E36 slö och rycker efter oljebyte

satsumas
12 juni 2016 · 56 Inlägg

Har alltså en 325a som jag bytt olja på nu i helgen. När jag hällt i ny olja o startar den så går den perfekt. Låter sen snurra en stund o fyller på mer olja osv så det ligger på max på stickan. Nårra timmar senare när ja starta den så gick den rätt illa på tomgång, bluddrade lite o vitrök osv men jag tänkte inte mer på det utan åkte iväg. När ja körde iväg märkte ja direkt att allt inte är som det ska. Den va totalt jävla orkeslös, som en moped typ. Ryckte oxå en hel del. Smällde mer än vanligt vid motorbromsning. Den gick på alla 6 burkar hela tiden dock, men som sagt extremt slö.

Kan detta ha med oljebytet o göra? 99% säker på att jag satt allt rätt med oljefiltret osv. Stiften är sprillans nya, luftfiltret likaså. Spolarna till de två cylindrarna längst mot torpedväggen har varit lite trasiga ända sen ja köpte den, själva "gummitratten" som går ner till stiften är sprucken och ihoptejpade med eltejp. Känns ju som det måste va där felet ligger, men tycker det är jääävligt konstigt att det isåfall börjar strula precis efter oljebytet, när ja kört runt så i snart ett år?

Hoppas ni orka läsa, tacksam för lite hjälp smile

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Cupra_
12 juni 2016 ·

Du lät motorn gå en stund och sen fyllde i mer olja skrev du.

Lät du bilen stå avstängd en stund innan du fyllde på det lilla extra upp till max? Har du kollat oljenivån när bilen stått ett par timmar nu? Tänker så du inte överfyllt den..

satsumas
12 juni 2016 · 56 Inlägg

Stängde av den o lät den stå i typ 5 minuter innan fyllde på mer. Sen stod den i kanske runt 2 timmar innan jag kollade oljan igen, o då låg den fortfarande på max sträcket, inte en millimeter över.

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
satsumas
13 juni 2016 · 56 Inlägg

Kan det va så att katten är igensatt? Har länge hört att när jag släpper gasen på lite högre varv o motorbromsar så hör jag ett "bzzzzzzzz" ljud från avgassystemet typ, inga avgasplåtar som hänger osv. Ibland när ja varvar ur den ordentligt så luktar de gödsel typ haha, svavellukt brukar väl va ett tecken på pajjad katt när man trycker på lite? Fick även jävligt höga värden på bess för ett par veckor sen!

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
exoop
13 juni 2016 · 469 Inlägg

min 320 jag hade blev likadan, det visade sig vara igentäppt vevhusventilation.
Hela slangen var igensatt så jag antar att den tryckte upp olja igenom kolvringarna.

Kan vara något sådant fel tro?
Det borde ju ge riktigt dåliga avgasvärden.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
satsumas
19 juni 2016 · 56 Inlägg

Va ute o kikade lite idag på bilen, startade upp den o lät den gå en stund (fortfarande lika illa). Plockade sedan bort ett tändstift och såg då att toppen på den va blöt... Tyckte även att kylvattnet i kärlet såg grumligt ut. Startade upp den igen o gasade upp till typ 3000 varv, o den rök vitt som satan! Har ju iof stått tre, fyra dagar nu så kan ju vart lite kondens oxå.

Det tar emot att säga det men.. Det luktar toppackningsbyte här sad

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Mew
19 juni 2016 · 2 152 Inlägg

Luktar det avgaser i expansionskärlet? Då kan du vara rätt på det tyvärr.

satsumas
26 juni 2016 · 56 Inlägg

Liten uppdatering: toppackningen tror ja INTE är problemet just nu, fan va skönt. Den ryker absolut ingenting & luktar inga avgaser i kärlet, bubblar inte heller. Rök väl så mycket sist pga kondens (stog ostartad i en vecka med massa regn å skit). Oljan är oxå fin. Anledningen till att stiftet var lite blött tror ja är för att den inte gick på den cylindern pga fel tändspole, så de blöta var la bara oförbränd bensin.

Nu till de konstiga: bilen går myyycket bättre med LMM urkopplad.. Jämn tomgång och rycker nästan ingenting, fortfarande rätt slö dock. Trodde då oxå att LMM va paj så köpte en annan begagnad (som fungerar) & satte dit den. Ingen skillnad. Samma sak där, ojämn tomgång och rycker som faan med LMM inkopplad, jämn tomgång och inga ryckningar med LMM urkopplad. Detta betyder ju då att felet ligger nånstans med luft/bensin ev. nån givare. Så felet kan ju inte vara igensatt kat eller vevhusvent, då hade den ju gått lika illa.. Ska byta soppafilter imon å se om de blir nån skillnad!! Tips är välkomna!!

Senast redigerat av satsumas (26 juni 2016)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Taunuus
26 juni 2016 · 263 Inlägg

om motortempgivaren är billig och lättåtkomlig så kan de va värt att pröva byta den. gäller i princip alla insprutsbilar som börjar gå dåligt.

Ford 17M "Taunus" (1967)
satsumas
3 juli 2016 · 56 Inlägg

Det var spjällägesgivaren som va kass smile Köpte en beggad för en hundring o nu går den perfekt! Fattar ännu inte att det kom precis efter oljebytet men de var väl bara ren tillfällighet tongue

Senast redigerat av satsumas (3 juli 2016)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang