Seat Ibitza-05 ABS symbolen på instrumentbrädan lyser och (!) piper.

Malena-
14 juni 2016 · 10 Inlägg

Hej!
Jag skulle skjutsa någon till Arlanda från Stockholm imorgon. Då börjar bilen piiiiipa när jag varit och handlat. Jag förstår inte om varningen bara (endast) betyder att ABS systemet är ur funktion eller om det kan vara något annat bakom varningen. Kollade bromsoljan den ser bra ut. Törs jag köra 12 mil? Snälla rådge mig!smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juni 2016 · 4 917 Inlägg

ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar.
Så med sikte på ovanstående så bör det väl inte vara några problem att köra.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
turbosvenn
15 juni 2016 · 22 Inlägg

nej det ska inte vara några problem!

the closer you get, the slower i go
Malena-
15 juni 2016 · 10 Inlägg

Tack Tommen 1 och Turbosven!!
Jag behövde bekräftelsen och körde iväg. Det gick bra!
Tack för stöd!

turbosvenn
16 juni 2016 · 22 Inlägg

Malena- skrev:
Tack Tommen 1 och Turbosven!!
Jag behövde bekräftelsen och körde iväg. Det gick bra!
Tack för stöd!

så lite så! det är absolut ingen fara så länge det inte är halt, Men se över det innan vintern smile

the closer you get, the slower i go
DragonII
16 juni 2016 · 115 Inlägg

Så länge bromsarna fungerar kan du köra lugnt. Hade liknande fel fast på Nissan Primera, en sökning via datorn visade att det var fel på en av de 4 givarna/kransen. Hissade upp bilen, kontrollerade kransen där felet på datorn sa. Visst var det en sprucken krans där.. Köpte ny krans och monterade dit, sedan rullade bilen bra utan problem.

Så mitt råd är att kolla via datorn vilken fel du har på din bil. Då får du kött på benen och fixar det själv.

turbosvenn
17 juni 2016 · 22 Inlägg

DragonII skrev:
Så länge bromsarna fungerar kan du köra lugnt. Hade liknande fel fast på Nissan Primera, en sökning via datorn visade att det var fel på en av de 4 givarna/kransen. Hissade upp bilen, kontrollerade kransen där felet på datorn sa. Visst var det en sprucken krans där.. Köpte ny krans och monterade dit, sedan rullade bilen bra utan problem.

Så mitt råd är att kolla via datorn vilken fel du har på din bil. Då får du kött på benen och fixar det själv.

dragonII menar du abs kronan? för den sprack helt för kompisen och besiktningen sa inget? kan det vara för att det inte lös någon ABS lampa?

the closer you get, the slower i go
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang