[PROBLEM LÖST] Stereo stängs av när jag vrider av tändningen

Rickykling
12 juni 2016 · 180 Inlägg

Hej,

Har en Audi a3 och har precis satt dit en nu stereo. Ibland vid vissa tillfällen står man stilla med bilen och har nyckeln i nedersta läget eller vad man ska säga. dvs att fläkt mm inte är på. Men då stängs stereon av. Det har den aldrig gjort i någon av mina andra bilar jag haft. Vad kan detta bero på? Vill att den ska stängas av när jag drar ut nyckeln!

Senast redigerat av Rickykling (30 juli 2016)

zleepy Trucker
12 juni 2016 · 1 391 Inlägg

Den verkar köra på tändningsström och inte har fast ström hela tiden, därför stänger den av när du vrider av tändningen, min v70 gör detsamma med, trots dubbeldin piooner, dock tycker jag det är bra, slipper man någonsin glömma den igång och inte ha batteri dagen efter smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Rickykling
12 juni 2016 · 180 Inlägg

zleepy skrev:
Den verkar köra på tändningsström och inte har fast ström hela tiden, därför stänger den av när du vrider av tändningen, min v70 gör detsamma med, trots dubbeldin piooner, dock tycker jag det är bra, slipper man någonsin glömma den igång och inte ha batteri dagen efter smile

Den ska stänga av stereon när jag tar ut nyckeln, inte när jag vrider nyckeln. Så fort jag vrider nyckeln tillbaka så är den igång i ca 30sek, sen dör den.

zleepy Trucker
12 juni 2016 · 1 391 Inlägg

okej, tydligen vill inte din nya stereo det, min stänger av när jag vrider av nyckeln, inte drar ut den.. så för mig är det normalt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mr_B
25 juli 2016 · 330 Inlägg

Apsent, men i alla fall. Leta vidare i kabelhärvan efter konstantström. Normalt har man minst 2 sorters "konstantström". Alltid 12v, så länge batterit är kopplat, och 12v när nyckeln är i läge X. Om du vill att stereon ska fortsätta vara igång kopplar du dig på den som det alltid är ström på, men det leder till att du måste stänga av stereon manuellt när du går... Har du tur har du 3 "konstantström", varav en motsvarar det läget du vill ha nyckeln i.
B!

Rickykling
30 juli 2016 · 180 Inlägg

Kom på en lösning. eller ja, kanske finns en anledning till att det är på detta vis.
Insåg (efter några veckor haha)  att mina lysen ej sätta på automatiskt när jag startar bilen, måste vrida på knappen på sidan. Och är den igång, då verkar även stereon få ström hela tiden, och stängs ej av.

så problemet är löst! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang