kört utan tps 740 gick skit bra. med tps helt kass. vad är problemet? chippat lh.24

Berglund_696 Non stop driving
25 maj 2016 · 402 Inlägg

Tänkte fråga bara.

Har haft i bränsle och tändchippen i nu i några månader med orginal motor!
Kört den dagligen funkat hur bra som helst. Varavstopp på 7000. Och varit riktigt pigg faktiskt.
Sen har den stått i garage när vi bytte fjädrarna på bilen.
Upptäckte då att kontakten till tps inte satt i. Så kört utan tps.
Tomgång på 2200. Inget jag bry mig om den går som ett skott.

Men satte tillbaka kontakten till tps sen gick det knappt att varva ur den 6200 varav Max sen slår den ifrån
Och blörar typ. Lite avgaspuffar med. Och varavräcknaren är som ett flipperspel

Så bilen gick alltså bäst utan tps. Då gick den 7000 och drog på duktigt. Så vad är det som har hänt?

Undrar vad det är som kan vara felet. Lät som den spikade och blörade.
Allt i motorn är orginal.
inga felkoder heller på bilen.

någon som kanske vet varför eller vad i hela det är frågan om. någon box som blivit bränd?

funkade skit bra innan tps efter med eller utan tps inkopplad lite orkeslös inte samma klipp och slår ifrån vid 6000 till 6500. är som tändningen slår ifrån eller bränslet stryper.

hjälp!

Senast redigerat av Link_696 (27 maj 2016)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Berglund_696 Non stop driving
27 maj 2016 · 402 Inlägg

Någon?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Arly165 Bakhjulsdriven
27 maj 2016 · 334 Inlägg

vet inte vad som är fel men när kontakten till tps lossnade på min 16v så fick jag riktigt dålig tomgång förutom det så märkte jag inget.. std. Lh 2,4

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Berglund_696 Non stop driving
28 maj 2016 · 402 Inlägg

Jo samma här. Jag trodde tpsen va i men det var den tydligen inte. Så har haft tomgång på 2200 men det går att justera ner. Och jag satte i Chippen när tpsen inte var inkopplad och fick köra några mil med den för att systemet skulle vänja sig. Efter några mil och körning och gasat till att se vart varavstoppet låg gick bilen hur fint som helst.
Orginal motor med bara Chippen då.

Sen kopplade jag in tpsen och märkte skillnad när jag startade bilen. Tomgång på 1000 ist. Körde lite försiktigt precis som innan. Sen tänkte jag gasa ur den märkte att det var inte samma klipp i motorn och sen slog den av vid första gången redan vid 6200. Började blurra/misstända. (Spikningsskydd? Men det ska ju inte finnas på dom Chippen vad jag läst) så nollade motorn kopplade bort tps och körde igen då va den gamla karaktären tillbaka men slår ifrån iaf. Precis som med den där tpsen inkopplad men vilket den inte är.
Så frågan är om någon av boxarna är brända. Knacksensor gått åt skogen?
Lambdan?

Allt hände bara för jag kopplade in tps fan.

Senast redigerat av Link_696 (28 maj 2016)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Berglund_696 Non stop driving
28 maj 2016 · 402 Inlägg

Ingen mer? Byta bränslebox kanske? Höja bensintrycket?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Berglund_696 Non stop driving
1 juni 2016 · 402 Inlägg

Någon?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang