året prövade jag på kul en ny Hundai x40 ?? Diesel ( i samma storleksklass som min Audi 100) och den var ingen höjdare direkt. Inte tystare än min Audi, inte mer drag och vägegenskaperna ungefär i samma klass. -Skulle jag byta!? -Nej aldrig!

rcy
27 maj 2016 · 1 705 Inlägg

Deception skrev:
Jag håller delvis med growe då jag har en av de drabbade bilarna.. Jag kunde inte bry mig mindre. Helnöjd med bilen ändå och ska vi snacka miljö ska man inte köra bil alls då till och med laddhybriderna släpper ut mängder med skit under tillverkning av batterierna..

Som jag försökte tydliggöra så var det inte miljöaspekten jag ansåg som det stora problemet, utan att man medvetet bröt mot lagar och regler och lurade sina kunder.
Visst, dom flesta märken har problem, men väldigt få (vad jag vet) bryter medvetet mot lagen och aktivt fuskar för att komma undan. VAG inte bara slipade på siffrorna eller undanhöll information, dom gick medvetet in och gjorde ändringar i mjukvaran för att kunna fuska!

spillolja
27 maj 2016 · 4 009 Inlägg

har inte Fiat blivit avslöjade nyss med avgasrening som stänger av efter 22 minuter ?
hur som hellst så ha dessa avgasregler blivit skrivna av okunninga och korrupta politiker

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cupra_
27 maj 2016 ·

rcy skrev:

Deception skrev:
Jag håller delvis med growe då jag har en av de drabbade bilarna.. Jag kunde inte bry mig mindre. Helnöjd med bilen ändå och ska vi snacka miljö ska man inte köra bil alls då till och med laddhybriderna släpper ut mängder med skit under tillverkning av batterierna..

Som jag försökte tydliggöra så var det inte miljöaspekten jag ansåg som det stora problemet, utan att man medvetet bröt mot lagar och regler och lurade sina kunder.
Visst, dom flesta märken har problem, men väldigt få (vad jag vet) bryter medvetet mot lagen och aktivt fuskar för att komma undan. VAG inte bara slipade på siffrorna eller undanhöll information, dom gick medvetet in och gjorde ändringar i mjukvaran för att kunna fuska!

Självlart är det ett fult agerande av dem, det håller jag absolut med om. Dessutom har de till min bil en så enkel lösning som en mjukvaruuppdatering, men det litar jag inte på. Kunde de gjort det ordentligt från början, så hade de gjort det. Sen har det ju även framkommit att många fler tillverkare fuskar med siffrorna, volvo fick väl också en skopa skit för samma sak om jag inte minns fel, dock var det inte lika utbrett så det blev inte lika stort..

Jag tror att grundproblemet är att man stressar ut nya modeller på marknaden utan att ha testat allt ordentligt och det är nog mer eller mindre likadant hos alla tillverkare..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang