Drivaxlarna bytta men problem kvarstår Saab900ng-96

Fear38
29 maj 2016 · 658 Inlägg

Jaha då har man fått drivaxlarna bytta och mina gamla var sopslut glappade båda två som bara den. Men trodde såklart va bra nu e vibrationerna borta men visst det blev bättre men inte bra långt ifrån. Har fortfarande vibrationer men nu lite högre opp i hastigheten. SUCK!!! Va gör jag nu vad kan det fortfarande vara? Jag blir snart galen o river mitt hår  sad  Massor med tips motages gärna från er alla här.

zzr94092
29 maj 2016 · 4 369 Inlägg

beg,axlar?bilen sänkt eller den du tog axlarna från? får knutarna gå i en annan vinkel så kan vibrationer uppstå

torsen
29 maj 2016 · 7 189 Inlägg

Jag har på en bil, trots byte drivaxelknutar fram, råkat ut för att (o)ljudet och vibrationerna inte försvann.
I mitt fall var det de små solhjulen i differentialen som var defekta.sad

Turbovin Turbo lover
30 maj 2016 · 555 Inlägg

Det sitter väl nån bussning/lager ut från lådan mot drivaxlarna som kan gå ner sig. Hände på min och den fullkomligen hoppade fram vid gaspådrag. Det är dock 13 år sen så jag minns inte exakt vad det var men det gick att byta ut dem iaf. Tyvärr skar diffen några månader senare i den lådan också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Fear38
30 maj 2016 · 658 Inlägg

japp det var beg axlar från Vimmerby bilskrot men dom är ju ok o lågmilare, japp bilen är sänkt normalt sänkning 30-35 mm men har ju kört så i många år och inte haft detta problem tidigare utan det kom mer o mer sen vintern.

Fear38
30 maj 2016 · 658 Inlägg

Turbovin skrev:
Det sitter väl nån bussning/lager ut från lådan mot drivaxlarna som kan gå ner sig. Hände på min och den fullkomligen hoppade fram vid gaspådrag. Det är dock 13 år sen så jag minns inte exakt vad det var men det gick att byta ut dem iaf. Tyvärr skar diffen några månader senare i den lådan också.

Menar du stödlagret som finns där under vid axeln?

Fear38
30 maj 2016 · 658 Inlägg

torsen skrev:
Jag har på en bil, trots byte drivaxelknutar fram, råkat ut för att (o)ljudet och vibrationerna inte försvann.
I mitt fall var det de små solhjulen i differentialen som var defekta.sad

Solhjulen vad är det i lådan eller? Hur svårt var det o se känna om dom är defekta då?

Turbovin Turbo lover
30 maj 2016 · 555 Inlägg

Fear38 skrev:

Turbovin skrev:
Det sitter väl nån bussning/lager ut från lådan mot drivaxlarna som kan gå ner sig. Hände på min och den fullkomligen hoppade fram vid gaspådrag. Det är dock 13 år sen så jag minns inte exakt vad det var men det gick att byta ut dem iaf. Tyvärr skar diffen några månader senare i den lådan också.

Menar du stödlagret som finns där under vid axeln?

Så var det nog. När man sänker en sån finns det ju brickor man ska använda för att höja motorn för att få en bättre vinkel på drivaxlarna också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
torsen
30 maj 2016 · 7 189 Inlägg

Fear38 skrev:

torsen skrev:
Jag har på en bil, trots byte drivaxelknutar fram, råkat ut för att (o)ljudet och vibrationerna inte försvann.
I mitt fall var det de små solhjulen i differentialen som var defekta.sad

Solhjulen vad är det i lådan eller? Hur svårt var det o se känna om dom är defekta då?

Svårt att konstatera utan demontering och isärtagning av differentialen, tyvärr.sad

Fear38
1 juni 2016 · 658 Inlägg

update nu: Har ryckt lite i drivaxlarna, hmm vet inte om jag gör rätt men tog loss hjulet och ryckte fram o tillbaka men höll i drivaxeln o det glappar lite in o ut i alla fall par mm kanske eller nåt. Men det kanske är själva innre drivknuten det kanske lurar mig då. Kan säga att när jag testade slänga på vinterdäcken 15" plåtfälgarna så var det som en dröm att köra endast lite lite knappt man märkte vibrationerna men direkt när jkag slänger på 17" arna med 215 däck så är det åt helvete. Har tatt bort spcerplattorna nu o skall ut o testa köra 17" arna utan spacers får se då. Det är riktiga spacers med nav så kan inte sätta dom fel o jag har kört med dom hela förra sommaren och fyrhulsinställningen hos Vianor gjordes med dom monterade. Nu till det märkliga jag plockade av dom o körde och inte några vibrationer alls !!!!!!??????? Hur e detta möjligt jag har kollat dom och dom är runda och dom är inte ett dugg skeva. Om nu bussningarna är glappa i diffen ändå så pass skulle det inte vibrera ändå utan 10 mm på vadera sida eller gör 10 mm så pass så det blir vibrationer på diffbussningen? Ber om ursäkt att jag inte sagt om dom men trodde inte det skulle helt plöttsligt bli så när jag haft dom på hela sommaren och vintern och det har funkat. Men kanske räcker att det skall bli annan vinkel nu men borde ju inte det eftersom hjulinställningen e gjort med dom på. Detta är ett mysterium ............................ sitter ju på o jag tog av spacers o körde med samma däck fälgar 17" som innan. För mig mycket mysko att det blir så kraftiga skakningar i hela bilen så att passagerar stolens rygg skakar ordentligt o slår i ratten antal cm. Men nu kört hela kvällen utan spacers och inga vibrationer alls Hmmm ????? för övrigt har jag vart på Euromaster i förrgår o balanserade däcken och det var inga fel på däcken runda och funka bra i maskinen deras. jag synade det själv också. Så hur kan det bli med dom här 10 mm spacers med centrumnav. Hittar inga fel på dom runda och inget skeva och dom är rena o fina från smuts. Kan det vara nåt som hänt med hjulinställningen Vianor gjort åt mig i somras att den ändrats eller nåt men konstigt det också men i den vevan så bytte dom styrlederna på båda sidorna för att dom var tvungen kapa bort dom. ( OBS! när jag säger vibrerar så skakar bilen så jävvla mycket att man tror den skall gå i bitar) Men nu var det ju rena drömmen o köra. Visst kan jag köra så här men hade velat haft spacers på jag har annan front o ser lite konstigt ut. Har 2 st 5 mm spacers liggandes sånna där billiga biltema. har haft dom på förr innan jag köpte navförsedda men skulle kunna testa få se om det händer nån skillnad då. förlåt blev långt skrivet

Djo
1 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Mest troligt har något hänt med spacersena och hjulinstälning påverkas ej av spacers eller dyligt.

Sen kanske du har ett problem som inte märks, men då hjulena kommer längre ut = mer påfrestning så märker du av vibrationerna.

Men känns som det är spcersena som är boven i dramat här faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fear38
2 juni 2016 · 658 Inlägg

Jag har synat dom lite o ser ut som dom e lite skeva och om jag lägger dom mot varann så glappar dom lite. Kan man reklamera sånna här? Dom har setat på sen sommaren förra året. Var till en kompis o han påstår att jag monterat dom felvänt. Han vill jag skall montera fälgarna mot den platta sidan, som jag haftd et så tyckte jag navcentrumet på plattsn som är snefasad skall vara mot fälgen hmm!!! Vilket är rätt

Djo
2 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Fear38 skrev:
Jag har synat dom lite o ser ut som dom e lite skeva och om jag lägger dom mot varann så glappar dom lite. Kan man reklamera sånna här? Dom har setat på sen sommaren förra året. Var till en kompis o han påstår att jag monterat dom felvänt. Han vill jag skall montera fälgarna mot den platta sidan, som jag haftd et så tyckte jag navcentrumet på plattsn som är snefasad skall vara mot fälgen hmm!!! Vilket är rätt

Den platta sidan ska vara mot skivan och centrumet på plattan ska centrera mot navet, Sedan ska det finnas en kant/centrum som sedan fälgen ska centrera emot.

reklamera ja hör dig av till firman du köpt av får du se.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fear38
3 juni 2016 · 658 Inlägg

Okej hmm vilken sida av dessa skall vara mot trumman?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59320/59320-34a7262aa73cab7981f74d5df0ddf703.jpg

Djo
3 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Fear38 skrev:
Okej hmm vilken sida av dessa skall vara mot trumman?
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59320/59320-34a7262aa73cab7981f74d5df0ddf703.jpg

Ja dom där har du ingen nav centrering på (skulle ej använt dom då du tappar styrningen av fälgen (som du har med dom är det enbart bultarna som styr in fälgarna rätt och alla kraft får bultarna ta upp)

såvida inte Saab har djupa nav ? men tror det är för lite kvar hur som med 10mm spacer.

på dom där hade jag satt den avfasade delen mot skivan (men egentligen ej använt dom alls) men så ska dom sitta och släta delen mot fälgen.

Köp riktiga spacers om du ska ha som har har en ny Nav centrering åt fälgen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
fax110
3 juni 2016 · 344 Inlägg

fasningen ska vara in mot skivan/trumman som brukar ha en fasning i liknande vinkel. så spacern är centrerad på skivan/trumman om storleken stämmer men eftersom att det är helt platt där fälgen ska sitta så är inte fälgen centrerad.

Fear38
3 juni 2016 · 658 Inlägg

Ojjdaaa då har jag använt dom fel, men det har funkat kört så i över 1 år med dom utan problem men då vet jag. Hmm ibland tänker man totalt fel. Ja jag frågade dom säljarna o dom tyckte det var helt ok med det lilla som dom sitter i. Men skall leta med nav istället så det blir säkrare. Därför mina spacers blitt skeva antar jag då

Djo
4 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Fear38 skrev:
Ojjdaaa då har jag använt dom fel, men det har funkat kört så i över 1 år med dom utan problem men då vet jag. Hmm ibland tänker man totalt fel. Ja jag frågade dom säljarna o dom tyckte det var helt ok med det lilla som dom sitter i. Men skall leta med nav istället så det blir säkrare. Därför mina spacers blitt skeva antar jag då

Låter klokt att köpa riktiga grejer istället smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fear38
9 juni 2016 · 658 Inlägg

Har nu kört o testat 5 mm spacerna och det vibrerar mindre men finns tydligt jobbigt kvar. försökte filma när jag ruckar på drivaxeln in i lådan
https://youtu.be/nQ-TvQxUXu4

Djo
9 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Fear38 skrev:
Har nu kört o testat 5 mm spacerna och det vibrerar mindre men finns tydligt jobbigt kvar. försökte filma när jag ruckar på drivaxeln in i lådan
https://youtu.be/nQ-TvQxUXu4

Det där glappet ska inte finnas. (brukar vara stumt där inne och borde så vara även på saab)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang