Handbroms tar inte.

necromanial
27 maj 2016 · 13 Inlägg

Hej!
Fick nedslag på handbromsen på besiktningen förra veckan.
Såg idag att beläggen var rätt så slut, så jag for iväg till Mekonomen och köpte nya.
Handbromsen blev NÅGOT bättre, men det är knappt. Nu börjar den ta lite när det är tre hack kvar.
Har provat att trycka ned bromsen, dra i handbromsen, släppa färdbromsen och släppa handbromsen. Har pumpat så säkert ett 50-tal gånger utan resultat.
Vajrarna rör sig fint, glidbultarna glider utan några som helst problem och handbromsarmarna kärvar inte det minsta. Trycker man upp dem för hand så tar dock den ena på halva vägen ungefär, den andra får man nästan trycka i bott för att den ska börja ta något.

Med bilen avstängd kan jag pumpa upp tryck så pedalen blir stum, när jag vrider på tändningen så sjunker den nästan ända ned i botten. (Det var så vid besiktning också, det gick igenom då bromsarna tar tillräckligt, men det känns inte helt bra).

Har googlat utan att bli något klokare och har slut på idéer. Vad ska jag prova härnäst?

Bilen är en Passat B3G II -05.

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
28 maj 2016 · 5 791 Inlägg

Har du provat skruva på justeringarna i bromsoken? Jag vet inte hur det ser ut på just den modellen men troligtvis sitter det en skruv innanför kolven. På äldre audi tror jag man fick skruva hela kolven. Du får kolla hur det skall göras på din modell.

necromanial
28 maj 2016 · 13 Inlägg

Det enda man kan  skruva på är hela kolven, sedan ska det vara självjusterande därifrån.
Pratade med flickvännens far, han sa att det kan vara så att jag inte fick in dem hela vägen så de blir "nollställda".
I värsta fall så har kolvarna varit för långt ut för länge så gängorna blivit kassa, så det bara är att byta ok.

zzr94092
28 maj 2016 · 4 369 Inlägg

när du bytt belägg/skruvat in kolvarna,så ska du pumpa ut kolvarna/beläggen med FOTBROMSEN först,sen ska det funka om oken är ok...PS,hävarmen för h-bromsen MÅSTE gå helt tillbaka för att det hela ska fungera..

necromanial
28 maj 2016 · 13 Inlägg

zzr94092 skrev:
när du bytt belägg/skruvat in kolvarna,så ska du pumpa ut kolvarna/beläggen med FOTBROMSEN först,sen ska det funka om oken är ok...PS,hävarmen för h-bromsen MÅSTE gå helt tillbaka för att det hela ska fungera..

Har både pumpat med fotbromsen separat, och provat tidigare nämnda variant med handbromsen också. Det funkar fortfarade lite sådär.
Hävarmarna går hela vägen tillbaka utan att kärva det minsta.

necromanial
28 maj 2016 · 13 Inlägg

zzr94092 skrev:
när du bytt belägg/skruvat in kolvarna,så ska du pumpa ut kolvarna/beläggen med FOTBROMSEN först,sen ska det funka om oken är ok...PS,hävarmen för h-bromsen MÅSTE gå helt tillbaka för att det hela ska fungera..

Var precis ut och provade pumpa med fotbromsen.
Det blev ingen större skillnad. Handbromsen tar lite på 9'e knäppet, låser så det inte går att backa på 10'e, så det har i alla fall blivit lite bättre än igår.
Dock så känns det som att det mest tar på höger bak, alltså det oket där hävarmen börjar ta på halva slaget.
Det blir väl kanske till att byta ok på vänster sida och lufta ur systemet, som tantens far sade till mig när vi språkades vid igår. (Baserat på att hävarmen inte nyper förrän man nästan tryckt den i bott. Luftningen på att bromspedalen nästan går att trycka i bott, sedan så är det väl ändå dags att byta ut bromsvätskan nu.)

jaka54
28 maj 2016 · 5 657 Inlägg

Hej!
Men du har väl ställskruv vid förgreningen på vajrarna under bilen!?

necromanial
28 maj 2016 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men du har väl ställskruv vid förgreningen på vajrarna under bilen!?

Hej! Jo, det har jag, men den sitter jävligt dumt till ovanför katalysatorn. Och mig veterligen så är väl vajerspänning den absolut sista åtgärden man skall göra.

zzr94092
29 maj 2016 · 4 369 Inlägg

med den justeringen ska man bara ta bort slacket i vajern,inte spänna på något..men verkar som om du har problem med ena oket iom att du kan trycka "fram" hävarmen helt

necromanial
29 maj 2016 · 13 Inlägg

zzr94092 skrev:
med den justeringen ska man bara ta bort slacket i vajern,inte spänna på något..men verkar som om du har problem med ena oket iom att du kan trycka "fram" hävarmen helt

Mjo, på flickvännens far så lät det som att jag eventuellt kan få lov att byta ut vänster ok, om det inte löser sig med ett nytt försök med att skruva in kolven.
Men jag tycker att även om ena oket funkar som det ska så borde väl handbromsen börja ta tidigare än 9-e hacket, eller blir det så för att den drar snett där vajrarna går ihop, och därför får så långt slag på handbromsspaken innan det tar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2016 · 13 983 Inlägg

necromanial skrev:

zzr94092 skrev:
med den justeringen ska man bara ta bort slacket i vajern,inte spänna på något..men verkar som om du har problem med ena oket iom att du kan trycka "fram" hävarmen helt

Mjo, på flickvännens far så lät det som att jag eventuellt kan få lov att byta ut vänster ok, om det inte löser sig med ett nytt försök med att skruva in kolven.
Men jag tycker att även om ena oket funkar som det ska så borde väl handbromsen börja ta tidigare än 9-e hacket, eller blir det så för att den drar snett där vajrarna går ihop, och därför får så långt slag på handbromsspaken innan det tar?

Åtgärda detta också! Detta är ju anledningen att spaken tar så högt upp!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
necromanial
29 maj 2016 · 13 Inlägg

Vettemannen skrev:

necromanial skrev:

zzr94092 skrev:
med den justeringen ska man bara ta bort slacket i vajern,inte spänna på något..men verkar som om du har problem med ena oket iom att du kan trycka "fram" hävarmen helt

Mjo, på flickvännens far så lät det som att jag eventuellt kan få lov att byta ut vänster ok, om det inte löser sig med ett nytt försök med att skruva in kolven.
Men jag tycker att även om ena oket funkar som det ska så borde väl handbromsen börja ta tidigare än 9-e hacket, eller blir det så för att den drar snett där vajrarna går ihop, och därför får så långt slag på handbromsspaken innan det tar?

Åtgärda detta också! Detta är ju anledningen att spaken tar så högt upp!

/Benny

Det är alltså bara en så enkel sak som att vajern har börjat slacka?
Kommer inte åt att se så bra då de, som sagt, går ihop ovanför katalysatorn.
Men jag får kika på det nästa helg när det är dags att fortsätta att skruva.

zzr94092
29 maj 2016 · 4 369 Inlägg

Byt ok......att armen går långt upp har inget med slacket i h-bromsen att göra....resultatet blir att handbromsspaken tar långt upp om armen går långt upp..och det blir "ingen kraft" kvar till det andra oket

M123
29 maj 2016 · 962 Inlägg

Är det en diesel så förstår jag problemet med sjunkande bromsar för vakuumet räcker inte i evigheter.
Sen ang handbromsen.
Är det biltema ok så har jag läst att hävarmen kan sitta lite i fel läge och göra att det är nästan omöjligt att spänna bort spelet du har i vajern.
Kan det möjligtvis vara så?
Annars svampiga belägg?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
necromanial
29 maj 2016 · 13 Inlägg

M123 skrev:
Är det en diesel så förstår jag problemet med sjunkande bromsar för vakuumet räcker inte i evigheter.
Sen ang handbromsen.
Är det biltema ok så har jag läst att hävarmen kan sitta lite i fel läge och göra att det är nästan omöjligt att spänna bort spelet du har i vajern.
Kan det möjligtvis vara så?
Annars svampiga belägg?

Bensinare.
Det är originalok som sitter på

Som sagt, beläggen bak är helt nya, inköpta på Mekonomen, så de bör ju inte vara särskilt svampiga.

M123
29 maj 2016 · 962 Inlägg

necromanial skrev:

M123 skrev:
Är det en diesel så förstår jag problemet med sjunkande bromsar för vakuumet räcker inte i evigheter.
Sen ang handbromsen.
Är det biltema ok så har jag läst att hävarmen kan sitta lite i fel läge och göra att det är nästan omöjligt att spänna bort spelet du har i vajern.
Kan det möjligtvis vara så?
Annars svampiga belägg?

Bensinare.
Det är originalok som sitter på

Som sagt, beläggen bak är helt nya, inköpta på Mekonomen, så de bör ju inte vara särskilt svampiga.

Då var jag inte mycket till hjälp.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
necromanial
29 maj 2016 · 13 Inlägg

M123 skrev:

necromanial skrev:

M123 skrev:
Är det en diesel så förstår jag problemet med sjunkande bromsar för vakuumet räcker inte i evigheter.
Sen ang handbromsen.
Är det biltema ok så har jag läst att hävarmen kan sitta lite i fel läge och göra att det är nästan omöjligt att spänna bort spelet du har i vajern.
Kan det möjligtvis vara så?
Annars svampiga belägg?

Bensinare.
Det är originalok som sitter på

Som sagt, beläggen bak är helt nya, inköpta på Mekonomen, så de bör ju inte vara särskilt svampiga.

Då var jag inte mycket till hjälp.

Inte så jätte, men tack ändå! smile

torsen
30 maj 2016 · 7 189 Inlägg

Vettemannen skrev:

necromanial skrev:

zzr94092 skrev:
med den justeringen ska man bara ta bort slacket i vajern,inte spänna på något..men verkar som om du har problem med ena oket iom att du kan trycka "fram" hävarmen helt

Mjo, på flickvännens far så lät det som att jag eventuellt kan få lov att byta ut vänster ok, om det inte löser sig med ett nytt försök med att skruva in kolven.
Men jag tycker att även om ena oket funkar som det ska så borde väl handbromsen börja ta tidigare än 9-e hacket, eller blir det så för att den drar snett där vajrarna går ihop, och därför får så långt slag på handbromsspaken innan det tar?

Åtgärda detta också! Detta är ju anledningen att spaken tar så högt upp!

/Benny

Har du över huvud taget kollat det som Vettemannen föreslår?roll

jaka54
30 maj 2016 · 5 657 Inlägg

Hej!
Vajern måste man ju spänna om hansbromsspaken tar för högt upp. Så är det på min Audi 100 Avant  -89 med trummor bak och likadant är det på brorsans Audi 100 Avant Turbo -91 med skivor bak. Bägge C3 modellen.
Antar att det är så på på de flesta andra bilar också för någon justering finns väl inte på oken bak om man har skivor? Åtminstone inte på Audi 100 fram t.o.m årsmodell -91.

fax110
30 maj 2016 · 344 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vajern måste man ju spänna om hansbromsspaken tar för högt upp. Så är det på min Audi 100 Avant  -89 med trummor bak och likadant är det på brorsans Audi 100 Avant Turbo -91 med skivor bak. Bägge C3 modellen.
Antar att det är så på på de flesta andra bilar också för någon justering finns väl inte på oken bak om man har skivor? Åtminstone inte på Audi 100 fram t.o.m årsmodell -91.

Funkar oken är dom själv justerandebså länge man manuellt justerat ut kolvarna genom att snurra dom tills det skrapar lite lätt, på oken bak alltså, trummisarna på Audi/VW är själv justerande, både färd och handbroms. Tar det ojämt så kärvar det i själva justeringen och behöver rengöras, stålborstas och smörjas med typ kopparpssta. Så ja ni har gjort "fel" på båda bilarna men den praktiska skillnad på fel eller rätt sätt är obefintlig så länge resultatet blir bra.

Finns nog väääldigt få bilar man justerar handbromsen på med vajrarna från mitten på -80 talet tills idag. Utan det är endast för att ta upp slacket i vajrarna.

Senast redigerat av fax110 (30 maj 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang