S80 Tdi byta kamrem kostar ?

Lommen
12 juni 2016 · 273 Inlägg

Tänkte höra mig lite för vad jag bör räkna med att det kostar att byta kamrem på en Volvo S80 2.5Tdi, mellan tummen och pekfingret alltså..

Tacksam för svar..

zzr94092
12 juni 2016 · 4 385 Inlägg

ring en verkstad o fråga

TheDeadDorkster Dieselgypsy
12 juni 2016 · 538 Inlägg

4500-6500kr. Glöm inte att pumpremmen och spännaren också måste bytas.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Lommen
12 juni 2016 · 273 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
4500-6500kr. Glöm inte att pumpremmen och spännaren också måste bytas.

Tack.. fint, ja lär byta allt när man endå håller på, lär väl kunna få förödande konsekvenser annars..

simlar
12 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lommen skrev:

TheDeadDorkster skrev:
4500-6500kr. Glöm inte att pumpremmen och spännaren också måste bytas.

Tack.. fint, ja lär byta allt när man endå håller på, lär väl kunna få förödande konsekvenser annars..

Konsekvenserna av att pumpremmen far är att motorn stannar och man blir tvungen att hänga på en ny rem och ställa in pumpen med indikatorklocka och sedan finjustera med vagcom eller liknande.

Dock lika bra att byta allt när man ändå håller på, ska man göra det rätt så måste ändå pumpremmen tas av för att kunna låsa kamaxeln vid kamremsbyte och tas pumpremmen av måste pumpen ställas in sedan.
Byt även vattenpump om du ändå ska byta kamrem då vattenpumpen drivs av denna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

Jag känner mig måttligt irriterad, hittar inga markeringar alls när man ska nolla motorn och pumpen.. nån tidigare duktig mekaniker som varit där i kladdat med nån markeringspenna men det kan man absolut inte lita på..

Jag drog ut en sprängskiss på vad jag är ganska säker är just 2.5 tdi 140hästars och där ska det ju tydligen vara uppmärkt på remskivan som sitter på vevaxeln.. och nån annan markering att linjera upp remskivan med som jag inte hittar var den är på bilen..

Pumpen tror jag att jag hittat, är ett litet jack på gjutgodset som pumpen sitter i och ett litet jack på baksidan av remskiva, alltså den runda klumpen som sitter utanpå själva remskiva på pumpen.

Jacket på remskivan på kammen där pumpen sitter har åxå ett jack, som jag heller inte vet var det ska linjeras upp med..

Nån som har möjlighet att tala om för mig exakt var alla dessa markeringar är så jag vet när motorn verkligen är i noll läge, och pump för den delen..

Fullkomligt hatar när mekaniker ska vara där och kladda olika sträck som endå inte stämmer med varandra..

Tacksam för svar...

Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:

TheDeadDorkster skrev:
4500-6500kr. Glöm inte att pumpremmen och spännaren också måste bytas.

Tack.. fint, ja lär byta allt när man endå håller på, lär väl kunna få förödande konsekvenser annars..

Konsekvenserna av att pumpremmen far är att motorn stannar och man blir tvungen att hänga på en ny rem och ställa in pumpen med indikatorklocka och sedan finjustera med vagcom eller liknande.

Dock lika bra att byta allt när man ändå håller på, ska man göra det rätt så måste ändå pumpremmen tas av för att kunna låsa kamaxeln vid kamremsbyte och tas pumpremmen av måste pumpen ställas in sedan.
Byt även vattenpump om du ändå ska byta kamrem då vattenpumpen drivs av denna.

Jag har bytt ganska många pumpremmar på andra bilar och alltid fått bilen att gå rätt bra, även om man måsta finjusterat det lilla sista på verkstad endå. Ett par gånger har jag faktiskt inte märkt nån skillnad, jag måste ha fått dit den nya remmen så jävla precis att det var som det satt innan, även om remmarna blir lite vidgade med tiden.

Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

Så här ser det ut nu... förvirrande


https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13412917_10153511983755964_3418847309782806920_n.jpg?oh=de5199a9a8e0d76371a09b647a88c077&oe=57CEFB8A

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13432173_10153511983785964_1449030423651900502_n.jpg?oh=12b0790d3484102a60012d9bc76bf534&oe=57FCB96C

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13406918_10153511984025964_3006804189337922011_n.jpg?oh=6375f0ceb5092fc35ca42aa7240b7178&oe=57C2E9F0

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13445327_10153511984050964_3656897268995255307_n.jpg?oh=5dede02ed036f9537c10af81529878ce&oe=57FE226C

zleepy Trucker
13 juni 2016 · 1 391 Inlägg

Har du en vag rem på din Volvo? :o

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

zleepy skrev:
Har du en vag rem på din Volvo? :o

Ser inte bättre ut.. antar att det inte spelar nån roll om det är en VAG rem eller Volvo rem, är ju samma motor i denna som flera VAG bilar så.. big_smile

Det är ju endå en VAG motor i denna Volvo så.. big_smile

Senast redigerat av Lommen (13 juni 2016)

zleepy Trucker
13 juni 2016 · 1 391 Inlägg

Aha det hade jag inte en aning om, men dåså smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
13 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Kamaxeln har ingen märkning, utan man låser kamaxeln i bakkant genom att ta bort ventilkåpan och bakre kamresmdrevet.

Nollan på veven är iaf på A6 140hk på sidan av remskivan ett jack där det står O | T om jag inte minns fel (bytte kamrem på min a6a i lördags).
Sen är det en plåt bakom remskivan där det ska vara ett jack i, märkningen ser man underifrån motorn.

Bytte dock inte pumprem då någon bytt den nyligt på bilen, har dock för mig det ska vara en prick på dieselpumpens remskiva som ska ungefär matcha mot skåran på pumpen vid pumpfästet, sen får man som sagt finjustera med vagcom eller köra med indikatorklocka som man gör på D24orna.

På bilden ser det då ut som att pumpen står i nollan.

edit:
bytte kamremmen på min bil utan att lossa pumpremmen, märkte upp kamdrevet mot ventilkåpan och körde på. Bilen gick inte dåligt innan så risken att något skulle bli knasigt kändes minimal.

Sen ska även den stora skruven som håller remskiva och kamdrevet mot vevaxeln dras med 200Nm och sedan 180° (ordentligt moment, låna specialverktyget rekommenderas starkt).
Kom även ihåg diamantbrickan som ska sitta mellan remskiva och vevaxel.

Senast redigerat av simlar (13 juni 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:
Kamaxeln har ingen märkning, utan man låser kamaxeln i bakkant genom att ta bort ventilkåpan och bakre kamresmdrevet.

Nollan på veven är iaf på A6 140hk på sidan av remskivan ett jack där det står O | T om jag inte minns fel (bytte kamrem på min a6a i lördags).
Sen är det en plåt bakom remskivan där det ska vara ett jack i, märkningen ser man underifrån motorn.

Bytte dock inte pumprem då någon bytt den nyligt på bilen, har dock för mig det ska vara en prick på dieselpumpens remskiva som ska ungefär matcha mot skåran på pumpen vid pumpfästet, sen får man som sagt finjustera med vagcom eller köra med indikatorklocka som man gör på D24orna.

På bilden ser det då ut som att pumpen står i nollan.

edit:
bytte kamremmen på min bil utan att lossa pumpremmen, märkte upp kamdrevet mot ventilkåpan och körde på. Bilen gick inte dåligt innan så risken att något skulle bli knasigt kändes minimal.

Sen ska även den stora skruven som håller remskiva och kamdrevet mot vevaxeln dras med 200Nm och sedan 180° (ordentligt moment, låna specialverktyget rekommenderas starkt).
Kom även ihåg diamantbrickan som ska sitta mellan remskiva och vevaxel.

Ja just.. på så vis, verkar som du grejat en del själv då, det är ju roligt det. Jag var mest nyfiken på att se hur märkningarna var på en 140 hästars Volvo tdi, bilen ska in på verkstan o byta kamrem och pumprem och vattenpump, ja autoexperten beställde hela paketet som dom sa att man måste byta när man gör ett sånt här jobb, 4.5 timmar var arbetstiden satt till.. och notan slutar enligt offert på:.........   det vågar jag inte säga.

simlar
13 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lommen skrev:

simlar skrev:
Kamaxeln har ingen märkning, utan man låser kamaxeln i bakkant genom att ta bort ventilkåpan och bakre kamresmdrevet.

Nollan på veven är iaf på A6 140hk på sidan av remskivan ett jack där det står O | T om jag inte minns fel (bytte kamrem på min a6a i lördags).
Sen är det en plåt bakom remskivan där det ska vara ett jack i, märkningen ser man underifrån motorn.

Bytte dock inte pumprem då någon bytt den nyligt på bilen, har dock för mig det ska vara en prick på dieselpumpens remskiva som ska ungefär matcha mot skåran på pumpen vid pumpfästet, sen får man som sagt finjustera med vagcom eller köra med indikatorklocka som man gör på D24orna.

På bilden ser det då ut som att pumpen står i nollan.

edit:
bytte kamremmen på min bil utan att lossa pumpremmen, märkte upp kamdrevet mot ventilkåpan och körde på. Bilen gick inte dåligt innan så risken att något skulle bli knasigt kändes minimal.

Sen ska även den stora skruven som håller remskiva och kamdrevet mot vevaxeln dras med 200Nm och sedan 180° (ordentligt moment, låna specialverktyget rekommenderas starkt).
Kom även ihåg diamantbrickan som ska sitta mellan remskiva och vevaxel.

Ja just.. på så vis, verkar som du grejat en del själv då, det är ju roligt det. Jag var mest nyfiken på att se hur märkningarna var på en 140 hästars Volvo tdi, bilen ska in på verkstan o byta kamrem och pumprem och vattenpump, ja autoexperten beställde hela paketet som dom sa att man måste byta när man gör ett sånt här jobb, 4.5 timmar var arbetstiden satt till.. och notan slutar enligt offert på:.........   det vågar jag inte säga.

Inte billigt kan jag tro tongue Vet vad det kostar på jobbet när man läser arbetsordrar, man inser snabbt hur mycket pengar man sparar på att skruva själv.

Arbetar som VW-mekaniker på VAG ÅF-verkstad så lite kan man ju, och tillgång till alla specialverktyg wink Dock sällan man skruvar i bilar som är äldre än 10år, förutom på fritiden då i mina egna fordon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

Ja är du VAG mekaniker så borde du ju kunna denna S80 tdi VAG motor, är ju en rätt vanlig motor även på VAG sidan om man säger så..

simlar
13 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lommen skrev:
Ja är du VAG mekaniker så borde du ju kunna denna S80 tdi VAG motor, är ju en rätt vanlig motor även på VAG sidan om man säger så..

Tyvärr inte i personbilarna jag skruvar i på jobbet, för gammal motor neutral
Skruvar främst 2,0tdi common-rail.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:
Ja är du VAG mekaniker så borde du ju kunna denna S80 tdi VAG motor, är ju en rätt vanlig motor även på VAG sidan om man säger så..

Tyvärr inte i personbilarna jag skruvar i på jobbet, för gammal motor neutral
Skruvar främst 2,0tdi common-rail.

Ja det är ju betydligt lättare med högtryckspump och rail.. inga jävla massa pumpar med remmar som ska tajmas in o sånt.. har en Volvo D5:a åxå, commonrail.. har en BMW 530d Commonrail, har en BMW 525d commonrail.. big_smilebig_smilebig_smile

simlar
13 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lommen skrev:

simlar skrev:

Lommen skrev:
Ja är du VAG mekaniker så borde du ju kunna denna S80 tdi VAG motor, är ju en rätt vanlig motor även på VAG sidan om man säger så..

Tyvärr inte i personbilarna jag skruvar i på jobbet, för gammal motor neutral
Skruvar främst 2,0tdi common-rail.

Ja det är ju betydligt lättare med högtryckspump och rail.. inga jävla massa pumpar med remmar som ska tajmas in o sånt.. har en Volvo D5:a åxå, commonrail.. har en BMW 530d Commonrail, har en BMW 525d commonrail.. big_smilebig_smilebig_smile

Jo fan mkt smidigare att byta rem på smile Dock inte lika härligt dieselknack i dom som i rotorpumpsmotorerna wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
13 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:

simlar skrev:

Tyvärr inte i personbilarna jag skruvar i på jobbet, för gammal motor neutral
Skruvar främst 2,0tdi common-rail.

Ja det är ju betydligt lättare med högtryckspump och rail.. inga jävla massa pumpar med remmar som ska tajmas in o sånt.. har en Volvo D5:a åxå, commonrail.. har en BMW 530d Commonrail, har en BMW 525d commonrail.. big_smilebig_smilebig_smile

Jo fan mkt smidigare att byta rem på smile Dock inte lika härligt dieselknack i dom som i rotorpumpsmotorerna wink

Nä precis, men dessa 2.5 tdi motorer låter verkligen diesel, knackar rätt fint, och 140 hästarn går rätt bra åxå big_smile

Lommen
20 juni 2016 · 273 Inlägg

För er som ville veta hur mycket det kostar att byta kamrem och allt som ingår i kamremmskittet så hämtade jag offerter från 4 välkända verkstäder, samtliga ligger strax under 9000:- grejerna inräknat i priset.

Gäller alltså 2.5 Tdi motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang