Hur gammalt får ett däck vara för att säljas som nytt?

Glory_Goldenman
6 juni 2016 · 7 Inlägg

Hej!
Jag skulle köpa vinterdäck som är nya för ett bra pris men problemet är att tillverkningsdatum från 2014
Tror ni att det är ok eller hur ?
Tack på förhand

Diver781
6 juni 2016 · 5 Inlägg

Vet inget direkt svar på din fråga men har hört att ett vinterdäck inte bör vara äldre än 5 år

aakesson
6 juni 2016 · 812 Inlägg

2 år gamla däck är inget fel på så länge dom har lagrats på rätt sätt

min förra bil som jag hade i 6 år hade samma vinterdäck alla åren då jag körde så lite med bilen och dom var det inget fel på

http://www.dackinfo.se/byte-och-lagring/alder-pa-dack/

Senast redigerat av aakesson (6 juni 2016)

M123
6 juni 2016 · 962 Inlägg

Det råder nog delade meningar om det där men som ovanstående har jag läst att ett däck som lagrats på rätt sätt dvs enligt tillverkarens rekommendation är nytt upp tills det är fem år. Sen ska man inte heller vad jag läst ha ett däck på en bil som är äldre än 10 år.
Sen har jag väl en annan åsikt att det är bara nytt ett år sen är det inte så nytt i mina ögon. smile Framförallt när man inte vet hur ett däck har blivit lagrat. smile
Källa på ovanstående kommer jag inte ihåg så jag råder, googla lite så hittar du nog fakta ska du se. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
6 juni 2016 ·

M123 skrev:
Det råder nog delade meningar om det där men som ovanstående har jag läst att ett däck som lagrats på rätt sätt dvs enligt tillverkarens rekommendation är nytt upp tills det är fem år. Sen ska man inte heller vad jag läst ha ett däck på en bil som är äldre än 10 år.
Sen har jag väl en annan åsikt att det är bara nytt ett år sen är det inte så nytt i mina ögon. smile Framförallt när man inte vet hur ett däck har blivit lagrat. smile
Källa på ovanstående kommer jag inte ihåg så jag råder, googla lite så hittar du nog fakta ska du se. smile

När bilen är äldre än 10år då?
Sorry men kunde inte värja mig emot syftningsfelet. big_smile

M123
6 juni 2016 · 962 Inlägg

Evildan skrev:

M123 skrev:
Det råder nog delade meningar om det där men som ovanstående har jag läst att ett däck som lagrats på rätt sätt dvs enligt tillverkarens rekommendation är nytt upp tills det är fem år. Sen ska man inte heller vad jag läst ha ett däck på en bil som är äldre än 10 år.
Sen har jag väl en annan åsikt att det är bara nytt ett år sen är det inte så nytt i mina ögon. smile Framförallt när man inte vet hur ett däck har blivit lagrat. smile
Källa på ovanstående kommer jag inte ihåg så jag råder, googla lite så hittar du nog fakta ska du se. smile

När bilen är äldre än 10år då?
Sorry men kunde inte värja mig emot syftningsfelet. big_smile

11?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
6 juni 2016 · 7 234 Inlägg

Jag var, tills för några år sedan, en viss bilklubbs kontaktperson med en viss däcktillverkares svenska representant.
Vi bjöd årligen in däcktillverkarens representant till ett månadsmöte.
En av de frågor som så gott som varje möte poppade upp var just som rubriken.
Svaret var, som redan tidigare skrivits, beroende på hur däcken lagrats.
Svalt och kallt upp till 5 år utan att egenskaperna försämras.
Men hur ska man veta att däcken lagrats rätt?
Härutöver utvecklas däcken för varje år beträffande gummiblandning och mönster.

Finns de som anser att däckens bästföredatum försämrades när HA-oljorna i dem förbjöds.roll
Gäller speciellt stora terrängdäck.sad
Men det går alltid att "bakvägen" importera t ex Interaco Super Swampers diagonaldäck från USA.cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang