Råd angående felkodsläsare

Spaceweed
27 maj 2016 · 6 Inlägg

Efter en del fixande med bilen så behöver jag nu släcka en SRS lampa, vet att allt är rätt monterat/kopplat men den vägrar slockna. Har tom haft batteriet urkopplat hela natten. Lite eftersökningar på nätet visar att vissa SRS lampor inte går att nollställa på egen hand så tänkte därför skaffa mig en ODB läsare så man även har för framtida fall.

Så vad finns det för "vettiga" läsare ut som även kan radera koder (speciellt SRS för min bil) och som inte kostar skjortan? Som jag har förstått så verkar bara billigare läsare läsa ut felkoderna utan att kunna radera dom?

Bilen i fråga:
Mercedes C klass, W202 -95
38Pin "diagnostik uttag"
Har beställt adapter från 38pin - 16pin (Kan det bli problem?)

BMW e36 328 "Exem" (1995)
Dentar
27 maj 2016 · 131 Inlägg

det finns en stor uppsjö av felkodsläsare, just nu kmr jag inte ihåg vad SRS står för, men dom vanliga blåtand läsarna är en bra början. dessa läser av alla koder som triggas från motorkoder (tex lambda, motor, lmm osv) detta var vad jag började med, till BT läsare behöver man en typ av app, jag använder torque som är en välbeprövad och välfungerande app. (BT läsaren köpte jag från teknikmagasinet som är en universal, vet dock inte om den fungerar till din bil)

sen kan man avancera och inhandla mer ingående vertyg speciferade för just din biltyp. jag som har en bmw e46 har inhandlat inpa och bmwscanner, dock har jag inte fått det att funka ännu. troligtvis ngt fel på mitt diagnostikuttag på bilen.. men googlar du lär du hitta flera alternativ till din bil. nu var inte mitt svar så ingående men hoppas det kan vara till ngn hjälp iaf smile

Spaceweed
27 maj 2016 · 6 Inlägg

Dentar skrev:
det finns en stor uppsjö av felkodsläsare, just nu kmr jag inte ihåg vad SRS står för

SRS är airbag systemet som jag förstår det, plockade ner hela ratten då jag behövde byta blinkersspak och därefter tändes den. Är helt 110% på att allt är rätt kopplat så blir smått tokig på att lampan inte vill släcka sig själv

Mercan är lite av en "slit o släng" bil så tänkte se om det går att få den besiktigad. Då jag har andra bilar så vill jag inte lägga allt för mycket pengar på en just mercedes specifik produkt om det nu finns en "universal" som inte kostar så mycket mer

BMW e36 328 "Exem" (1995)
Dentar
27 maj 2016 · 131 Inlägg

nu vet jag inte hur det är på din bil, men på min har jag erfarenhet av att en sådan ''tänding'' av felkod inte går att släcka utan mer avancerad felkodsläsare. antingen biter du i det sura äpplet å betalar ngn verkstad att släcka lampan lr så inhandlar du en bättre läsare. (för min bil är det typ samma pris att betala en verkstad att släcka lampan som att köpa en läsare)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang