Fylla på kylmedel i AC BMW 520 2008

luftkylt
11 juni 2016 · 21 Inlägg

Har försökt reda ut vad det är för kylmedel för denna år och modell och hittar inte något i manualen, motorrummet eller nätet.

Misstänker att det är r134 men undrar om äggsperterna har några tips.

Sen vill jag fylla på själv. Vill inte höra några moraliska pekpinnar, i USA kan man köpa kylmedelflaskor i varenda bensinstation där fyller man på själv, även idag 2016.

På min SAAB 2004 hade jag en kylfirma som fyllde på och det blev som jag ville, som ett frysrum. Den firman finns inte längre men jag blev aldrig tillfrågad var det var för kylmedel utan han verkade veta vad han gjorde, rätt med en gång blev det.

Sammanfattning:

1) Vad är för kylmedel på en BMW 520 av 2008 årsmodell.

2) Står att t.o.m Biltemas kylspray ska passa. Var köper jag kylmedel? På ebay UK kan man köpa men vill gärna köpa hemma.

3) Var köper man påfyllningsslangen?

Nobrando
11 juni 2016 · 214 Inlägg

luftkylt skrev:
Har försökt reda ut vad det är för kylmedel för denna år och modell och hittar inte något i manualen, motorrummet eller nätet.

Misstänker att det är r134 men undrar om äggsperterna har några tips.

Sen vill jag fylla på själv. Vill inte höra några moraliska pekpinnar, i USA kan man köpa kylmedelflaskor i varenda bensinstation där fyller man på själv, även idag 2016.

På min SAAB 2004 hade jag en kylfirma som fyllde på och det blev som jag ville, som ett frysrum. Den firman finns inte längre men jag blev aldrig tillfrågad var det var för kylmedel utan han verkade veta vad han gjorde, rätt med en gång blev det.

Sammanfattning:

1) Vad är för kylmedel på en BMW 520 av 2008 årsmodell.

2) Står att t.o.m Biltemas kylspray ska passa. Var köper jag kylmedel? På ebay UK kan man köpa men vill gärna köpa hemma.

3) Var köper man påfyllningsslangen?

Enligt en lista så ska en 520 2008 använda r134a.  (Gäller E60/61 2003 - 2010)

En 520 Bensin är fyllnadsmängden 800-820g, om det är en 520D så är det 690-710g.

Slang köpes hos t.ex grossist (Ex. Ahlsell). Men du behöver ha en våg, vakuumpump, läcksökare då du troligen har en läcka kanske och då köldmedium vilket man inte borde kunna få tag på lagligt sett åtminstone.

R.

Senast redigerat av Nobrando (11 juni 2016)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
luftkylt
12 juni 2016 · 21 Inlägg

Tack ska du ha för detta.

Vet inte i detta fall vad som räknas som 'lagligt sett' men på ebay uk säljs det helt öppet för att inte nämna ebay us. roll

Senast redigerat av luftkylt (12 juni 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang